10. februar 2022

Mærsk leverer “Danmarkshistoriens bedste regnskab”. Her er, hvad det siger om verden lige nu

Vi har kigget lidt udover Mærsks rekordregnskab for at se, hvad det siger om verden og vores forbindelse til den.


Aldrig før har en virksomhed tjent så mange penge, som Mærsk gjorde i 2021. Og det siger en del om, hvor verden er lige nu. Så stik med os til søs og få en lidt anderledes lynlæsning af regnskabet.

Mærsk leverer “Danmarkshistoriens bedste regnskab”. Her er, hvad det siger om verden lige nu

117,5 milliarder. Så meget fik Mærsk i overskud i 2021. Intet mindre.

Det er en rekord, ikke bare for Mærsk selv, men for alle danske selskaber nogensinde. Og så er det en seksdobling af, hvad Mærsk tjente året før. Med andre ord, så er det ret markant.

Mærsk er verdens andenstørste containerrederi, og generelt en gigant, når det kommer til den transport og logistik, der udgør globaliseringens rygrad. Samtidig er Mærsk afhængig af, hvordan verdensøkonomien udvikler sig. Derfor kan man lære lidt af hvert ved at kigge nærmere på Mærsk.

Tag nu grunden til, at Mærsk tjener så gode penge. Det skyldes først og fremmest, at fragtraterne – altså hvor meget det koster at fragte en vare fra et sted til et andet – er steget meget markant. Det er de af to grunde:

  1. Under coronapandemien har der været en meget stor efterspørgsel på at få fragtet varer rundt i verden
  2. Knas med de globale forsyningskæder har forsinket og formindsket handlen og skabt et mindre udbud

Den store efterspørgsel og det lille udbud betyder – som sådan noget typisk gør – at priserne på fragt er blevet skruet i vejret. Det har skabt profitable dage hos Mærsk og alle andre selskaber, som arbejder med fragt. Men det skaber problemer et andet sted, skrev Bloomberg for nylig.

Når Mærsk hæver fragtraterne er der naturligt nok nogle andre, der skal betale, og her bliver tingene lidt ujævne. Store virksomheder som Novo Nordisk eller Carlsberg har en tyngde, så de enten kan forhandle bedre aftale med fragtfirmaerne eller optage tabet. Men det kan de små og mellemstore virksomheder ikke, og derfor står de nu i en meget svær situation.

Samtidig bidrager de stigende fragtpriser til den inflation vi ser for tiden og nogle steder kan det have alvorlige konsekvenser. I nogle udviklingslande frygter de for eksempel, hvad stigende priser vil betyde for fødevarepriserne.

På den måde er Mærsk spundet sammen med den verdensøkonomiske situation. Samtidig prøver virksomheden fortsat at finde sin plads i verden. Sidste sommer sagde topchef i Maersk, Søren Skou i et interview med Axios, at virksomheder ikke skulle blande sig i politik, men selvsamme Søren Skou sagde en måned senere til Børsen, at bæredygtighed er benhård strategi for Mærsk. 

Mærsk har for nylig fremrykket målet for, hvornår de ikke længere vil udlede CO2, så det fremover er i 2040. Lad os se lidt nærmere på, hvordan det går med bæredygtigheden.

Illustration: Sarah Hartvigsen Juncker
  • Skibe uden grønt brændstof: Mærsk har købt tolv CO2-neutrale skibe, der skal leveres i 2024. Der er bare lige et problem: Mærsk kan ikke finde nok af den grønne methanol, som skibene skal sejle på, skriver Quartz.
  • Tvivlsom ophugning: Når nye skibe kommer til, betyder det typisk at gamle skal skrottes. I 2021 skrottede Mærsk to skibe på Alang-stranden i Indien. Danwatch har tidligere dokumenteret de dårlige arbejdsforhold på værfterne, men Mærsk mener, at de netop har forbedret forholdene ved Alang.
  • Hullet klimaregnskab: Mærsk har i deres klimaregnskab glemt at kigge på udledningen af sodpartikler, der er den næststørste klimasynder, skriver DR.
  • Lidt politik: I Myanmar er Mærsk stoppet med at bruge to havne, fordi de ejes af virksomheder med tætte bånd til den brutale militærjunta, skriver Myanmar Now.
  • Lidt historie: Efter 2. verdenskrig solgte en Mærsk-ejet fabrik kendt som Riffelsyndikatet våben til diktatorer, brutale regimer og CIA-firma, viser hidtil ukendte dokumenter, som Frihedsbrevet har fået fingrene i.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Leave this field blank
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app'en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram