En Danwatch-undersøgelse

Tyrkiet får “overkill” udstyr til grænsekontrol

Tyrkiet får “overkill” udstyr til grænsekontrol

John Hansen
Journalist / Politiken
John Hansen
Journalist / Politiken
Foto: Flickr @rt_erdogan

Redaktør: Louise Voller

I samarbejde med
23. marts 2018
En producent undrede sig over, at EU forærer Tyrkiet svært pansrede køretøjer til at patruljere en fredelig grænse. Tyrkiet bestemte selv udrustningen, svarer EU-Kommissionen.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Det er ikke kun ved grænsen til Syrien, at EU har indkøbt militære køretøjer til grænsekontrol. Da EU udbød en kontrakt for overvågningsudstyr til grænsen mellem Tyrkiet og Grækenland, undrede en mulig budgiver sig over EU’s krav til pansring af køretøjerne.

»Helt klart overkill (clearly an overkill solution)«, skrev han.

Men EU stod fast: Den svære armering er et ufravigeligt krav, lød svaret, som ikke gav nogen forklaring på behovet for den svære pansring.

Den usædvanlige ordveksling findes i et omfattende dokument som handler om EU’s udbud af en ordre på 50 køretøjer til brug for Tyrkiets kontrol af sin grænse mod Grækenland.

De føjer sig til rækken af militære køretøjer og overvågningsudstyr som EU indkøber til et land der er i militær undtagelsestilstand efter kupforsøget i 2016, og med en politisk ledelse der er kendt for at slå hårdt ned på kritikere og andre opfattede modstandere af regimet.

Producerede vandkanoner

Køretøjerne skal ifølge EU “bidrage til at forhindre illegal migration, menneskesmugling, grænseoverskridende kriminalitet og smugleri”.

Ifølge EU’s specifikationer skulle 20 af køretøjerne være så svært pansrede, at den mulige byder havde vanskeligt ved at forstå formålet.

Kravene til pansring svarer til, at køretøjerne kan modstå 10 kilo TNT sprængstof under hvert hjul, hvilket er oppe i den høje ende af NATO’s specifikationer for pansrede køretøjer af denne størrelse, forklarer Samuel Cranny-Evans, som er analytiker og specialist i netop det emne hos det militære månedsmagasin, Jane’s International Defence Review.

Ligesom med de 82 Cobraer til blandt andet grænsemuren mod Syrien i syd, gik også denne ordre på cirka 220 millioner kroner (30 millioner euro) til tyrkiske producenter af militærudstyr: Aselsan, som er 84 procent ejet af Tyrkiets hær, leverer elektronik, mens Katmerciler leverer selve køretøjerne af typen Hizir. Katmerciler er ejet af et tidligere parlamentsmedlem for præsident Erdogans AKP-parti, Ismail Katmerci.

Hans firma Katmerciler producerer også de kraftige TOMA køretøjer, udstyret med vandkanoner, som Tyrkiets politi og sikkerhedsstyrker ved flere lejligheder har brugt under voldelige sammenstød med demonstranter.

Må ikke bruges til andre formål

EU-Kommissionen oplyser i et skriftligt svar, at selv om EU betaler, så er det Tyrkiet, som har bestemt den svære pansring af køretøjerne, og EU har efterfølgende godkendt kravene.

Pansringen skal tage højde for »hyppigt forekommende terrorangreb på militærpersonel og behovet for beskyttelse af køretøjer som benyttes i alle grænseområder«, skriver kommissionen.

I svaret afviser kommissionen at den tyrkiske hær, som de pansrede køretøjer skal overdrages til, kan bruge udstyret til krigshandlinger uden for Tyrkiet eller til at nedkæmpe civile uroligheder internt i Tyrkiet.

Det fremgår af kontrakten, at udstyret kun må bruges til grænseovervågning. Det må ikke ændres eller bruges til andre formål, uden skriftlig tilladelse fra EU-Kommissionen, fremgår det af kommissionens svar.

Hverken Tyrkiets regering i Ankara eller ambassaden i København har reageret på henvendelser.

Er denne undersøgelse noget værd for dig?

Vi synes, det er vigtigt at undersøge virksomheders og staters påvirkning af menneskerettigheder og miljø. Og vi vil rigtigt gerne lave mange flere af denne slags undersøgelser. 

Derfor håber vi, at du har fået lyst til at styrke vores arbejde.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139