Tidligere Mærsk-ansatte i Cameroun taber sag om brud på arbejdstagerrettigheder

En klage om brud på arbejdstagerrettigheder fra 337 tidligere Mærsk-ansatte i Cameroun er “ikke tilstrækkeligt underbygget”, slår Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd fast i en ny afgørelse. Mærsk opfordres dog til at rette op på “flere ømme punkter”.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Siden juli 2023 har Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (NCP Danmark) under Erhvervsministeriet undersøgt, om Mærsk har brudt OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder i forbindelse med deres drift og nedlukning af havneterminalen Douala International Terminal i Cameroun.

Men det har Mærsk ikke, lyder det nu i en 32 sider lang afgørelse, der netop er blevet publiceret. 

“Anklagen om, at A. P. Møller Mærsk overtrådte OECD’s Retningslinjer hvad angår arbejdstagerrettigheder og arbejdsforhold, er ikke tilstrækkeligt underbygget”, skriver NCP Danmark i en udtalelse på deres hjemmeside. 

Bag klagen stod 337 tidligere ansatte i den camerounske havneterminal Douala International Terminal, der frem til 2019 blev drevet af Mærsk gennem deres datterselskab APM Terminals. 

Ifølge klagerne brød Mærsk med OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder, da Douala International Terminal ignorerede medarbejdernes gentagne klager om tvungen og slidsomt overarbejde, tilbageholdt medarbejdernes arbejdscertifikater samt franarrede medarbejdere deres aktionærrettigheder. 

Mærsk har fra klagens indgivelse i oktober 2021 afvist alle anklagerne. 

Hvad er OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder?

  • OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder er anbefalinger fra regeringer til virksomheder, som 51 lande har tiltrådt.
  • Formålet med Retningslinjerne er dels at få virksomheder til at bidrage til økonomisk, social og miljømæssig fremgang. Dels at minimere de krænkelser og den negative påvirkning af omverdenen, som virksomhedernes aktiviteter kan give anledning til.
  • Retningslinjerne omhandler bl.a. virksomheders arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettighederne, miljøstandarder og antikorruption.
Kilde: NCP Danmark

Ømme punkter hos Mærsk

Selvom Mærsk ikke har brudt OECD’s retningslinjer, vurderer NCP Danmark alligevel, at rederiet på visse punkter kan forbedre deres interne politikker. 

“Det har været en kompleks sag for NCP Danmark, som strækker sig helt tilbage fra 2004 og frem til i dag. Sagen afspejler på mange måder den internationale udvikling, der har været inden for arbejdet med ansvarlig virksomhedsadfærd, men sætter også fingeren på de ømme punkter hos Mærsk, hvor de kan forbedre deres arbejde”, udtaler NCP Danmarks formand, Linda Nielsen. 

Konkret peger NCP Danmark blandt andet på, at Mærsk skal styrke deres fokus på menneskerettighederne, når de indgår såkaldte joint ventures med andre selskaber, netop som de gjorde med Douala International Terminal, der var et samarbejde med den franske industrigigant Bolloré Group. 

“NCP Danmark anbefaler, at A.P. Møller Mærsk opdaterer deres politik for joint ventures, så den obligatoriske træning af bestyrelsesmedlemmer i deres joint ventures inkluderer arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder”, skriver NCP Danmark. 

NCP Danmark konkluderer endvidere, at Mærsk ikke “i tilstrækkelig grad” brugte sin indflydelse i Douala International Terminal til at forebygge negative indvirkninger på menneske- og arbejdstagerrettigheder og heller ikke udførte due diligence i overensstemmelse med OECD’s Retningslinjer i Cameroun i perioden 2011-2019.

Kontroversiel havn 

Havnen i Camerouns største by, Douala, har længe været genstand for kontroverser.

Indtil 2019 var Douala International Terminal operatør af havnens containerterminal, men da aftalen skulle fornyes, gik myndighederne uden om Mærsk-selskabet. I stedet blev kontrakten tildelt Terminal Invest, der er ejet af MSC, en af Mærsks største konkurrenter.

I 2020 afgjorde en international voldgift, at Douala International Terminal var blevet forbigået på ulovlig vis.

Men i januar 2023 blev den dom omstødt af en appeldomstol i Paris. Retten vurderede, at der havde været “personlige forbindelser” mellem en af voldgiftsmændene og Douala International Terminals advokat.

I dag er containerterminalen på havnen i Douala drevet af den camerounske stat.

Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right