27. januar 2023

Klimavenlig bygas er varm luft: HOFOR trækker grønne reklamer tilbage

Efter Forbrugerombudsmanden har skærpet sit fokus på greenwashing, har forsyningskæmpen HOFOR valgt at trække en del af sin grønne markedsføring tilbage. Markedsføringen er dog stadig på hjemmesiden og i bybilledet.

Illustration: Ditte Lander Ahlgren

firmabiler og skilte i det københavnske bybillede har man i lang tid kunne læse, hvordan Danmarks største forsyningsselskab, HOFOR, leverer “klimavenlig bygas” til københavnerne. Det samme har man kunnet læse på selskabets hjemmeside, men snart vil det være fortid, da HOFOR er gået i gang med at fjerne det.

Det sker, fordi selskabet ikke længere vil markedsføre sine forsyninger af energi som klimavenlige og bæredygtige, oplyser HOFOR til Danwatch. Beslutningen er truffet i forlængelse af, at Forbrugerombudsmanden har skærpet sit fokus på virksomheder, der kalder sig bæredygtige uden at kunne dokumentere det, tilføjer selskabet.

Meldingen kommer efter Danwatch har bedt om dokumentation for, at HOFOR’s bygas faktisk er klimavenlig, sådan som HOFOR skriver på deres skilte og deres hjemmeside. 

“Vi er i gang med at få opdateret vores skilte med nye tekster, der ikke beskriver vores forsyninger som “klimavenlige”,” oplyser pressechef i HOFOR, Christina Otzen, og fortsætter:  

“Vi er også i gang med at rette til på vores hjemmeside, så vi i stedet beskriver bevægelsen frem mod CO2-neutralitet og dermed grønnere produkter inden for både bygas, fjernvarme, vand, fjernkøling og spildevandshåndtering”. 

Ordet klimavenlig er som udgangspunkt vildledende

HOFOR oplyser til Danwatch, at det er Forbrugerombudsmandens guide om grøn markedsføring, der har fået selskabet til at skifte kurs. Den kom i december 2021.  

I guiden står der, at ordet klimavenlig vil blive opfattet af forbrugerne som udtryk for, at produktet ikke har en negativ påvirkning på klimaet. Og at det derfor som udgangspunkt er vildledende at bruge ordet, fordi “al produktion påvirker miljøet/klimaet”. 

HOFORs bygas består af 60 procent biogas, som er CO2-neutralt. Men de resterende 40 procent består af klimaskadelig fossilgas. Derfor erkender HOFOR nu, at det ikke er retvisende at markedsføre bygassen som klimavenlig.

“Hvis man opfatter ordet klimavenlig i den forstand, at man gør noget, der er til gavn for klimaet og miljøet, så kan man ikke bruge det ord. For selvom vi mener, at vi gør os umage med at have så lidt påvirkning på miljø og klima som muligt, så kan man jo ikke påstå, at bygassproduktionen er til gavn for klimaet”, siger Charlotte Søndergren, direktør for forretningsområdet Forsyningsstrategi & Vind i HOFOR. 

Alligevel er der gået mere end et år siden, at forbrugerombudsmanden udgav sin guide, og HOFOR har endnu ikke fået fjernet alle reklamerne, som de altså erkender kan være vildledende. 

Hvorfor har I ikke fjernet markedsføringen fra hjemmesiden og i bybilledet endnu? Det er over et år siden, at Forbrugerombudsmanden udgav sin guide?

”HOFOR vil følge de nye retningslinjer, men det tager lidt tid at få den nye tilgang på plads i alle hjørner af vores organisation. Vi er i fuld gang – både på hjemmesiden og på biler, hvor vi er ved at udskifte de sidste streamers. (reklamer, red.)”.  

“Vi er også i gang med at udskifte skilte overalt i byen. Vi har skilte rigtig mange steder i hovedstadsområdet, så det vil tage noget tid, inden vi er helt i mål.”

Vildledning bliver anmeldt til politiet 

Forbrugerombudsmanden har skærpet sit fokus på greenwashing, efter et politisk flertal i 2021 bevilligede 28 millioner kroner til området på grund af et stigende antal sager. 

En række virksomheder som Føtex, OK og Toyota har efterfølgende fået indskærpet reglerne på grund af vildledende markedsføring, men fremover vil Forbrugerombudsmanden i højere grad anmelde greenwashing til politiet, lød det for nyligt i en pressemeddelelse. 

Ifølge ekspert i markedsføringsjura, Jan Trzaskowski, kan en virksomhed som HOFOR godt have overtrådt Markedsføringsloven, selvom virksomheden har besluttet at trække den vildledende markedsføring tilbage. 

“Det kan være en formildende omstændighed, at man har trukket markedsføringen tilbage. Men ikke i forhold til, om overtrædelsen er sket eller ej. Kun i forhold til størrelsen på en eventuel bøde,” siger Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsjura ved CBS .

Hvad hvis virksomheden siger, at den har besluttet at trække markedsføringen tilbage, men at den stadigvæk er i det offentlige rum?

“Der kan for eksempel være situationer, hvor der hænger noget markedsføring tilbage, som man ikke har haft mulighed for at fjerne. Og det er så det, som domstolene skal tage stilling til – altså har de gjort nok, eller har de ladet stå til?”.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra Forbrugerombudsmanden.

Glæder sig over kursskifte

Hvorfor kaldte I det overhovedet klimavenligt i første omgang? Kunne I ikke sige jer selv, at jeres bygas ikke er klimavenligt?

“Det vil jeg ikke spille smart på, om vi kunne sige os selv. Åbenbart ikke,” siger Charlotte Søndergren fra HOFOR og fortsætter:  

“Det er et spørgsmål om at følge lidt med tiden og sige, at man skal kunne stå på mål for   grønne anprisninger. Regeringen, politikere og befolkningen bruger jo de her ord i flæng, og så må man nogle gange stoppe op og spørge, om vi bruger dem rigtigt.” 

os Rådet for Grøn Omstilling glæder de sig over HOFORs kursskifte. 

“Det er rigtig godt, at HOFOR nu får justeret deres graveskilte og ryddet op på deres hjemmeside, så bygassen ikke anprises som et grønt produkt, før den er 100 procent grøn,” siger Kåre Press Kristensen, Seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.”

Dokumentation: Her er et billede af HOFOR’s “klimavenlige bygas”.
Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right