ECCO’s venner vil skubbe tekstilarbejdere foran andre i vaccinekøen

Global lobbyorganisation opfordrer Vietnam til at vaccinere branchens ansatte før frontpersonale og udsatte grupper. Den danske skogigant ECCO, der er medlem af organisationen, vil ikke forholde sig til, om det er et rimeligt krav. Tekstilarbejderorganisation kalder kampagnen for uetisk

Foto: Luong Thai Linh/EPA/Ritzau Scanpix

Er det en samfundsnødvendig opgave, at der bliver syet tøj og sko i Vietnam? 

Det mener American Apparel & Footwear Association (AAFA), der er en af verdens førende lobbyorganisationer inden for mode og tekstil. 

Ifølge erhvervsmagasinet Nikkei Asia har organisationen netop lanceret en lobbykampagne, der skal få såvel USA’s som Vietnams regeringer til at sætte de millioner af ansatte, der syr, farver og fremstiller tøj, sko og beklædning til verdens store modebrands øverst på vaccinelsten. 

Vietnam er den næststørste leverandør af modetøj og sko til USA og derfor en topprioritet for den Washington-baserede lobbyorgansiation, der repræsenterer omkring tusind store modevirksomheder, heriblandt Adidas, Calvin Klein og det danske skomærke ECCO.

Men Vietnam er også et land, hvor hverken sundshedspersonale eller udsatte grupper endnu er vaccineret. Ifølge Johns Hopkins Universitys Corona Resource Center er blot 0,43 procent af vietnameserne vaccineret, hvilket svarer til 335.000 personer i et land med næsten 100 millioner indbyggere.

Alligevel har den globale lobbyorganisation sendt breve til såvel den amerikanske præsident Joe Biden som Vietnams premierminister Pham Minh Chinh med opfordring til at sørge for, at de ansatte i Vietnams tekstil- og beklædningsindustri kommer forrest i vaccinekøen.

“Vores økonomi er direkte afhængig af sundhedstilstanden i den vietnamesiske industri,” hedder det blandt andet i AAFA’s henvendelse til de to landes regeringer, rapporterer Nikkei Asia.

Corona rammer tekstilbranchen

Når AAFA gerne vil have de ansatte i VIetnams gigantiske mode- og tekstilindustri vaccineret, skyldes det, at Vietnam er den næststørste producent af mode- og tekstilvarer til USA og at flere store fabrikker i Sydvietnam den seneste tid har været nødt til at lukke ned på grund af corona-smitte. 

Mere end 123.000 vietnamesere er ifølge Johns Hopkins University døde af eller med corona, siden pandemien startede og i øjeblikket er landet ramt af en ny bølge.

ifølge nyhedsbureauet Reuters har Vietnam den seneste uge registeret over 7.000 nye corona-tilfælde samtidig med, at landet hører til de mindst vaccinerede i verden. 

Vietnam har indtil videre modtaget mere end 10,2 millioner vaccinedoser, men udrulningen af vacciner går meget langsom og under halvdelen af doserne er pt anvendt, skriver Reuters.

Den vietnamesiske regering har indtil videre valgt at sætte de ansatte i sundhedssektoren og militæret øverst på vaccinelisten, men prioriteringen er ikke særlig håndfast.

Tidligere på sommeren lykkedes det ifølge Nikkei Asia for en række store IT-virksomheder at få myndighederne til at levere vacciner til deres ansatte uden om køen. 

Blandt vinderne var de ansatte hos Samsung- og Apple-leverandøren Foxconn.

Ifølge det vietnamesiske sundhedsministerium er der også sendt vacciner til de ansatte hos firmaet Intel, Sabeco-bryggeriet og industrikonglomeratet Vingroup, der beskæftiger sig med alt fra IT til ejendomshandel. 

Uetisk kampagne

Forsøget på at opnå samme fordel for de ansatte i mode og tekstilbranchen vækker forargelse hos Worker Rights Consortium (WRC), der overvåger  arbejdsforholdene i mode- og tekstilindustrien. 

“Det er trist at se AAFA konkurrere med et autoritært regime som Vietnam om, hvem der kan være mest uetisk omkring adgangen til vacciner,” siger Bent Gehrt, WRCs områdekoordinator i Sydøstasien.

“Når et land som Vietnam nærmest kun lige er begyndt at vaccinere befolkningen, burde der ikke være tvivl om, at sundhedspersonalet, ældre medborgere og borgere der er i særlig l risiko for at komme i et alvorligt sygdomsforløb bør vaccineres først.”

“At presse på for at få produktionsarbejdere vaccineret før alle andre er et tegn på at profit kommer før sårbare vietnamesernes liv og helbred,” mener han.

ECCO vasker hænder

Blandt AAFA’s mange globale medlemmer finder man den dansk-ejede skogigant ECCO, der har ikke mindre end fjorten virksomheder på organisationens medlemsliste.

Danwatch har derfor spurgt ECCO, hvad virksomheden mener om lobbyindsatsen for at sikre vacciner til tekstil- og skobranchens ansatte i Vietnam. En indsats, der potentielt også kan gavne ECCO’s 1.200 ansatte i Vietnam.

Men det har hverken ECCOs direktør Steen Borgholm eller virksomhedens kommunikationsafdeling ønsket at svare på.

I et mailsvar til Danwatch svarer kommunikationsmedarbejder Laila Steenfat blot, at “ECCO er ikke blevet konsulteret om den påståede lobbyindsats, der opfordrer til at prioritere visse borgere”. Eventuelle spørgsmål bør derfor rettes direkte til American Apparel & Footwear Association, meddeler hun.

Danwatch ville også gerne have spurgt ECCO, hvordan lobbykampagnen for at komme foran læger, sygeplejersker og andre udsatte grupper harmonerer med ECCO’s erklærede respekt for de internationalemenneskerettigheder, som fremgår af den ti-punkts Code of Conduct, som virksomheden har på sin hjemmeside.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO og FN er retten til sundhed en integreret del af de universelle menneskerettigheder. Men heller ikke det har ECCO ønsket at svare på.

Men i sit mailsvar skriver Laila Steenfat kun, at ECCO generelt “støtter og overholder gældende lovgivning og forholdsregler mod COVID-19, som de respektive regeringer og/eller myndigheder har udstedt i de lande, hvor ECCO opererer”.

Skuffelse over ECCO-svar

Hos Worker Rights Consortium er man skuffet over ECCO’s reaktion.

“ECCO burde melde offentligt ud, at dette ikke er en etisk farbar sti, og at AAFA ikke taler på deres vegne,. Ellers kan der jo opstå en mistanke om, at ECCO har det fint med at lade AAFA gøre det beskidte arbejde for dem,” siger områdekoordinator Bent Gehrt.

Han undrer sig desuden over at den danske skokoncern accepterer, at lobbyorganisationen ikke informerer sine medlemmer om kampagnen.

“Hvis AAFA ikke fortæller deres medlemmer, hvad de laver – især når det er tale om en etisk problematisk kampagne som denne – så melder spørgsmålet sig jo, hvorfor ECCO stadig er medlem af organisationen,” siger han. 

Flere artikler fra serien: 
Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right