Kan få juridiske konsekvenser
Flere juridiske eksperter mener, at afgørelsen i Bangladesh er en milepæl, der kan få betydning for både Mærsk og shippingindustrien generelt.
Højesteretsadvokat og direktør for Bangladesh Environmental Lawyers Association, Syeda Rizwana Hasan udtalte i en pressemeddelelse:
“Denne dom vil gøre det vanskeligt for de skruppelløse spillere at behandle Bangladesh som en losseplads”.
På Syddansk Universitet er Kristina Siig juridisk professor og ekspert i søret. Hun påpeger, at selvom vi i dag har “grund til at klappe i hænderne”, så er der stadig et stykke vej.
“Dommen fastslår, at forurenet skrot ikke længere må behandles på denne måde i Bangladesh, så det vil få en betydning i positiv retning. Men der er stadig et godt stykke vej til, at den skrotning under standard, vi ser på strandene i Bangladesh, er fortid. Så langt går dommen desværre ikke”, siger Kristina Siig.
Solgt til skrot eller ej
Højesteretsafgørelsen i Bangladesh har ikke har noget at gøre med hverken Mærsk eller North Sea Production Company (NSPC), skrev Mærsk i en mail til Danwatch i går. NSPC er et samarbejde mellem Mærsk og det brasilianske konglomerat Odebrecht, som i sin tid solgte skibet videre.
Mærsk skrev også, at de ikke havde kendskab til, at skibet skulle ophugges i Bangladesh.
»NSPC solgte ’North Sea Producer’ videre til en tredjepart i marts 2016, og de nye ejere tog beslutningen om at flytte skibet fra Storbritannien til stranden i Bangladesh. Denne beslutning var udelukkende taget af de nye ejere, uden kendskab fra vores side«, skriver Mærsk.
Netop det udsagn er centralt i forhold til Mærsks ansvar.
Hvis de i god tro solgte skibet til videre brug, er de ikke ansvarlige for, at skibet i dag ligger til skrot på en strand med radioaktivitet i rørene. Hvis de solgte et – ovenikøbet forurenet – skib til skrot i et tredjeverdensland, er det brud på Basel Konventionen, der forbyder eksport af farligt affald fra OECD-lande til lande uden for OECD, fortæller Kristina Siig:
“Hvis Mærsk har solgt til skrot, så kan de komme i klemme, hvis skibet var forurenet, da det forlod Storbritannien. Man må forvente, at det i så fald ville kunne resultere i en bøde i England, hvor skibet var registreret”, vurderer Kristina Siig.
Den sidste rejse
Ifølge de britiske myndigheder, der i 2016 undersøgte skibet, havde North Sea Producer ingen af de gyldige certifikater, som viser, hvorvidt skibet risikerer at forurene med olie eller kemikalier.
Angiveligt fordi det skulle skrottes, mente Helen Lait, der arbejder for de britiske søfartsmyndigheder, Maritime and Coastguard Agency. I november 2016 sagde hun til Politiken og Danwatch:
“Fartøjet var lagt op og skulle ud på en sidste rejse for at blive skrottet”.
Det britiske miljøministerium undersøger stadig om Mærsk og den brasilianske partner, Odebrecht, forbrød sig mod EU-regler pg Basel Konventionen om farligt affald ved at sende et skib med farlige stoffer til skrotning i Bangladesh.