Aldrig før har en virksomhed tjent så mange penge, som Mærsk gjorde i 2021. Og det siger en del om, hvor verden er lige nu. Så stik med os til søs og få en lidt anderledes lynlæsning af regnskabet.
117,5 milliarder. Så meget fik Mærsk i overskud i 2021. Intet mindre.
Det er en rekord, ikke bare for Mærsk selv, men for alle danske selskaber nogensinde. Og så er det en seksdobling af, hvad Mærsk tjente året før. Med andre ord, så er det ret markant.
Mærsk er verdens andenstørste containerrederi, og generelt en gigant, når det kommer til den transport og logistik, der udgør globaliseringens rygrad. Samtidig er Mærsk afhængig af, hvordan verdensøkonomien udvikler sig. Derfor kan man lære lidt af hvert ved at kigge nærmere på Mærsk.
Tag nu grunden til, at Mærsk tjener så gode penge. Det skyldes først og fremmest, at fragtraterne – altså hvor meget det koster at fragte en vare fra et sted til et andet – er steget meget markant. Det er de af to grunde:
Den store efterspørgsel og det lille udbud betyder – som sådan noget typisk gør – at priserne på fragt er blevet skruet i vejret. Det har skabt profitable dage hos Mærsk og alle andre selskaber, som arbejder med fragt. Men det skaber problemer et andet sted, skrev Bloomberg for nylig.
Når Mærsk hæver fragtraterne er der naturligt nok nogle andre, der skal betale, og her bliver tingene lidt ujævne. Store virksomheder som Novo Nordisk eller Carlsberg har en tyngde, så de enten kan forhandle bedre aftale med fragtfirmaerne eller optage tabet. Men det kan de små og mellemstore virksomheder ikke, og derfor står de nu i en meget svær situation.
Samtidig bidrager de stigende fragtpriser til den inflation vi ser for tiden og nogle steder kan det have alvorlige konsekvenser. I nogle udviklingslande frygter de for eksempel, hvad stigende priser vil betyde for fødevarepriserne.
På den måde er Mærsk spundet sammen med den verdensøkonomiske situation. Samtidig prøver virksomheden fortsat at finde sin plads i verden. Sidste sommer sagde topchef i Maersk, Søren Skou i et interview med Axios, at virksomheder ikke skulle blande sig i politik, men selvsamme Søren Skou sagde en måned senere til Børsen, at bæredygtighed er benhård strategi for Mærsk.
Mærsk har for nylig fremrykket målet for, hvornår de ikke længere vil udlede CO2, så det fremover er i 2040. Lad os se lidt nærmere på, hvordan det går med bæredygtigheden.