Nemlig.com er ikke alene. Her er den usynlige pris for den moderne forbrugers bekvemmelighed

I dette nyhedsoverblik skal vi se på, på de større perspektiver i balladen hos Nemlig.com.


Velkommen til denne uges nyhedsoverblik, hvor vi ser nærmere på de ret vidtrækkende perspektiver i historierne om de horrible forhold for medarbejdere hos onlinesupermarkedet Nemlig.com. Vi skal også rundt om tvivlsomme løfter, brudte samarbejder, manglende forbindelser og besværlige rejser.

Arbejdstagerrettigheder

Nemlig.com viser os prisen for den moderne forbrugers bekvemmelighed

Chauffører, der må tisse i flasker og lagermedarbejdere, der slet ikke har tid til at tisse. Bødesystemer, der straffer chauffører for den mindste fejl. Minuttyranni. Moderne slaveri, siger nogle. Store skærme, der overvåger effektiviteten på lageret. Alvorlige arbejdsulykker. 40 procent af medarbejderne, der bliver syge af deres arbejde. 

I de seneste uger har Politiken afsløret, hvilke forhold, lagermedarbejdere og chauffører arbejder under, for at Nemlig.com kan levere dagligvarer til danskerne til billige priser. 

Lagermedarbejderne, der ofte er migranter med få  jobmuligheder, er ansat på deltidskontrakter uden de store rettigheder, men arbejder ofte mere end fuld tid. Ifølge Politikens historier bliver de konstant overvåget og målt for at tjekke, om de er effektive nok. Kan de ikke leve op til det krævede tempo, hvor de skal pakke en vare hver 9. sekund, bliver de sendt hjem og kan risikere fyring. 

Chaufførerne er hyret af underleverandører og har ikke overenskomst eller særlig mange rettigheder. De får ofte først at vide aftenen før, om de skal møde ind tidligt næste dag. De arbejder under et stort tidspres på vagter, der varer op til 15 timer. Har de lavet fejl, er de blevet ramt af store bøder, et system som Nemlig.com dog har suspenderet efter Politikens afsløringer.

Det er forstemmende læsning i sig selv, men problemet rækker langt ud over Nemlig.com. Under den nuværende pandemi har der været en enorm vækst i firmaer, platforme og apps, der gør indkøbene digital4 og nemme og sørger for, at vi får leveret varerne lige til døren. I rigtig mange af tilfældene kommer den bekvemmelighed dog med en pris, som medarbejderne betaler. Nemlig.com er dybest set udtryk for en udvikling på det globale arbejdsmarked, hvor firmaer har underbudt hinanden ved at forringe arbejdsvilkårene.

Foto: Lav Ulv / Flickr
  • Chauffører uden beskyttelse: Da EU i begyndelsen af 2000’erne liberaliserede postmarkedet, fulgte et indtog af nye pakkeleverandører, der kæmpede om at skære omkostningerne længst indtil benet. Ofte foregik det ved, at virksomhederne brugte underleverandører, der ansatte chauffører som selvstændige vognmænd, som ikke har krav på overenskomst eller lignende, skrev nærværende skribent for fire år siden for Zetland. Siden da er den model blevet udbredt til andre brancher.
  • Overvågede lagre: En ny undersøgelse viser, at det ikke kun er hos Nemlig.com, at lagermedarbejdere bliver presset i en grad, så det går ud over helbredet. Det sker også hos andre supermarkeds- og butikskæder, og det skyldes, at lagermedarbejdernes mindste bevægelser bliver overvåget, mens virksomhederne styrer deres lagre i stil med Amazon, siger forskere til A4 Arbejdsmiljø. De tendenser er ved at sprede sig til andre brancher og hjemmekontorerne, kunne vi i sidste uge fortælle på Danwatch.
  • Corona og den øgede fart: Idet coronapandemien har spærret os inde derhjemme, er der kommet et kæmpe boom i virksomheder, der leverer dagligvarer eller færdigmad. Virksomheder som Nemlig.com, Wolt og lignende er alle vokset markant og har taget pakkepostens modeller til nye niveauer. Tilbage står medarbejderne med værre og farligere arbejdsforhold, skriver New York TImes. 
  • Det globale aspekt: Det er ikke bare i vesten, at vi ser det her problem. I Kina bliver folk, der forsøger at organisere arbejderne i den såkaldte gig-økonomi, fængslet, skriver NPR. I Latinamerika må desperate migrantarbejdere tage job som chauffører, selvom der stor risiko for sygdom og xenofobiske overgreb, skriver Time.
  • Reaktionen: Rundt om i verden er chauffører og andre gig-arbejdere begyndt at mobilisere folk til en kamp for bedre rettigheder, skriver Equal Times. I Spanien vil politikerne give chaufførerne status som fastansatte for at sikre deres rettigheder, skriver Euractiv.Og Amazon, der eller har perfektioneret denne nye form for økonomi, bliver i disse dage ramt af strejker. søgsmål og andre protester, skriver Forbes.

Andre nyheder:

1Miljø og Klima

Danske banker dropper brasiliansk kødgigant bag rydning af Amazonas

Den brasilianske slagterigigant JBS, der er medskyldig i, at store dele af Amazonas-regnskoven bliver fældet for at gøre plads til kvæg, lover nu, at deres kød ikke skal bidrage til afskovning. Målet er bare først sat til 2035, og JBS er langt bagud i forhold til andre slagterier i Brasilien, skriver Mongabay.

2Arbejdstagerrettigheder

Arbejdernes Landsbank trækker sig som hovedsponsor for DBU efter kritik af fodbold-VM i Qatar

Ifølge banken på grund af en ny kviklånslov, men det sker på et tidspunkt, hvor DBU har fået en del kritik for deres måde at håndtere den kommende slutrunde i Qatar, hvor tusindvis af migrantarbejder er døde under arbejdet med at bygge stadioner, skriver Weekendavisen. Hos Brøndby IF opfordrer man også DBU til at handle, mens klubbens fans beder DBU om helt at boykotte VM, skriver journalisten Asker Hedegaard Boye.

3Menneskerettigheder

Manglende internet skaber frygt og rygter i Myanmar

Vi har tidligere fortalt på Danwatch, hvordan Telenor i Myanmar, hvor militæret har kuppet magten, bliver tvunget til at slukke for internettet i bestemte tidsrum eller på bestemte steder. I denne historie fortæller journalister fra Frontier Myanmar om de udfordringer, det giver, når de skal holde landsbyer informeret eller må ringe til hovedkontoret og diktere deres historie.

4Due Diligence

Mikrochips lange rejse skaber problemer for Joe Biden

For tiden står samlebåndene hos mange bilfabrikker og teknologiproducenter stille, fordi der ikke bliver produceret mikrochips nok. Denne mikrochip-krise vil den amerikanske præsident Joe Biden forsøge at løse, men det er rigtig svært, for chippene krydser nogle gange 70 landegrænser, før den ender i det færdige produkt, skriver Reuters.

Det var alt for dette nyhedsoverblik.

Tak, fordi I læste med!

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down