17. september 2024Handel

Skadet skib med sprængfarlig russisk last på vej mod Storebælt 

Et skib med russisk last er blevet afvist i norske havne på grund af risikoen for en eksplosion. Nu sejler det mod Storebælt med den sprængfarlige last. 

Skib
Skibet Ruby ses her i Tromsø få hundrede meter fra Norges største hospital.Foto: Barents Observer

Et fragtskib med skadet skrue og ror samt sprækker i skroget blev smidt ud af havnen i den norske by Tromsø 2. september, hvor det ugen forinden havde lagt til på grund af skaderne.

De norske myndigheder var ikke trygge ved at lade skibet, som hedder Ruby, blive repareret i Tromsøs havn. 

Skibets last er nemlig 20.000 tons ammoniumnitrat fra Rusland, der er det samme type materiale, som forårsagede den voldsomme eksplosion i Beirut i 2020.

Ruby har dog syv gange mere ammoniumnitrat ombord, end hvad der forårsagede Beirut-eksplosionen, som var en af de største menneskeskabte ikke-atomare eksplosioner nogensinde. 

Danwatch og Information kan nu fortælle, at skibet har kurs mod Storebælt med forventet ankomst inden weekenden, fordi det har søgt om tilladelse til at lægge til havn i Klaipeda i Litauen. 

Ruten tager skibet gennem Danmark og med lasten ombord stikker skibet for dybt under havoverfladen til at kunne sejle gennem Øresund.

Søfartsstyrelsen bekræfter historien.

“Søfartsstyrelsen har noteret sig, at skibet MV Ruby er på vej til at passere dansk farvand. Angiveligt med henblik på reparation i Litauen”, skriver styrelsen.

De litauiske myndigheder har allerede givet afslag på ansøgningen, medmindre Ruby formår at losse hele sin last i en anden havn inden da. 

Der er tegnet op til et nervepirrende gennemsejlads i Storebælt, og senioranalytiker hos Tænketanken Europa, Jacob Kaarsbo, ryster på hovedet over den manglende forberedelse på denne slags scenarier fra Europa

“Det kan jo gå galt. Der er ingen, der siger, at det vil gå galt, men hvis det gør, kan det blive rigtig slemt. Det er vigtigt, at de allierede går sammen om at fastlægge en strategi, så det ikke er Danmark – eller Norge – der skal stå alene med de her sager”, siger han.

Ruby er styret af et selskab i Libanon, som er ejet gennem Syrien, og det sejler med last fra Rusland.

Det var på vej mod Las Palmas på Mallorca, men grundstødte efter at være sejlet fra den russiske havn Kandalaksha. Alligevel sejlede skibet 1600 kilometer videre med skader fra grundstødningen, inden det nåede til den norske havn. 

Seks fejl fundet under inspektion

I en inspektionsrapport fra Tromsø Havn fremgår det, at de norske myndigheder tilbageholdt Ruby i syv dage og fandt seks fejl om bord, inden de bortviste det fra havnen. 

Blandt fejlene var – udover sprækker i skroget – problemer med besætningen. Nogle besætningsmedlemmer havde udløbne certifikater til sejlads, nogle havde været om bord skibet i mere end 11 måneder. 

Jacob Kaarsbo hæfter sig ved, at Ruby efter at have sejlet til Tromsø lå for anker i flere dage tæt på en strategisk vigtig NATO-base i Norge. Dét blandet med koblingen til Syrien og Rusland indikerer, at skibet kan være en del af russisk hybridkrigsførelse, mener han.

“Rusland presser hele tiden til grænsen og over grænsen. De er hurtigt blevet meget mere risikovillige. Det har karakter af hybridkrig. Det er påfaldende og tankevækkende, hvordan Ruby har sejlet rundt til strategisk vigtige steder i Nordnorge”, mener Jacob Kaarsbo.

Den norske søfartsstyrelse bekræfter overfor Danwatch og Information, at de har udført kontrol af skibet, og at de vil følge op på det videre forløb. 

Søfartsmyndighederne i Norge vurderede ikke, at Ruby udgjorde en større risiko end normalt selv med skader på skroget, men skibet blev alligevel bortvist fra Tromsø. 

I en pressemeddelelse lyder det fra norsk politi, at der skal udføres reparationer på Ruby, som “ikke er ønskelige tæt på Tromsø by”, og at politiet derfor arbejder med myndighederne om at få fjernet skibet. 

Samtidig har man oprettet en sikkerhedszone på 500 meter rundt om skibet. 

De danske myndigheder vil “nøje overvåge skibets sejlads”, lyder det fra Søfartsstyrelsen. Myndighederne har desuden taget fat i Rubys flagstat, Malta, der har ansvaret i forhold til at sikre, at det er forsvarligt at lade skibet sejle, oplyser styrelsen. 

Ifølge Danwatch og Informations oplysninger har Ruby heller ikke bestilt lods til at sejle gennem Danmark. 

Lodser er specialiserede navigatører, der kender de lavvandede og snævre danske stræder grundigt og kan forhindre eksempelvis grundstødninger, som Ruby allerede har været ude for én gang sin rute. 

Ruby bliver indtil videre ledsaget af en slæbebåd.