Det skal være nemmere at gennemskue, hvilket aftryk danske virksomheder sætter på klimaet, naturen og verden i al almindelighed – og så skal det være sværere at greenwashe.
I hvert fald, hvis det står til EU, der med med den nye lov Corporate Social Responsibility Directive vil skærper kravene til virksomhedernes CSR-rapporter. Det er heri, virksomheder for eksempel fortæller om deres grønne tiltag.
Direktivet, der sætter nye krav til, hvad virksomhederne skriver om deres ansvar og adfærd, bliver vedtaget af Rådet for den Europæiske Union på mandag.
Og ifølge en af Danmarks førende forskere på området kan det komme til at gøre en stor forskel:
“Det er et skridt i den rigtige retning. Direktivet er en vigtig del af EU’s større grønne plan, og med den vil EU slå tonen an, hvad angår arbejdet med bæredygtighed,” siger Andreas Rasche, professor i virksomhedsansvar ved CBS.
Direktivet kommer blandt andet med nogle standarder for, hvad der skal rapporteres om. Det stiller også krav om, at en uafhængig instans godkender rapporteringen.
De nye regler er en del af EU’s arbejde for at få europæiske virksomheder til at at tage ansvar for menneskerettigheder og miljø, som Danwatch har skrevet om tidligere.
En samlet plan er vigtig for at kunne stille virksomheder til ansvar, mener Andreas Rasche:
“EU er ved at skabe et integreret system for virksomhedsansvar, hvor de både stiller krav til, hvordan virksomhederne påvirker verden omkring dem, og hvordan de kommunikere om det,” siger Andreas Rasche og fortæller videre:
“Det vil gøre greenwashing mindre sandsynligt.”
Selvom Andreas Rasche har rosende ord til det nye direktiv, så har han også kritikpunkter.
En af de nye tiltag fra EU er, at der skal være en sikkerhed for, at det faktisk er rigtig, hvad virksomhederne skriver i deres CSR-rapporter. Men ifølge Andreas Rasche er det ikke helt godt nok:
“Det er nyt, at EU forlanger en sikkerhed for, at rapporteringen er korrekt. Men det er en begrænset sikkerhed, og det betyder, at en revisor ser på den basale rapportering og siger god for den uden at gå i dybden med den, og det synes jeg ikke er tilstrækkeligt,” siger han.
Indtil nu har en enkel regel fra 2014 kridtet spillebanen op for, hvordan virksomhederne skal fortælle om bæredygtighed. Men hvor den regel kun omfatter de største virksomheder med flere end 500 ansatte, skal de nye regler gælde både store, mellemstore og små virksomheder.
“Det vigtigste ved det nye direktiv er, at det kommer til at omfatte langt flere virksomheder, end de tidligere regler. Bæredygtighed bliver mainstream,” siger Andreas Rasche.
Antallet af virksomheder i Europa, som skal rapportere om deres bæredygtighed og virksomhedsansvar, går fra omkring 11.700 til næsten 50.000.
Det er svært at sige præcist hvor mange danske virksomheder, det vil gælde, fordi der både bliver kigget på omsætning, størrelse, og hvorvidt virksomheden er aktielistet. Men ifølge Danmarks Statistik har 850 store virksomheder flere end 250 ansatte i Danmark.
“Det kommer til at få stor betydning for danske virksomheder. De største danske virksomheder er allerede gode til den her slags rapportering, men for mange vil det være nyt, og det vil tage noget tid at blive komfortabel med,” siger Andreas Rasche.
Hos Danmarks største virksomhed Novo Nordisk hilser man de nye regler velkomne.
“Vi bifalder intentionerne i CSR-direktivet”, lyder det i en mail fra virksomheden, der nu går i gang med at undersøge, hvordan det præcis vil påvirke dem.
De nye regler træder i kraft i tre etaper. Fra 2024 vil de gælde de største virksomheder med flere end 500 ansatte, fra 2025 bliver det de store virksomheder med flere end 250 ansattes tur, og fra 2026 gælder reglerne også aktielistede små og mellemstore virksomheder.