Men hvad mon Emiraterne egentlig bruger deres 24 nye Archangel fly til? Bliver de – og dermed også Termas MASE pods – også brugt i Yemen-krigen, hvor FN og flere menneskerettighedsorganisationer mener, at især Saudi Arabien og Emiraterne er skyld i bombninger af civile mål?
Det bliver det næste store spørgsmål, som vi sætter os for at finde svaret på.
En hemmeligtstemplet fransk efterretningsrapport fra 2018, som vi har fået adgang til, nævner specifikt Baynunah korvetterne på en liste over Emiraternes krigsmateriel. Men de emiratiske kampfly er ikke at finde på den ellers meget udførlige liste.
Fra IOMAX, den amerikanske fabrik, der har bygget Archangel flyene, har vi imidlertid fået bekræftet, at Emiraterne har købt 24 fly og at “UAE er det eneste land, der anvender Archangel.”
Hvis vi kan finde de små propelfly med de særlige firkantede vinger på satellitbilleder fra Yemen eller i nærheden af Yemen, vil vi derfor være godt på vej.
Jagten på flysilouetter med firkantede vinger går ind. Og bingo dukker de op, både ved Assab i Eritrea, på en base i selve Yemen og på Jozan basen i nabolandet Saudi Arabien, en base som Emiraterne havde lånt af deres allierede netop i forbindelse med Yemen krigen.
Her ser vi flyene i Assab i Eritrea. Udover at være en flådebase er Assab også en almindelig militærbase med egen lufthavn og ifølge vores kilder hovedkvarter for Emiraternes krigsindsats i Yemen.
Og her finder vi dem på Jizan-basen i Saudi-Arabien, små 50 km fra grænsen til Yemen:
Men hvordan kan vi vide, om det er de nye Archangel fly, der befinder sig i krigszonen? Det er jo dem, der har Termas avancerede forsvarssystem under vingerne, og hvis de har været anvendt til at begå mulige krigsforbrydelser i Yemen, er det meget interessant.
Vi må altså finde ud af, hvordan vi kan kende forskel på de gamle AT-802i og de nye Archangel fly, som minder meget om hinanden. De to fly har næsten samme form og størrelse. Igen må vi på udkig efter de tekniske specifikationer, og heldigvis er der en enkelt forskel. De nye Archangel flyene har et vingefang, der er 80 cm kortere end de gamle fly.
Men 80 cm er ikke ret meget, og det viser sig at være ret svært at måle fuldstændigt nøjagtigt på de grynede billeder i Google Earth Pro.
Vi ender derfor med at tage et andet værktøj i brug, et program, der hedder ImageJ, som kan måle pixels og bl.a. er kendt for at kunne bruges til at måle størrelsen på celleprøver fotograferet under et stereomikroskop.
Første trin bliver at finde ud af, hvad en enkelt pixel på satellitbillederne svarer til i virkeligheden, og det kan vi heldigvis gøre, fordi vi ved, at begge flytyper er præcis 11 meter lange.
Derefter tager vi forskellige skærmbilleder af de samme fly men med forskellig grad af zoom i Google Earth.
Og så bruger vi ImageJ til at give os et gennemsnit af målingerne af flyenes vingefang.
Målingerne bliver udført i samarbejder med Lighthouse’s teknikere og viser, at de to fly på Anad-basen i Yemen formentlig ikke er Archangels, men til gengæld viser målingerne af flyene på Jizan-basen i Saudi-Arabien i 2017 og 2018 samt flyene på Assab-basen i Eritrea i 2018 og 2019 sig at være de nye, kortvingede Archangels med Termas forsvarssystem.
Termas MASE pods har derfor med stor sandsynlighed være brugt under missioner i Yemen i samme periode, som et FN-ekspertpanel vurderede, at de Forenede Arabiske Emirater og Saudi-Arabien kan være ansvarlige for krigsforbrydelser i Yemen.
Det afgørende bevis
Det afgørende bevis på, at det danske flyudstyr er endt i Yemen- krigen kommer imidlertid fra en anden kilde. Den 11. september 2017 styrtede et emiratisk fly nemlig ned ud for Yemens kyst.
Flystyrtet fik en hel del omtale i emiratiske medier, og emiratiske myndigheder fortalte i den forbindelse pressen, at flyet havde været på en ikke nærmere defineret militærmission i Yemen. Ifølge det respekterede tidsskrift Military Aviation Review var der netop tale om et emiratisk Archangel fly.
Året efter bekræftede det britiske research-institut International Institute for Strategic Studies (IISS) da også i sin årsoversigt, at Emiraterne nu kun besidder 23 Archangel-fly i stedet for 24, som de oprindelig købte ifølge IOMAX fabrikken i USA. Og IISS oplyser senere til Danwatch og TV2, at det netop er flystyrtet i september 2017, som er årsag til den nye opgørelse.
Ud over historiske satellitbilleder, pixelmålinger, omvendt billedsøgning og mange andre værktøjer har vi også brugt et væld af databaser, aktindsigter hos danske myndigheder og utallige timer på at interviewe kilder med forstand på militært udstyr, dual use, Libyen, Yemen, folkeret,våbenhandel, eksporttilladelser og meget mere.
Og så har vi selvfølgelig også talt med tidligere og nuværende ansatte i de berørte firmaer og myndigheder samt juridiske eksperter i Danmark og udlandet.