Undersøgelse
Støt Danwatch

Har du husket gummiet?

Danwatch har undersøgt, hvordan en række virksomheder, som står bag udbredte gummiprodukter til danske forbrugere og den danske sundhedssektor arbejder med social ansvarlighed på papiret og i praksis.
Dato
1. januar 2013
Danwatch har undersøgt, hvordan en række virksomheder, som står bag udbredte gummiprodukter til danske forbrugere og den danske sundhedssektor arbejder med social ansvarlighed på papiret og i praksis.
Redaktør:

Læs hele undersøgelsen

Sådan gjorde vi:

Undersøgelsen omfatter 32 virksomheders arbejde med social ansvarlig leverandørstyring på papiret og i praksis. Det drejer sig om virksomheder, der sælger gummistøvler, gummihandsker (til forbruger og til sundhedssektoren), madrasser og kondomer.

Undersøgelsen omfatter også arbejdsforhold på gummiplantager og sociale forhold for gummibønder i Asien, som Danwatch har undersøgt på feltrejser.

‘Har du husket gummiet?’ er støttet af Danidas Oplysningsbevilling. Finnwatch finansieret feltrejsen til Malaysia.

I stort og småt i de danske hjem er der gummi. Du bruger gummi, når du bruger kondomer, gummihandsker, gummistøvler, madrasser/topmadrasser med gummi, børnesutter, balloner, elastikker og så videre.

Der er også gummi i mange produkter i sundhedssektoren, blandt andet i de over 50 mio gummihandsker som danske hospitaler bruger til undersøgelser og operationer om året.

Gummibranchen er en milliardbranche på verdensplan med millioner af gummibønder og -arbejdere. Over 90 procent af af verdens gummi oprinder fra store plantager og små landbrug i Sydøstasien. Alligevel er gummibranchen hidtil fløjet under radaren i undersøgelser af social ansvarlig leverandørstyring. Det skal denne undersøgelse ændre ved.

Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram