4. november 2021

Den skjulte klimasynder

FN’s klimatopmøde COP26 i Glasgow kan gå hen og blive afgørende for at begrænse de globale klimaændringer. Men der er én betydelig klimasynder, som først nu er ved at komme på forhandlingsbordet: Udledningen fra de globale forsyningskæder.

Foto: Russell Street/Flickr

Hvem har egentlig ansvaret for CO2, der udledes fra globale forsyningskæder? Altså den globale kæde af udvinding af råmaterialer, produktion af produkter og fragt af varer. Det er temmelig svært at finde rede på, og det ligner en varm kartoffel.

Når virksomheder sætter klimamål, skeler de meget sjældent til CO2, der udledes på de fabrikker, som producerer deres varer. New York Times skriver, at amerikanske virksomheder som Texas Instruments, Exxon Mobil og Walt Disney Company har visioner om at være CO2-neutrale i 2040, men ingen af dem nævner den CO2, der udledes i deres forsyningskæder. Virksomhedernes vej til at mindske CO2-udledning handler i stedet om at drive hovedkvarteret med grøn strøm og færre forretningsrejser til de ansatte. Det er altså virksomhedernes amerikanske hovedkvarter, der gøres CO2-neutralt og ikke produktionen af de varer, der ender hos os forbrugere.

En anden nøglespiller i den globale forsyningskæde er fragten af vores varer. Døgnet rundt bliver iphones, biler, løbesko, pesticider og meget mere fragtet på tværs af kloden med lastbiler, fly og enorme containerskibe. Men selvom danske rederier som Maersk, DFDS og NNC hiver milliardindtægter til Danmark, optræder deres CO2-udledning fra fragten, ikke i de det danske klimaregnskab. Det skyldes et særligt princip i FN’s klimakonvention, der betyder, at et land kun er ansvarlig for de drivhusgasser, der udledes indenfor landets grænser. Mediet Zetland skriver, at Danmark i 2018 udledte 51,9 millioner ton CO2, og at Danmarks internationale transport udledte 40 millioner ton CO2. Det vil sige, at hvis man regnede CO2’en fra den internationale fragt med i det danske klimaregnskab, så ville vi på papiret belaste kloden betydeligt mere og være knap så meget klimaduks.

Men tingene kan være ved at ændre sig. Mandag udsendte Statsministeriet i hvert fald en pressemeddelelse om netop skibsfarten med overskriften: Ambitiøse lande præsenterer fælleserklæring om klimaneutral skibsfart inden 2050. Sammen med blandt andre USA’s klimaudsending John Kerry og Marshalløernes delegationsleder Bruce Bilimon vil Mette Frederiksen lægge pres på Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) for at bidrage til klimaindsatsen.

Samtidig har store danske virksomheder som Coop, Danish Crown og Bestseller meldt ud, at de regner med kun at bruge grøn søfart fra 2040. Også Amazon og Ikea sigter efter grøn fragt, men lige nu lyder det fra Maersk, at de først vil være klimaneutrale i 2050. Dog siger Maersk-topchef Søren Skou til Shippingwatch: “Jeg vil bestemt ikke afvise, at vi kommer til at hæve vores ambitioner”.

Der er ikke ligefrem løfter på bordet, men det er dog fremskridt.

Maerskcontainere stablet på havnen i Aukland, New Zealand. Foto: Russell Street/Flickr

Her er nogle lidt større klima fremskridt:

  • Grønland slutter sig til Paris-aftalen. Planer om storslået minedrift i Grønland har afholdt den tidligere regering fra at gå med i Paris-aftalen. Men efter at partiet Inuit Ataqatigiit (IA) vandt regeringsmagten fra Siumut er der skabt tvivl om realiseringen af et omdiskuteredt mineprojekt ved Kvanefjeld. “Vi vil leve op til vores navn Grønland”, siger landsstyreformand Múte B. Egede til DR.
  • Oprindelig folk får støtte for at beskytte klodens skove. Knap 11 milliarder kroner skal gå direkte til oprindelige folk og lokalsamfund for deres arbejde med at beskytte skovområder og oprindelig natur. Det er en del af den aftale, som mere end 100 lande har indgået på COP26 for at komme afskovning til liv. Det skriver den britiske avis The Guardian
  • USA vil begrænse metanudslip fra olie- og gasudvinding. Udover at genindtræde i Paris-aftalen har den amerikanske Præsident Joe Biden meldt ud, at han vil sætte ind overfor de enorme udledninger af metan, der kommer fra udvindingen af olie og gas. Metan mistænkes for at være langt værre end CO2, når det handler om global opvarmning. Og den største kilde til metan i atmosfæren er produktion, transport og brug af naturgas. Det skriver BBC.
Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right