Læder i luksusbiler kædes til rydning af regnskoven i Paraguay

Lædersæder til europæiske luksusbiler kan stamme fra Paraguay, hvor produktionen både får skylden for rydning af regnskov og fordrivelse af oprindelige folk.

Læder i produktion via Pixabay

Den smidige og stærke overflade. Det stramme udseende. Den bløde knirken, når du sætter dig til rette. Vi kender følelsen af luksus med lædersæder og -interieure i biler fra reklamerne. Det er symbol på kvalitet, komfort og status.

Men for Ayoreo-folket i Gran Chaco-regnskoven i Paraguay og Bolivia, er læderet i luksusbiler også blevet et symbol på, at de ikke længere har hjemme, hvor deres folk har befundet sig i generationer. 

De seneste år har skoven nemlig været det stykke regnskov i verden, der blev fældet mest af på kortest tid - primært for at give plads til kvæghold, og nu viser en rapport fra miljøorganisationen Earthsight via en grundig varekædeanalyse, hvordan områder af Chaco-regnskoven inddrages for at producere læder, der kan ende som lædersæder i europæiske biler i luksusklassen som BMW og Jaguar.

Ifølge NASA er et areal på 44.000 kvadratkilometer af den paraguayanske Chaco blevet fældet og omlagt til landbrug og kvæghold i perioden 1987-2012. Det vil sige, at på ca. 25 år er et areal på størrelse med Schweiz altså blevet afskovet for at producere oksekød og læder. Læder som er guld værd fordi det kan bruges i luksusbiler, der sælges på det europæiske marked.

Hverken EU, Paraguays myndigheder eller bilproducenterne har formået at tage de nødvendige skridt for at sikre, at den ulovlige skovhugst minimeres, siger Earthsights leder af afdelingen for undersøgelser om afskovning, Ruben Carvalho: 

“Vi opfordrer regeringer til at sørge for at virksomheder er forpligtet til at have fuld sporbarhed i deres produktionskæder”.

Invaderet land

Det folk, der er bliver fordrevet for at skabe plads til kvægproduktion i Gran Chaco-regnskoven, hedder Ayoreo-folket.

De er et af de sidste folk i verden, der lever frivilligt isoleret uden kontakt til udenforliggende samfund. Ayoreo’erne lever som nomader og diverse fund af hytter, redskaber og lignende vidner om, at de fortsat holder til i Chaco-regnskoven.

Men skovdrift og råstofudvinding er på fremdrift i regnskovsområder, og det har sat  Ayoreo’erne under pres fra store landbrugsvirksomheder, der fortsat gør indtog i regnskovsområdet, fremgår det af rapporten fra Earthsight.

“Paraguays myndigheder har i praksis valgt virksomhedernes side"

Rubens Carvalho
Earthsight

Et overset problem

I 2001 lykkedes repræsentanter for Ayoreo-folket med at få fredet et område på ca. 550.000 hektar af Paraguays Chaco.

10 procent af det område er i dag afskovet fortæller Alejandro Parellada, der er seniorrådgiver ved International Working Group for Indigenous Affairs (IWGIA) og primært beskæftiger sig med jordrettigheder og selvstyre i latinamerika, til Danwatch: 

“Der er stor international solidaritet med Amazonas, men ikke så meget omkring Gran Chaco. Det er ikke så eksotisk og får ikke så meget opmærksomhed”, siger han og kalder Gran Chaco-regnskoven for en overset sag.

En stor del af den bolivianske Chaco brændte i 2019, inklusive store dele af et ligeledes fredet område, fortæller Alejandro Parellada og tilføjer: 

“Det er påsat. Det er ikke naturlige brande”.

Både selve regnskoven, siger han, og de fredede områder, der er dedikeret til oprindelige folk, bliver angrebet af landbrugsvirksomheder, der ekspanderer “med kolossal fart”.

Tilladelse til at fælde

Paraguay har et massivt problem med korruption, siger Alejandro Parellada til Danwatch. 

Paraguay er for eksempel det eneste land, der er blevet dømt ved den inter-amerikanske menneskerettighedskommission og -domstol (IACHR). Netop for ikke at respektere oprindelige folks rettigheder. Og det er landet blevet tre gange, siger Alejandro Parallada:

“Det tillades gang på gang, at virksomheder ekspanderer med soja- og kvægproduktion”, siger han og tilføjer, at det er de oprindelige folk, der taber den kamp.

Rubens Carvalho fra Earthsight er enig. Oprindelige folks rettigheder aldrig har været en prioritet for Paraguays skiftende regeringer, siger han og tilføjer, at Paraguay har en årtier lang historie med land-grabbing og tilgodeseelse af eliter i forhold til at inddrage jordområder:

“Der er muligvis tilfælde af korruption, men ofte handler det om, at myndighederne simpelthen ikke følger de procedurer for tilladelser til skovhugst, som skulle sørge for at de overholder loven”, siger han.

Earthsights hjemmeside kan man se flere eksempler på, at Paraguays myndigheder har udstedt tilladelser til afskovning, der allerede har fundet sted. Og problemet findes også i politiets rækker, siger Rubens Carvalho:

“Paraguays myndigheder har i praksis valgt virksomhedernes side uden overhovedet at undersøge, om det var noget, der behøvede en efterforskning”, siger han og fortæller, at de ulovligheder, Earthsight mener at have afdækket i rapporten, aldrig er blevet efterforsket.

Læderets rejse

Vejen fra fordrivelse af oprindelige folk i Chaco-regnskoven til europæiske luksusbiler kan synes uigennemskuelig. Her er en kort gennemgang:

  • Oksekød, læder og soja er blandt de varer, Paraguay eksporterer mest af. Allesammen produkter, der kræver land til dyrknings- og græsningsarealer, og det fører til fældning af regnskov, som Danwatch tidligere har vist i Brasilien.
  • Fra kvægfarmene i de afskovede områder sendes kvæget til et slagteri.
  • Når kvæget fra Chaco-områderne er blevet slagtet, sendes skindene videre til et garveri også i Paraguay, hvor de gennemgår de første behandlinger i garvningsprocessen.
  • Herefter eksporteres skindene til udlandet, blandt andet til Italien, hvor andre garverier færdigbehandler dem.
  • Den italienske læderproducent Pasubio, som producerer bilsæder og -interieure af læder, er den største europæiske importør af læder fra Paraguay, men ikke den eneste.
  • Padubio leverer bilsæder i læder til blandt andet bilproducenter som BMW Group og Jaguar Land Rover.
Kilde: Earthsight

Ifølge Rubens Carvalho fra Earthsight er de mange led i produktionskæden med til at gøre det til en risikabel industri for de involverede, da det er svært at sikre gennemsigtighed i hele kæden.

“Det læder, der findes i bilsæder, er gået gennem en lang række stadier i en kompleks varekæde. Netop det giver en masse muligheder for at der indgår ulovligt læder i produktionen”, siger han.

Hvem sporer hvad?

Garverier i Paraguay har, ifølge Earthsight, tidligere forsøgt at etablere fuld sporbarhed i deres produktion, for at kunne sikre ordentlige forhold ved hvert enkelt trin i varekæden. Men ifølge Rubens Carvalho strittede de europæiske importører imod, fordi prisen på læderet ville stige med en øget kontrol.

Den største europæiske importør af læder fra Paraguay er den italienske læderproducent Pasubio.

Direktør i Pasubio, Luca Pretto har tidligere sagt til Earthsight, at læderproducenten forlader sig på, at myndighederne i Paraguay kontrollerer forholdene i produktionen, som Handels- og Industriministeriet havde forsikret dem for for.

Han mener ikke, det kan være Pasubios ansvar, at stille spørgsmålstegn ved ministeriets praksis.

Men det er netop problemet, siger Rubens Carvalho fra Earthsight. Han mener, at læderindustrien fortsat svigter, når det handler om at spore læderets oprindelse: 

“Og det vil sige, at spore det helt tilbage til den pågældende farm, for det er den eneste grad af sporbarhed, der er væsentlig”. Ellers er det ikke muligt at afgøre om læderet er ulovligt, siger han.

Derfor opfordrer Earthsight i rapporten til, at både regeringer og EU gør fuld sporbarhed til et bindende lovkrav. 

Løfter om transparens

Danwatch har kontaktet Pasubio, BMW Group og Jaguar Land Rover for at høre hvordan de forholder sig til Earthsights fund, men kun BMW er vendt tilbage på vores henvendelser. 

I henvendelsen til BMW Group spurgte Danwatch hvordan koncernen sikrer gennemsigtighed i varekæden , og om de sporer produktionen tilbage til den enkelte kvægfarm.

I et mailsvar skriver Sandra Schillmöller, pressemedarbejder ved BMW Group, at virksomheden er “en pioner hvad angår miljømæssige og sociale standarder i dets forsyningsnetværk”.

Hun skriver også, at de krav BMW Group stiller til deres direkte leverandører, forventer virksomheden også gælder for deres underleverandørerne.

Desuden lyder det i mailen;

“Vi har taget Earthsights rapport yderst seriøst og har inddraget eksterne partnere for at sørge for transparens ned til oprindelsen af vores læder-forsyningskæde”. 

De to eksterne undersøgelser, der er tale om, er ved redaktionens afslutning ikke blevet udleveret til Danwatch, men ifølge Sandra Schillmöller er konklusionen på begge to, at BMW’s forsyningskæde ikke har relation til ulovlig skovhugst.

De udpeger ikke præcis, hvor undersøgelserne divergerer fra den Earthsight har udarbejdet.

I mailen understreger Sandra Schillmöller i øvrigt, at BMW Group er ved at udfase brugen af læder fra Paraguay.

Jaguar Land Rover siger til Earthsight, at de “tager beskyldningerne yderst alvorligt” og at de har iværksat en undersøgelse af sagen med de relevante leverandører.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Leave this field blank
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram