Human rights, on and off the pitch stod der på hans trøje under opvarmningen til VM kvalifikationskampen mod Gibraltar. Og den norske angrebsspiller Erling Braut Haalands protest blev snart samlet op af det tyske landshold. Med et hvidt bogstav på hver af de sorte trøjer stavede holdet arm i arm human rights.
“Vi gør, det fordi vi har et budskab og rigtig mange seere”, sagde en spiller til BBC.
Det var i marts. Søndag i sidste uge var samme protester til afstemning i det norske fodboldsforbund. Ville forbundet walk the talk og boykotte VM i fodbold i Qatar? Nej, det ville man ikke. Med stemmerne 368 over 121 besluttede forbundet ikke at droppe VM i fodbold i Qatar. Argument er, at man bedst forbedrer forholdene for migrantarbejderne ved at fortsætte dialogen med Qatar. Og så de 200 millioner kroner, det ifølge den britiske avis the Independent vil koste at kompensere Qatar for et afbrudt fodbold VM.
Tonen på de landsholdstrøjer i verden er blevet skarpere, men har et indbygget paradoks. På den danske rød/hvide landsholdstrøje, designet af Hummel, står der “en del af noget større”, men inden i landsholdstrøjen kan man læse, at den er produceret i Kina. Et land, hvis tekstilindustri i årevis har haft problemer med at overholde arbejdstagerrettigheder. Så hvad gør Hummel for at sikre arbejdernes rettigheder?
“Som virksomhed tager vi naturligvis afstand fra produktion, der kompromitterer menneskerettigheder og helt basal etik”, skriver brand manager fra Hummel, Helle Holm og forklarer, at Hummel har produceret i Kina i 20 år og har gode erfaringer.
“Vi producerer også her, fordi vi har opbygget nogle tætte relationer til producenter som vi stoler på, så der er en stor tillid mellem os, hvilket også afspejler sig i, at de tager større ansvar i forhold til at leve op til vores Code of Conduct”, skriver Helle Holm. Hummel har et kontor i Kina, der følger op på 3. parts audits, der bliver lavet på fabrikkerne.
“Vi kan garantere, at vi tager alle de forholdsregler vi overhovedet kan for at undgå det. Det er blandt andet derfor vi har lokale kontorer, der fungerer som vores forlængede arme ud mod fabrikkerne, så vi kan følge op på at de følger vores Code of Conduct – vi har jo ingen chancer for at følge op på 7.000 km afstand, så vi er dybt afhængige af denne opbygning”.
Stor set alle landes landsholdstrøjer produceres de samme steder og med risiko for massivt overarbejde til for lav løn i alt for varme fabrikker. Asics har fabrikker i Kina, Nike producerer på fabrikker i både Cambodja og Vietnam, og det samme gælder Puma. De store brands siger, at de gør, hvad de kan for at forbedre arbejdernes rettigheder, akkurat som det norske fodboldforbund. Debatten om menneskerettighederne rykker længere ind i fodbold. Forhåbentligt bliver det som mere end catchy slogans på landsholdstrøjer eller i CSR rapporter.
Her kommer flere nyheder om sport og menneskerettigheder:
Som den trofaste læser du er, skal du have muligheden for at få nyhedsoverblikket, der analyserer et tema hver uge, i din indbakke hver torsdag morgen. Skriv dig op her.