Har du husket gummiet?

Danwatch har undersøgt, hvordan en række virksomheder, som står bag udbredte gummiprodukter til danske forbrugere og den danske sundhedssektor arbejder med social ansvarlighed på papiret og i praksis.
Dato
1. januar 2013
Danwatch har undersøgt, hvordan en række virksomheder, som står bag udbredte gummiprodukter til danske forbrugere og den danske sundhedssektor arbejder med social ansvarlighed på papiret og i praksis.
Redaktør:

Læs hele undersøgelsen

Sådan gjorde vi:

Undersøgelsen omfatter 32 virksomheders arbejde med social ansvarlig leverandørstyring på papiret og i praksis. Det drejer sig om virksomheder, der sælger gummistøvler, gummihandsker (til forbruger og til sundhedssektoren), madrasser og kondomer.

Undersøgelsen omfatter også arbejdsforhold på gummiplantager og sociale forhold for gummibønder i Asien, som Danwatch har undersøgt på feltrejser.

‘Har du husket gummiet?’ er støttet af Danidas Oplysningsbevilling. Finnwatch finansieret feltrejsen til Malaysia.

I stort og småt i de danske hjem er der gummi. Du bruger gummi, når du bruger kondomer, gummihandsker, gummistøvler, madrasser/topmadrasser med gummi, børnesutter, balloner, elastikker og så videre.

Der er også gummi i mange produkter i sundhedssektoren, blandt andet i de over 50 mio gummihandsker som danske hospitaler bruger til undersøgelser og operationer om året.

Gummibranchen er en milliardbranche på verdensplan med millioner af gummibønder og -arbejdere. Over 90 procent af af verdens gummi oprinder fra store plantager og små landbrug i Sydøstasien. Alligevel er gummibranchen hidtil fløjet under radaren i undersøgelser af social ansvarlig leverandørstyring. Det skal denne undersøgelse ændre ved.

Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross