16. sep '24IT og teknologi

SAS-partner leverer våben til Myanmars militærjunta

En kinesisk flygigant, der arbejder “meget tæt” med SAS om indretningen af deres flykabiner, sælger militærfly og våben til Myanmars sanktionerede militærregime

Topshot Myanmar Coup
Et soldat fra oprørsbevægelsen Mandalay Peoples Defense Forces (MDY-PDF) går midt i ødelæggelserne efter et bombeangreb fra et af miltærjuntaens fly. Militærjuntaen i Myanmar overtog magten ved et kup i 2021. Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Sætter man sig til rette på business class på et af SAS’ nye Airbus A321LR fly, kan man læne sædet tilbage og strække kroppen ud i hele 193 centimeters længde, så man ifølge producenten kan vågne op på destinationen “refreshed and relaxed”.

Men bag inventaret i SAS’ flykabiner står det statsejede kinesiske fly- og forsvarskonglomerat AVIC, der ikke kun leverer luksussæder til civil luftfart.

Dokumentation i en ny rapport fra ngo’erne Justice for Myanmar og Info Birmanie, som Danwatch har gennemgået, viser, at AVIC gennem dets datterselskaber leverer militærfly og våben til Myanmars sanktionerede militærregime. 

Blandt andet har datterselskabet GAIC i 2022 leveret lette kampfly af typen FTC-2000G til Myanmars militær. Flyene er blevet brugt i flere luftangreb mod civile, herunder i september og december 2023. 

Ifølge en pressemeddelelse fra AVIC Cabin Systems, et helejet datterselskab af AVIC, samarbejder de “meget tæt” med SAS om indretningen af flyselskabets Airbus-fly og er “rigtig glade for resultaterne af samarbejdet”. 

I en mail til Danwatch bekræfter SAS samarbejdet: 

“Vi har en pågående aftale med et såkaldt “leasing ben”, som indgår i storkoncernen AVIC. Når den aftale udløber, vil vi selvfølgelig lave en evaluering af den”, skriver pressechef for SAS i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji. 

Myanmars militærregime har siden et kup i februar 2021 slået hårdt ned på landets demokratibevægelse, og FN har flere gange advaret mod, at militæret udfører luftangreb mod civile. Af samme grund har G7-landene opfordret alle verdens lande til at “forhindre eller stoppe” leverancer af våben og flybrændstof til Myanmar.

  • Udgivet af ngo’erne Justice For Myanmar og Info Birmanie. 
  • Den franske flyproducent Airbus har et tæt strategisk partnerskab med Acivhina Industry og Technology, der er et datterselskab til det statsejede kinesiske fly – og forsvarskonglomerat Aviation Industry Corporation of China, AVIC. Airbus er desuden storaktionær i AviChina. 
  • AVIC har gennem datterselskaber været nøgleleverandør af militærfly og våben til Myanmars militærregime siden 2021. 
  • Datterselskaberne har blandt andet leveret de lette militærfly FTC-2000G, der kan bære op til tre tusind tons missiler, raketter eller bomber, og The Hongu-K8 Karakorum, K8. 
  • Flyene er blevet brugt i kamphandlinger i Myanmar, der har kostet civile livet. Ifølge rapporten er eksempelvis FTC-2000G blevet brugt til at bombe området Namhpatkar, der ligger i den nordlige Shan State den 16. januar januar 2024. 
  • Militærflyene og våbene er blevet leveret af et andet kinesisk statsejet selskab, China National Aero-Technology Import and Export Corporation, CATIC. 
  • CATIC har været med til at designe Airbus’ helikopter EC120.

Stiller samme krav til leverandører 

Det er ikke første gang, der knyttes bånd mellem AVIC og militæret i Myanmar.

Den norske oliefond, der er verdens største statslige investeringsfond, ekskluderede i august 2022 AVIC som følge af virksomhedens salg af “lette kampfly til Myanmars militær”. Fonden vurderer, at der er en “uacceptabel risiko” for, at AVIC sælger våben til en stat, der bruger våbnene på en måde, der udgør “seriøse og systematiske” brud på international humanitær lov. 

SAS er ifølge sine årsrapporter “dybt engageret i at værne om menneskerettighederne” og “samarbejder aktivt med FN’s Global Compact for at overholde dets principper”

Danwatch har spurgt SAS, hvad de vil foretage sig for at sikre, at de nye Airbus-fly ikke produceres af et selskab, som udruster militærstyret i Myanmar. 

“Vi stiller samme krav til vores leverandører, som vi stiller til os selv”, skriver Alexandra Lindgren Kaoukji. 

Pressechefen skriver også, at SAS har stillet spørgsmålene videre til Airbus. Det fremgår af rapporten fra de to ngo’er, at Airbus har et tæt strategisk partnerskab med AviChina, der er AVIC’s datterselskab. Airbus er samtidig den næststørste aktionær i AviChina. 

I en mail til Danwatch skriver Airbus, at de er opmærksomme på og overholder alle relevante sanktioner, der gælder for Myanmar.

Ifølge professor i virksomhedsetik Jacob Dahl Rendtorff hos Roskilde Universitet kan SAS have et moralsk problem: 

“Det virker modsætningsfuld, når SAS på den ene side skriver, som de gør i deres årsrapporter, mens de samtidig samarbejder med en virksomhed der leverer våben til Myanmar. Selvom SAS ikke er direkte juridisk ansvarlig, så er det noget andet moralsk, fordi man risikerer at støtte en virksomhed, der krænker menneskerettighederne”, siger Jacob Dahl Rendtorff.

Han mener samtidig, at SAS burde have reageret tidligere: 

“Det vidner om en manglende virksomhedsomsorg fra SAS, at man ikke har taget bestik af, at finansielle aktører allerede har ekskluderet den her virksomhed (AVIC, red.). De tager en risiko, som kan blive problematisk”. 

Forelagt kritikken skriver pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji, at de er “omhyggelige med at evaluere vores leverandører og partnere for at sikre, at de følger vores etiske standarder og retningslinjer”. 

“Nu vil vi læse den nævnte rapport og vurdere, om der er noget her, der er i strid med SAS’ adfærdskodeks og i så fald tage det op med leverandøren”, lyder det også i mailen.

AVIC har ikke besvaret Danwatch’s henvendelser om sagen.

SAS har 90 Airbus-fly i sin flyflåde. Yderligere 14 fly fra Airbus er bestilt, og 12 af disse skal leveres i løbet af 2026.