Thomas Kambi venter stadig. Det er nu snart to måneder siden, han blev fyret fra Mærsks underleverandør Island Marine Service – officielt fordi han er for gammel og ikke kunne levere – ifølge ham selv og hans fagforening fordi han var initiativtager til, at hans sjak skulle melde sig ind i en fagforening.
Og Island Marine Service fastholder fyringen:
“Der er ingen dialog. Vi har netop sendt en opfølgning til fagforeningen, om at han skal komme og hente sin løn. Det er op til ham at komme og hente sin sidste hyre,” siger direktør Hamisi Ali.
Da Danwatch første gang skrev om Thomas Kambis afskedigelse i august i år oplyste A.P. Møller-Mærsk’s presseafdeling, at man ville foretage en “grundig” undersøgelse af afskedigelsen. Den undersøgelse er nu afsluttet, men Mærsk vil ikke oplyse, hvad der konkret er blevet kommunikeret til underleverandøren.
“Den pågældende personsag er dog ikke slut fra vores side. Vi kommer fortsat til at være i dialog med underleverandøren om denne sag, der vil blive afsluttet på en ordentlig måde,” skriver pressechef Signe Wagner til Danwatch.
Ansatte skal kunne organisere sig
Thomas Kambi blev fyret tre dage efter, at han, sammen med 15 kolleger, satte sin underskrift på en blanket til indmelding i en fagforening. Sagen blev principiel, fordi Mærsk i kølvandet på Danwatch’s afsløring af dårlige arbejdsforhold på havnen i Mombasa blandt andet havde understreget, at man ville sikre sig, at ansatte hos shipping-gigantens leverandører kunne organisere sig i fagforeninger.
“Det er klart, at de, der arbejder hos vore leverandører, frit skal kunne rapportere om arbejdsforhold, som ikke lever op til vores standarder, uden at frygte for repressalier,” lød det fra Mærsk i august.
Thomas Kambi tror ikke selv, han får sit job tilbage. Han taler lavt og langsomt i telefonen:
“Jeg håber på en kompensation. Og så må jeg prøve at finde et andet job i havnen.”
Historien bag historien
- I november 2018 skrev Danwatch sammen med Ekstra Bladet om de kritisable arbejdsforhold for havnearbejdere i Mombasa i Kenya som laster og losser Mærsk-skibe. Arbejderne fortalte anonymt om underbetaling, ekstremt lange vagter og mangel på sikkerhedsudstyr.
- Arbejderne var ansat som løsarbejdere hos Island Marine Service, en underleverandør til Mærsk.
- Efter Danwatch’ afsløringer har Mærsk introduceret nye og forbedrede forhold for arbejderne hos Mærsks underleverandører i Mombasa. Mærsk oplyser specifikt, at indsatsen “indebærer også at medarbejdernes ret til at danne eller tilslutte sig en fagforening respekteres.”
- Thomas Kambi var nøgle-kilde i Danwatch’ dokumentation af forholdene på havnen. Thomas Kambi stod ikke frem med sit navn men medvirkede i et interview på video.
Historien bag historien
- I november 2018 skrev Danwatch sammen med Ekstra Bladet om de kritisable arbejdsforhold for havnearbejdere i Mombasa i Kenya som laster og losser Mærsk-skibe. Arbejderne fortalte anonymt om underbetaling, ekstremt lange vagter og mangel på sikkerhedsudstyr.
- Arbejderne var ansat som løsarbejdere hos Island Marine Service, en underleverandør til Mærsk.
- Efter Danwatch’ afsløringer har Mærsk introduceret nye og forbedrede forhold for arbejderne hos Mærsks underleverandører i Mombasa. Mærsk oplyser specifikt, at indsatsen “indebærer også at medarbejdernes ret til at danne eller tilslutte sig en fagforening respekteres.”
- Thomas Kambi var nøgle-kilde i Danwatch’ dokumentation af forholdene på havnen. Thomas Kambi stod ikke frem med sit navn men medvirkede i et interview på video.