Uafhængig journalistik er vigtigere end nogensinde før. Men uden din hjælp kan det ikke lade sig gøre.

Danwatch Journalistik

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Kunstudstilling giver et nyt billede af at være udsat

Kunsthal Charlottenborg i København udstiller den algierske kunstner Mohamed Bourouissa, der gør op med, hvordan marginaliserede mennesker fremstilles.
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Vi har læst artiklen op. Lyt til den her

“HAAaaaaRA”

“AouuuuuIN”

“HARA”

Råbene gjalder rundt mellem de høje hvide vægge på kunstmuseet Charlottenborg, mens vinterregnen pisker mod det store ovenlysvindue. Lokalet er helt tomt, bortset fra nogle få sorte skamler, hvor man kan sætte sig og lytte til kakofonien.

Ordene “hara” og “aouin” kommer oprindeligt fra udkigsposter i Marseille, hvor narkotikahandlere bruger det til at advare hinanden om, at politiet er på vej. Denne vinterdag indgår ordene i et lydværk af den algeriske kunstner Mohamed Bourouissa, der udstilles på Charlottenborg lige nu. 

Kontrasten mellem det hvide lokale med stuk i loftet og råbene fra narkotikahandlerne viser, hvordan Mohamed Bourouissa arbejder. Han tager gadekulturen med dens kriminalitet og marginalisering og sætter den i en ny kontekst, så der bliver rykket ved folks forestillinger.

Mohamed Bourouissa har et særligt blik for de grupper, der er udsatte eller glemte, som han forsøger at skabe en ny og anderledes fortælling om. Det vidner forestillingen på Charlottenborg om.

Fra kunsthistorie til gaden

Bag et tæppe fortsætter udstillingen med billeder, som Mohamed Bourouissa har taget i kølvandet på de optøjer, der udspillede sig i forstæderne til Paris i 2005.

I den ene side hænger et billede af en gruppe unge mænd, der står på- og omkring en jordvold, mens et fransk flag bliver sænket fra huset ved siden af. Fotografiet er komponeret efter af de mest berømte malerier i Frankrig, Eugène Delacroixs Friheden fører folket på barrikaderne fra 1830. Der er dog den markante forskel, at på Bourouissas fotografi sænkes flaget, hvorimod det hæves i maleriet. 

Foto: Mohamed Borouissa, Maleri: Eugène Delacroix / Wikimedia

Mohamed Borouissa er selv opvokset i Paris, men var bortrejst i de tre uger, hvor optøjerne stod på, og derfor så han det i stedet igennem nyhederne. For at gøre op med nyhedsmediernes billeder, der mest fokuserede på vold og afsavn, forsøger Borouissa og de unge, han fotograferer, at skabe et modbillede. Derfor er volden og optøjerne fjernet og i stedet viser billederne hverdagen og de anspændte situationer, der kan gå forud for volden.

De sorte cowboys

Bag det næste tæppe fortsætter udstillingen med forevisning af en kort dokumentar. 

Billeder af sorte mænd, der rider gennem forstæder til den amerikanske by, Philadelphia, krydser skærmen. Byrytterne er en del af  Fletcher Street Urban Riding Club, som Borouissa gennem otte måneder kom i for at skabe et andet billede af cowboys end det af hvide mænd, som dominerer populærkulturen.

Oprindeligt var mange cowboys faktisk sorte, latinoer eller oprindelige folk. Ved at sætte sorte ryttere i centrum for sin fortælling forsøger Borouissa igen at gøre op med vores fasttømrede forestillinger. Og igen forsøger han at lege med konteksten ved at iscenesætte en “hestedag” med inspiration fra begivenheder, hvor mænd mødes for at tune deres biler og køre om kap i dem. 

Udstillingen fortsætter med at vise fattigdom gennem billeder af butikstyve med deres tyvekoster. Kolonihistorie fortælles gennem akacietræer. Tøjmærket Lacoste pilles ud af sin eksklusive kontekst og bliver i stedet en del af gadens generationsportræt. Og kornede billeder sendt over sms viser, hvordan det er at få frataget sin frihed og ende i fængsel.

På den måde lever Mohamed Bourouissas værker gennem deres enkle ideer og interessante måder at ændre billedet af marginaliserede.

Udstillingen kører til og med 22. februar.

Relaterede nyheder

Få vores nyhedsbrev

Hjælp os med at forbinde dig til verden …

Danwatch holder dig opdateret på, hvordan Danmark er forbundet til de mest sårbare mennesker i verden. Vi holder øje med de forhold, vores fødevarer, tøj og teknologi bliver til under, og vi holder øje med, hvad danske virksomheder laver i udlandet.

Vi tror på, at alle skal have fri adgang til kritisk journalistik, der forbinder os til verden. Derfor har vi som et af de eneste medier i Danmark valgt, at vores journalistik skal være gratis. Samtidig mener vi ikke, at vi troværdigt og kritisk kan dække danske virksomheder og samtidig være økonomisk afhængige af dem. Derfor er Danwatch fri for annoncer.

Danwatch har kun kunnet forblive uafhængige, kritiske, gratis og annoncefri, fordi vi får støtte fra fonde, donorer og støttemedlemmer. Nu mere end nogensinde har vi også brug for din hjælp. Støt Danwatch med en enkelt donation eller et fast månedligt beløb.

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.