Hamisi Ngui (i violet t-shirt) får 11 shilling (ca. 70 øre) pr. sæk, han flytter. På en dag kan det blive til 700 og nogen gange 1.000 shilling (ca. 64 kr), hvis han flytter sække til ud på natten. Andre dage er der ikke arbejde til ham.
Bærere ligger og venter uden for et varehus. De ved ikke hvornår, men de ved, at der på et tidspunkt i løbet af dagen vil komme lastbiler, der skal tømmes.
Måske – måske ikke – er der arbejde til dem alle.
Charles Ebuya er 41 år gammel og har været bærer i 12 år. Han er “regular” men har aldrig set en kontrakt. Løn: 500 shilling (ca. 32 kr.) for en vagt på 8 timer, der ifølge flere arbejdere uden for varehuset ofte bliver til 12 – uden ekstra betaling.
***
Alle på havnen har en vigtig rolle, når de internationale skibe skal betjenes, men nogle arbejder på daglejervilkår, sover på havnen og må tage tre vagter af gangen, for at opnå en løn, der kan brødføde familien.
***
***
”Vi har vores senge herude. De der karton-ting – afrikanske senge”, forklarer arbejdere, der er i færd med at laste et Mærsk-skib. De griner, mens en henter et par usamlede papkasser, og viser, hvad en ”afrikansk seng” er.
1-2-3-4. Hver sæk udløser ca. 70 øre. I højsæson, hvor der er rigtigt travlt og tempoet er højt, kan der være 2-3 ulykker om dagen i et varehus, fortæller en bærer.
I skyggerne ude til venstre på billedet står en mand – uden maske – og dirigerer kranføreren. Alt er dækket af et tykt lag gråt cementstøv.
Peter Kamau har selv ind i mellem problemer med vejrtrækningen og har derfor anskaffet sig en støvmaske.
Har man ikke et fast arbejde på havnen, koster det 200 kenyanske shilling (ca. 12 kroner) at komme ind. Derfor vælger mange løsarbejdere at overnatte på området i de perioder, hvor der er arbejde til dem.
Et skib er i havn med cementstøv, og derfor bor disse arbejdere på havnen i Mombasa. Lige nu venter de på, at lastbilerne bliver fyldt, så de kan komme i gang med arbejdet.
Zaid Abdulrahman mistede både førlighed og hukommelse, da han faldt otte meter ned fra et skibsdæk.
Familien venter stadig på, at Hussein Abush får egentlig behandling af den knuste arm og det knuste ben. Ulykken skete for fem år siden. Hussein er i dag kørestolsbruger, og han har aldrig fået kompensation.
Raphael Kesero Obilo er lam fra hoften og ned efter en ulykke som traktor-chauffør på havnen.
Stanley Mkoji Mwambingu rejser til nabolandet Tanzania for behandling, fordi støtten han får ikke rækker til de kenyanske hospitaler.
Hamisi Ali Chidezi har i dag et skrivebordsjob på havnen, som han er glad for. Men størrelsen på kompensationen er han ikke tilfreds med.
Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.