Uafhængig journalistik er vigtigere end nogensinde før. Men uden din hjælp kan det ikke lade sig gøre.

Danwatch Journalistik

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

nyhedsoverblik

Nemlig.com er ikke alene. Her er den usynlige pris for den moderne forbrugers bekvemmelighed

I dette nyhedsoverblik skal vi se på, på de større perspektiver i balladen hos Nemlig.com.
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Velkommen til denne uges nyhedsoverblik, hvor vi ser nærmere på de ret vidtrækkende perspektiver i historierne om de horrible forhold for medarbejdere hos onlinesupermarkedet Nemlig.com. Vi skal også rundt om tvivlsomme løfter, brudte samarbejder, manglende forbindelser og besværlige rejser.

Arbejdstagerrettigheder

Nemlig.com viser os prisen for den moderne forbrugers bekvemmelighed

Chauffører, der må tisse i flasker og lagermedarbejdere, der slet ikke har tid til at tisse. Bødesystemer, der straffer chauffører for den mindste fejl. Minuttyranni. Moderne slaveri, siger nogle. Store skærme, der overvåger effektiviteten på lageret. Alvorlige arbejdsulykker. 40 procent af medarbejderne, der bliver syge af deres arbejde. 

I de seneste uger har Politiken afsløret, hvilke forhold, lagermedarbejdere og chauffører arbejder under, for at Nemlig.com kan levere dagligvarer til danskerne til billige priser. 

Lagermedarbejderne, der ofte er migranter med få  jobmuligheder, er ansat på deltidskontrakter uden de store rettigheder, men arbejder ofte mere end fuld tid. Ifølge Politikens historier bliver de konstant overvåget og målt for at tjekke, om de er effektive nok. Kan de ikke leve op til det krævede tempo, hvor de skal pakke en vare hver 9. sekund, bliver de sendt hjem og kan risikere fyring. 

Chaufførerne er hyret af underleverandører og har ikke overenskomst eller særlig mange rettigheder. De får ofte først at vide aftenen før, om de skal møde ind tidligt næste dag. De arbejder under et stort tidspres på vagter, der varer op til 15 timer. Har de lavet fejl, er de blevet ramt af store bøder, et system som Nemlig.com dog har suspenderet efter Politikens afsløringer.

Det er forstemmende læsning i sig selv, men problemet rækker langt ud over Nemlig.com. Under den nuværende pandemi har der været en enorm vækst i firmaer, platforme og apps, der gør indkøbene digital4 og nemme og sørger for, at vi får leveret varerne lige til døren. I rigtig mange af tilfældene kommer den bekvemmelighed dog med en pris, som medarbejderne betaler. Nemlig.com er dybest set udtryk for en udvikling på det globale arbejdsmarked, hvor firmaer har underbudt hinanden ved at forringe arbejdsvilkårene.

Foto: Lav Ulv / Flickr
  • Chauffører uden beskyttelse: Da EU i begyndelsen af 2000’erne liberaliserede postmarkedet, fulgte et indtog af nye pakkeleverandører, der kæmpede om at skære omkostningerne længst indtil benet. Ofte foregik det ved, at virksomhederne brugte underleverandører, der ansatte chauffører som selvstændige vognmænd, som ikke har krav på overenskomst eller lignende, skrev nærværende skribent for fire år siden for Zetland. Siden da er den model blevet udbredt til andre brancher.
  • Overvågede lagre: En ny undersøgelse viser, at det ikke kun er hos Nemlig.com, at lagermedarbejdere bliver presset i en grad, så det går ud over helbredet. Det sker også hos andre supermarkeds- og butikskæder, og det skyldes, at lagermedarbejdernes mindste bevægelser bliver overvåget, mens virksomhederne styrer deres lagre i stil med Amazon, siger forskere til A4 Arbejdsmiljø. De tendenser er ved at sprede sig til andre brancher og hjemmekontorerne, kunne vi i sidste uge fortælle på Danwatch.
  • Corona og den øgede fart: Idet coronapandemien har spærret os inde derhjemme, er der kommet et kæmpe boom i virksomheder, der leverer dagligvarer eller færdigmad. Virksomheder som Nemlig.com, Wolt og lignende er alle vokset markant og har taget pakkepostens modeller til nye niveauer. Tilbage står medarbejderne med værre og farligere arbejdsforhold, skriver New York TImes. 
  • Det globale aspekt: Det er ikke bare i vesten, at vi ser det her problem. I Kina bliver folk, der forsøger at organisere arbejderne i den såkaldte gig-økonomi, fængslet, skriver NPR. I Latinamerika må desperate migrantarbejdere tage job som chauffører, selvom der stor risiko for sygdom og xenofobiske overgreb, skriver Time.
  • Reaktionen: Rundt om i verden er chauffører og andre gig-arbejdere begyndt at mobilisere folk til en kamp for bedre rettigheder, skriver Equal Times. I Spanien vil politikerne give chaufførerne status som fastansatte for at sikre deres rettigheder, skriver Euractiv.Og Amazon, der eller har perfektioneret denne nye form for økonomi, bliver i disse dage ramt af strejker. søgsmål og andre protester, skriver Forbes.

Andre nyheder:

1Miljø og Klima

Danske banker dropper brasiliansk kødgigant bag rydning af Amazonas

Den brasilianske slagterigigant JBS, der er medskyldig i, at store dele af Amazonas-regnskoven bliver fældet for at gøre plads til kvæg, lover nu, at deres kød ikke skal bidrage til afskovning. Målet er bare først sat til 2035, og JBS er langt bagud i forhold til andre slagterier i Brasilien, skriver Mongabay.

2Arbejdstagerrettigheder

Arbejdernes Landsbank trækker sig som hovedsponsor for DBU efter kritik af fodbold-VM i Qatar

Ifølge banken på grund af en ny kviklånslov, men det sker på et tidspunkt, hvor DBU har fået en del kritik for deres måde at håndtere den kommende slutrunde i Qatar, hvor tusindvis af migrantarbejder er døde under arbejdet med at bygge stadioner, skriver Weekendavisen. Hos Brøndby IF opfordrer man også DBU til at handle, mens klubbens fans beder DBU om helt at boykotte VM, skriver journalisten Asker Hedegaard Boye.

3Menneskerettigheder

Manglende internet skaber frygt og rygter i Myanmar

Vi har tidligere fortalt på Danwatch, hvordan Telenor i Myanmar, hvor militæret har kuppet magten, bliver tvunget til at slukke for internettet i bestemte tidsrum eller på bestemte steder. I denne historie fortæller journalister fra Frontier Myanmar om de udfordringer, det giver, når de skal holde landsbyer informeret eller må ringe til hovedkontoret og diktere deres historie.

4Due Diligence

Mikrochips lange rejse skaber problemer for Joe Biden

For tiden står samlebåndene hos mange bilfabrikker og teknologiproducenter stille, fordi der ikke bliver produceret mikrochips nok. Denne mikrochip-krise vil den amerikanske præsident Joe Biden forsøge at løse, men det er rigtig svært, for chippene krydser nogle gange 70 landegrænser, før den ender i det færdige produkt, skriver Reuters.

Det var alt for dette nyhedsoverblik.

Tak, fordi I læste med!

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Mere

A.P.Møller-Mærsk erkender nu, at man har problemer med krænkelsessager mod de kvindelige søfarende, der er ansat i rederiet. 

Det skriver DR.  Søndag havde DR Nyheder et indslag med den 31-årige Ashley Codrington, der havde modtaget flere grænseoverskridende beskeder fra sin kaptajn på et af Mærsk skibe. 

I efteråret kom endnu sag frem med med en påstået voldtægt. I den forbindelse iværksatte det danske rederi en undersøgelse, hvor 350 kvindelige ansatte, der arbejder til søs, blev interviewet. 

Og resultatet har vist, at der er kommet flere sager frem. Det fortæller flådechef Palle Laursen til DR.

“Jeg vil ikke komme med et konkret tal, men nok til at vi anerkender, at vi har et problem, svarer Palle Laursen, der er ansvarlig for samtlige af Mærsks skibe.”

Mærsk har nu oprettet en hotline, hvor ansatte kan henvende sig døgnet rundt – ligesom der er iværksat tiltag til at gennemføre en kulturændring.

Mere

Miljøstyrelsen overvåger godkendte pesticider i deres såkaldte VAP-system, der er en forkortelse for ‘Varslingsystem for udvaskning af pesticider til grundvand’. Den nyeste måling viser, at to stoffer fra juli 2018 til juni 2020 er udvasket til grundvandet i en sådan grad at det overskrider kravværdien. Det gælder stofferne 1,2,4-triazol og propyzamid. Miljøstyrelsen skriver i en pressemeddelse, at “dog er der forskellige forhold, der gør, at der samlet vises sikker anvendelse for de to stoffer.” Derfor ser Miljøstyren ikke grund til at ændre på reguleringen af pesticiderne.

Danwatch har tidligere afsløret, at pesticidforhandlere har vejledt i ulovlig brug af sprøjtegift med netop propyzamid. Læs mere her: Forhandlere vejleder i snyd med sprøjtegift .

Mere

En ny journalistisk undersøgelse fra BBC afslører, at mange migrantarbejdere dør i Qatar og de omkringliggende golfstater, fordi de tvinges til at arbejde i ekstrem varme med temperaturer, der på grund af klimapåvirkninger, kan nå op til 50 grader.

Samtidig er det kommet frem, at stater som Qatar – hvor der skal spilles VM i fodbold senere på året – underrapporterer dødsfald som følge af varme. I Qatar er 571 migrantarbejdere døde som følge af hjertekarsygdomme over en otte-årig periode. Omkring 200 af disse dødsfald skyldes med stor sandsynlighed varmestress, der opstår ved vedvarende høje temperaturer, og som kan ende fatalt, hvis ikke kroppen bliver varmereguleret. 

I dokumentaren fortæller Qatars arbejdsminister Mohammed al-Obaidly, der er ansvarlig for migrantarbejdernes forhold, at arbejde om sommeren er strengt forbudt. Og hvis det viser sig, at en arbejder dør som følge af arbejde i solen, så vil den virksomhed. afdøde har været ansat i, få en bøde.    

Mere

En seks-sporet motorvej på 1.028 kilometer gennem fem lande i Vestafrika er så småt begyndt at blive en realitet. 

Projektet til 108 mia. kr. bliver bygget i tre faser: en strækning på 295 km fra Abidjan til Takoradi i Ghana, en sektion på 466 km fra Takoradi til Akanu, også i Ghana, og en sidste 320 km rute til Lagos, der passerer gennem Lomé i Togo og Porto-Novo i Benin.

Finansieringen af ​​projektet er organiseret af African Development Bank (AfDB), og tidligere på ugen meldte Nigerias minister for arbejde og boliger, Babatunde Fashola, ud, at projektet kører på skinner:

“Pengene er nu på plads, og der arbejdes nu, og de, der er bekendt med korridoren, må have indset, at der mellem december sidste år og første kvartal i år har været indsættelse af mænd, maskiner og materialer langs den korridor,” sagde han til Nairametrics.

Fashola understregede samtidigt, at millioner af mennesker får gavn af den nye vej:

“Vi forsøger at levere et bedre liv for fem lande og over 40 millioner mennesker, der bruger den korridor, næsten på daglig basis.”

Det forventes, at motorvejen er køreklar i 2025.

Mere

En ny undersøgelse fra EU-organet EUIPO afslører, at mange europæiske unge bevidst køber kopivarer. Af de adspurgte europæere mellem 15 og 24 år tilkendegav 37 procent, at de bevidst havde købt et falsk produkt.  I 2019 lå tallet på 14 procent. I Danmark var det 39 procent af de unge, der bevidst havde købt en forfalskning.

Forfalskede produkter, som unge oftest køber bevidst, er tøj og accessories (17 %), efterfulgt af fodtøj (14 %), elektronisk udstyr (13 %) og hygiejne-, kosmetik-, pleje- og parfumeprodukter (12 %).

Det fremgår i en tidligere EU-rapport, at 86 procent af verdens kopivarer produceres i Kina og Hong Kong, hvor det en industri, der vurderes at være knap 400 mia. dollars værd.

Mere

Efter flere ugers juridisk tovtrækkeri har en domstol på Fiji nu besluttet, at FBI og de amerikanske myndigheder kan beslaglægge en gigantisk yacht, der tilhører den sanktioneret russiske oligark Suleiman Kerimov. Det skriver flere internationale medier. I følge de amerikanske myndigheder har yachten med navnet Amadea en værdi på over 2 mia. kr. Kerimov er både på EU’s og de amerikanske myndigheders sanktionsliste på grund af hans tætte forhold til den russiske præsident Putin.

Danwatch har i flere artikler sat fokus på Kerimov og hans families ejerskab af Ruslands største guldproducent Polyus. Blandt andet kunne vi i marts måned afsløre, at industrigiganten FLSmidth havde indgået to aftaler med Polyus, som det danske firma efterfølgende suspenderede. 

Herunder kan du se et billede af Amadea, der er taget af de amerikanske myndigheder. Yachten er nu på vej til USA.

Foto:  U.S. Department of Justice

Mere

Efter tre dage har brandvæsenet endelig fået kontrol på den voldsomme og eksplosionsartede brand, der før weekenden dræbte mindst 40 og sårede omkring 100 industriarbejdere og brandmænd i Bangladesh.

Branden føjer sig til en række af alvorlige ulykker for arbejdere i landet, såsom branden i tekstilfabrikken Rana Plaza, der tog livet af over 1.000 mennesker. Nu rejses der i en række bangladeshiske medier krav om bedre sikkerhed for landets industriarbejdere, melder flere medier.

Det forlyder, at branden i containerhallen kunne udvikle sig så voldsomt blandt andet fordi, at containere med tekstiler klar til eksport blev opbevaret ved siden af containere der indeholdt særligt brandbare kemikalier, og at sikkerheden generelt var alt for dårlig i containerhallen.

Mere

I videoer på det sociale medie TikTok har nepalesiske kvinder fortalt om voldtægter, og gerningsmænd der ikke er blevet stillet til ansvar for overgrebene. Det har ført til masseprotester i landet, og demonstranterne kræver blandt andet at lovværket strammes, sådan at voldtægtssager ikke forældes efter blot et år. Det melder The Guardian.

Mere

Det tyske bilfirma har fået to forskellige møgsager om menneskrettighedskrænkelser på nakken.

En domstol i Brasilien har indkaldt Volkswagen til at møde i retten i forbindelse med anklager om slavelignende arbejdsforhold på firmaets fabrikker under militærstyret i landet i 1970’erne og 1980’erne, melder mediet The Straits Times.

Samtidig har tyske myndigheder afvist at give Volkswagen investeringsgarantier for virksomhedens forretninger i Kina, fordi de angiveligt skal have en fabrik i Xinjiang, og der dermed er risiko for menneskerettighedskrænkelser mod Uighur-befolkningen, melder blandt andet Reuters.

Mere

Den tyske kansler har været i dialog med sin colombianske kollega, for at sikre leverancer fra landets udskældte El Cerrejon-mine. Det melder det tyske medie Deutche Welle.

Minen er en af verdens største kulminer, og udover klimabelastningen fører mineprojektet til omfattende menneskerettighedskrænkelser.

Flere lande har ifølge Deutche Welles kilder forsøgt at sikre sig kulleverancer fra minen, som følge af krigen i Ukraine.

Mere

Højesteret afgjorde tirsdag denne uge, at det danske Forsvarsministerium ikke kan holdes ansvarlig for de overgreb, som 23 irakiske mænd oplevede under “Operation Green Desert” i 2004, melder flere medier.

Flere hundrede danske soldater deltog i operationen sammen med britiske og irakiske styrker. Til trods for at ingen danske soldater deltog i overgrebene, har Landsretten tidligere konkluderet, at det danske forsvar har et medansvar for overgrebene.

Det har Højesteret nu afvist – en afgørelse der får kritik af blandt andet Amnesty.

Mere
Ikke flere "Kort Nyt"
No more articles to load

Få det ugentlige

nyhedsoverblik

i din indbakke

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.