Da den syriske dreng Alan Kurdi i 2015 druknede på vej til Europa og skyllede op på en sandstrand i Tyrkiet, florerede billedet af hans lig på avisforsider verden over. Det rettede hurtigt opmærksomheden mod flygtningekrisens enorme konsekvenser og fik de politiske ledere ud af starthullerne.
Det har imidlertid ikke været nok for den danske fotograf Martin Thaulow. Han efterlyser nu seks år efter flygtningekrisens højdepunkt mere politisk handling fra Europas side. Det gør han med sin kommende udstilling “REIMAGINE”, der kan opleves under Bornholms kulturuge i Nexø i perioden d. 17.-26. september. Udstillingen vil efterfølgende blive stående til slutningen af oktober.
Udstillingen skal minde os om de mennesker, der fortsat forsøger at krydse Middelhavet på daglig basis:
“Billedet (af Alan Kurdi, red.) er jo vurderet til et af de 100 mest betydningsfulde billeder i historien. Det var samtidig det, der fik Tyskland til at tage 1 million syriske flygtninge. Derudover begyndte verdens ledere at diskutere, hvordan man kunne stoppe krisen på Middelhavet. Der var en bølge af tiltag, som så senere hen ebbede ud”, konstaterer Martin Thaulow.
Martin Thaulow har blandt andet været i Irak for at møde Abdullah Kurdi, der er far til druknede Alan Kurdi. Abdullah Kurdis portræt indgår i udstillingen blandt de mange syrere, hvis liv er blevet påvirket af det krigshærgede land. Med til historien hører, at han i samme omgang mistede både sin kone, Rehana, og sin anden dreng, Galib:
“Det var trist, fordi han (Abdullah Kurdi, red.) lever et et vakuum, hvor han er fanget mellem fortiden og nutiden. Han lå selv i vandet med sine nærmeste, mens de sagde ‘far, far, red os’ og druknede én efter én, uden at han selv kunne redde dem”, siger Martin Thaulow.
Martin Thaulow havde oprindeligt en aftale med Abdullah Kurdi om at bruge én dag med ham i Kurdistan, men de endte i stedet med at bruge sytten timer sammen – fordelt over fem dage. Han plejer ellers kun at give en halv times interview til dem, der henvender sig:
“Så det er rørende, at han besluttede at åbne sit hjerte for mig og den tolk, der var med”, tilføjer Martin Thaulow, der har optrævlet Mellemøsten i seks år for at indsamle historier om syriske krigs- og torturofre.
Nogle af udstillingens fotografier er printet på redningsveste og termiske tæpper, som folk bruger i forbindelse med turen over Middelhavet. Redningsvestene er indsamlet fra den græske ø Lesbos, der som bekendt er knudepunkt for mange af de bådflygtninge, der vil til Europa.
“Idéen er at tage nogle elementer, der er meget visuelt synlige, når folk flygter over Middelhavet og placere portrætterne på dem. På den måde kan man lave en kobling mellem (de efterladte genstande red.) og folk, der faktisk har krydset Middelhavet eller har mistet personer på Middelhavet”, siger Martin Thaulow.
Udstillingens portrætter sidestilles samtidig med arkivbilleder fra bombardementet af Bornholm under anden verdenskrig. Formålet er at trække ligheder mellem krigens rædsler i dag og dengang.
“Det er interessant at lave en kobling til noget, der ligger 75 år tilbage og så i dag, hvor det ser ud til, at nogle af tingene historisk set er ved at gentage sig. Det er min måde at sige, at vi ikke må tage demokratiet for givet. Vi er nødt til at kæmpe for vores demokrati og rettigheder”, siger Martin Thaulow.
På den måde er udstillingen også et indspark i den aktuelle debat om hjemsendelse af syriske flygtninge, påpeger Martin Thaulow:
“Jeg håber, det kan skabe refleksion omkring, hvordan man behandler de syriske flygtninge, der oplever trusler om tvangshjemsendelser”, siger han.
Link til udstillingen: https://www.martinthaulow.com/exhibition/reimagine