Telenor sælger omstridt Myanmar-selskab. Nu overlades millioner af kunders brugerdata til kontroversielt konglomerat

De nye ejere af Telenors virksomhed i Myanmar står bag et omstridt teleselskab og har økonomiske bånd til militærstyret. Det afføder anklager om, at Telenor bryder sine menneskeretlige forpligtelser. “Vi har lavet grundige undersøgelser af mulige købere og er kommet frem til, at dette er den bedste løsning i situationen, vi står i”, siger Telenors koncernchef til Danwatch.

Demonstranter viser sin støtte til Myanmars afsatte regeringsleder Aung San Suu Kyi under en demonstration i Yangon den 12. marts 2021 mod militærkuppet. Foto: AFP/Ritzau Scanpix

105 millioner dollar – en god del mere end analytikerne havde forventet under de rådende forhold – får Telenor for sin virksomhed i Myanmar. 

Danwatch har i samarbejde med det uafhængige medie Frontier Myanmar afsløret, at Telenor er tvunget til at udlevere brugerdata som adresser og opkaldshistorik med Myanmars militærregime. Samtidig har de modstået et stigende pres på teleselskaberne for at give myndighederne direkte adgang til at overvåge telefonsamtaler, SMS’er og data.

Nu sælger Telenor virksomheden til M1 Group, et kontroversielt holdingselskab ejet af Libanons stenrige Mikati-familie, som har deres egne problemer. Selskabet optræder på FNs liste over virksomheder med økonomiske bånd til militæret i Myanmar, og har en ejerandel i det sydafrikanske teleselskab MTN, der er anklaget for at betale bestikkelser til Taliban og tillade overvågning af mobilbrugere i Iran.

Telenor løber fra ansvaret

Salget bliver mødt med skarp kritik fra ngo Justice for Myanmar, der tidligere har rost Telenor for deres forretningspraksis i Myanmar.

“Mikati familien har en lang historie for at investere i telebranchen under autoritære regimer, inklusiv i Syrien og Iran, og det er ildevarslende for deres overtagelse af Telenors virksomhed. Telenor svigter sit menneskeretlige ansvar med sit brandudsalg til M1 Group”, skriver talsperson Yadanar Maung i en mail til Danwatch.

“Vi beder Telenor og deres største ejer, den norske regering, om at genoverveje konsekvenserne af det her salg for befolkningen i Myanmar”, siger Yadanar Maung.

Andreas Rasche, CSR-ekspert ved Copenhagen Business School, understreger, at Telenor ifølge FN’s retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder (UNGP) er forpligtet til at vurdere de menneskeretlige konsekvenser af salget.

“I denne her situation er det vigtigt at sikre sig, at M1 Group respekterer menneskerettighederne. Aktivister i Myanmar er afhængige af, at menneskerettighederne overholdes på grund af situationen i landet”, siger Andreas Rasche.

Professor Stein Tønnesson ved det norske fredsforskningsinstitut PRIO udtaler til NRK, at Telenor nu overlader det moralske problem til en virksomhed, som sandsynligvis ikke har lige store betænkeligheder som dem selv med at rette sig efter myndighedernes instrukser. 

Overlader kunderne til nye ejere

Telenor sælger virksomheden af hensyn til de ansattes sikkerhed, og fordi det er blevet stadig mere udfordrende at følge god international forretningspraksis i Myanmar, fortæller de til Danwatch.

Hvad der nu sker med Telenors mere end 18 millioner mobilkunder i Myanmar, giver Telenor kun delvise svar på.

Vi har spurgt Telenor, om salget af Telenor Myanmar til M1 Group betyder, at 18,2 millioner mobilbrugere i Myanmars persondata nu overlades til M1 Group, og om der i så fald er lavet aftaler med M1 Group omkring udlevering af brugerdata til militærstyret i Myanmar. 

Til det svarer Telenors koncernchef Sigve Brekke i et skriftligt svar til Danwatch:

“Telenor vil fortsat være ansvarlig for virksomheden frem til myndighederne godkender transaktionen, og efter det vil den nye ejer overtage ansvaret for virksomheden, inklusiv ansatte, kunder og licenser. Af hensyn til vores ansattes sikkerhed, har vi desværre ikke mulighed til at kommentere på direktiver fra myndighederne”.

Som følge af et direktiv fra Myanmars nu afsatte NLD-regering om obligatorisk simkort-registrering, har Telenor registreret alle brugere med et nationalt ID-kort eller et pas. Disse oplysninger er blandt de brugerdata, som militærregimet i Myanmar kan kræve udleveret  fra operatørerne.

“Ikke et enkelt valg”

Ifølge Telenors koncernchef har virksomheden gjort, hvad de kunne, for at overholde FNs retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv i forbindelse med salget i Myanmar.

“Telenor søger altid at efterleve FN’s vejledende principper om, hvordan en virksomhed bør optræde for at respektere menneskerettighederne. Også i salgsprocessen har vurderinger af menneskerettighederne, sammen med sikkerheden for vores ansatte, stået centralt. Vi har nøje vurderet alle mulige alternativer, i en stadig mere krævende situation, og mener, at dette er den bedste løsning i den situation, vi står i”, skriver koncernchef Sigve Brekke. 

På spørgsmål om M1 Groups ejerskab i MTN, og de mange kontroverser omkring deres forretningspraksis, svarer Telenor, at salget har været “den bedst mulige løsning”, hvis kunderne i Myanmar fortsat skulle have adgang telekommunikation.

– Føler Telenor sig sikre på, at M1 Group vil varetage kunderne i Myanmars rettigheder på en god måde?

“Det har ikke været noget let valg for os at sælge virksomheden i Myanmar. Vi har vurderet absolut alle alternativer for vores tilstedeværelse. Det har ikke været muligt at gennemføre en almindelig salgsproces”, skriver koncernchef Sigve Brekke.

“Denne løsning sikrer den videre drift og sørger for, at vores 730 ansatte kan beholde deres  arbejdsplads, og at 18 millioner kunder fortsat kan få adgang til mobiltjenester”, skriver Sigve Brekke i mailen.

Danwatch har bedt MTN om kommentarer til anklagerne om bestikkelser til Taliban og overvågning i Iran. MTN har ikke kommenteret på anklagerne, men sendt en udtalelse hvor de afviser nye anklager om støtte til terroristgrupper i Irak.

M1 Group har ikke besvaret Danwatchs anmodning om et interview.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down