6. april 2024Handel

Forsvarets leverandører køber brændstof af Rusland

Selvom Forsvaret har indført strenge regler mod at købe russisk brændstof, har det ikke undersøgt brændstofleveringer fra virksomheder, der stadig køber enten direkte eller indirekte fra russiske selskaber.

20220302 221805 7 4267x2845ma Scaled
Blandt andet danske jagerfly kan have modtaget brændstof med enten direkte eller indirekte russisk oprindelse.Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix
Del af en undersøgelse

Denne artikel er en del af undersøgelsen Ruslands lyssky olieeksport

  • Vesten har i forbindelse med sanktionerne mod Rusland indført et prisloft for, hvor meget russernes sorte guld må koste. Men prisloftet bliver ikke overholdt.
  • Rusland omgår sanktionerne og prisloftet på flere måder, både med sanktionsbrydende tankskibe, men også gennem russiskejede selskaber i udlandet.

Når danske jagerfly er på mission i udlandet, så kan tanken meget vel være fyldt med russisk brændstof.

Danwatch og Ekstra Bladet kan nu afsløre, at Forsvaret siden den russiske invasion af Ukraine har købt knap to millioner liter flybrændstof til en værdi af omkring 17,5 millioner kroner fra leverandører, der selv handler enten direkte eller indirekte med Rusland.

Det drejer sig om det tyrkiske forsvar, lufthavnen i Istanbul og olieselskabet BP. Mens Tyrkiet importerer over halvdelen af alle deres olieprodukter fra Rusland, handler BP med et raffinaderi i den indiske by Vadinar, der er delvist ejet af det russiske statsselskab Rosneft, som er under strenge sanktioner.

Hvis der bare er en lille mistanke om, at den brændstof man får, kommer fra Rusland, så kræver det en nærmere undersøgelse
Torben Ørting Jørgensen
Formand i Folk og Sikkerhed og pensioneret kontreadmiral

På trods af den overhængende risiko for, at de tre leverandørerne har fyldt de danske fly med russisk brændstof, så har Forsvaret ikke undersøgt det nærmere. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) begrunder det med, at brændstofferne eksempelvis er købt i lufthavne i andre lande, og derfor betragtes det som at ”tanke en bil på en almindelig tankstation”.

”(…) det er derfor ikke muligt at vurdere, om den begrænsede mængde brændstof, der er udleveret fra BP-ejede tankvogne i civile lufthavne, måtte have oprindelse fra (…) det russiskejede raffinaderier i Vadinar”, oplyser FMI i et skriftligt svar.

Torben Ørting Jørgensen er pensioneret kontreadmiral og nuværende formand i Danmarks største sikkerhedspolitiske organisation, Folk og Sikkerhed.

Han mener, at selvom det måske er naturligt blot at stole på de anerkendte leverandører, så viser Danwatch og Ekstra Bladets afsløring, at Forsvaret bør tage området mere alvorligt. Samtidig bør sagen ifølge Torben Ørting Jørgensen undersøges nærmere.

“Hvis det viser sig, at det brændstof man køber alligevel kommer fra steder, hvor leverandøren er Rusland, så er det indlysende, at det er både uhensigtsmæssig, utilsigtet og bør bringes til ophør”, siger han.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen har ellers forpligtet sig til at gennemgå alle køb af brændstof som følge af krigen i Ukraine. Det oplyser den til Danwatch og Ekstra Bladet. 

”I maj 2022 lancerede FMI en styrket due diligence proces, hvor bl.a. indsatsen relateret til internationale sanktioner blev forstærket. Det indebærer, at potentielle leverandører skal indgive en erklæring, som bekræfter overholdelse af sanktioner, før denne kan komme i betragtning som leverandør til FMI”, udtaler styrelsen i et skriftligt svar.

Trods den styrkede due diligence-proces har Forsvaret altså ikke undersøgt, om de har pumpet russiske brændsler i tanken. 

Mudrede forsyningsveje

Mens størstedelen af Forsvarets brændstofleverancer foregår i store partier – såkaldte bulk-leveringer – køber det også brændstof af forskellige selskaber rundt om i verden, når danske jagerfly er på mission. 

Her kommer eksempelvis produkterne fra det russiske raffinaderi i Indien, Nayara Energy, som er majoritetsejet af Rusland. 

Ruslands indiske raffinaderi

Nayara Energy er 49 procent ejet af Rosneft, mens yderligere 25 procent er ejet af et konsortium med en russisk oligark i spidsen.

Samtidig er Nayara Energy blandt andet blevet stiftet for at gøre det muligt for Rusland at sælge olieprodukter uden at blive sanktioneret, hvilket også blev sagt højt under præsentationen af aftalen, der er den største russiske investering i udlandet nogensinde.

Rosnefts ejerandel er derfor nøje planlagt til at være 49 procent for at beskytte raffinaderiet mod Vestens – og dermed Danmarks – sanktioner mod russiske olieprodukter, fordi de ikke ejer en majoritet i selskabet alene.

Alligevel har Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI) altså handlet med leverandører, der modtager flybrændstof både direkte fra Rosneft og indirekte fra Rosneft gennem Nayara Energy.

Torben Ørting Jørgensen siger, at ingen i Forsvaret har en interesse i at støtte Rusland hverken direkte eller indirekte, og derfor opfordrer han også til, at man stopper med at handle med selskaber, hvis det kan påvises, at de sælger olieprodukter, der er solgt enten fra Rusland eller Nayara Energy.

“Hvis der bare er en lille mistanke om, at den brændstof man får, kommer fra Rusland, så kræver det en nærmere undersøgelse, for de fly, Forsvaret flyver med, skal naturligvis ikke flyve på russisk brændstof. Det tror jeg da helt sikkert, at Forsvaret vil beslutte efter jeres afdækning af sagen”, siger han.

Selvom produkterne fra Vadinar ikke er sanktioneret, stammer størstedelen af olien på raffinaderiet fra Rusland. Men fordi, at produkterne er raffineret i Indien, tæller det på papiret som et indisk produkt, til trods for, at ejeren af raffianderiet er et russisk sanktioneret statsselskab med tråde til Kreml og en russisk oligark.

Det er af eksperter tidligere blevet kaldt et “smuthul i sanktionerne”, at russiske selskaber kan sælge raffineret russisk olie fra Indien som et indisk produkt. Det mener Torben Ørting Jørgensen, at Forsvaret bør se nærmere på.

“Hvis der i den konkrete situation, I beskriver, har været tale om udnyttelse af et smuthul, så er det fint, at Forsvaret bliver gjort opmærksom på det. Der skal ikke være risiko for, at Forsvaret flyver på brændstof, der er produceret i Rusland”, lyder det. 

BP har tidligere bekræftet for Danwatch og Ekstra Bladet, at de handler med raffinaderier som det i Vadinar, men ville ikke kommentere yderligere på deres virksomhed. Vi har forsøgt at få en ny kommentar fra BP, men det har ikke været muligt.

Brændstof, som er importeret direkte fra Rusland, kan dog være underlagt sanktioner, hvis det er handlet til en højere pris, end hvad sanktionerne tillader. 

Ved normale kontrakter med Forsvarets leverandører kræver styrelsen, at både leverandører og underleverandører overholder sanktionerne, pointerer den. 

“Leverandører holdes ligeledes som udgangspunkt ansvarlige for handlinger og undladelser fra underleverandører, som om dennes handlinger og undladelser er leverandørens egne”.

Selvom Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ikke har undersøgt nogle af købene af flybrændstof fra Tyrkiet og BP, oplyser styrelsen, at den ikke er bekendt med nogle handler med russisk brændstof.

Danwatch og Ekstra Bladet arbejder på at få en kommentar fra forsvarsministeren på, om man vil undersøge handlerne med brændstoffet nærmere.