20. august 2019

Whistleblower hos Mærsk-underleverandør fyret

En vigtig kilde til Danwatch’s afsløring af kritisable arbejdsforhold hos en underleverandør til Mærsk på havnen i Mombasa, Kenya er blevet fyret. Fagforening og arbejdsgiver giver hver deres forklaring, mens Mærsk undersøger sagen.

Thomas Kambi har været aktiv i organiseringen af arbejdere hos en underleverandør til Mærsk. Foto: Linda Bournane Engelberth

D. 13. august skrev Thomas Kambi som den første sin navn på en liste over folk, der ville melde sig ind i en fagforening for havnearbejdere i Mombasa i Kenya. Tre dage senere blev han fyret. Ifølge arbejdsgiveren fordi han ikke leverer nok. Men Thomas Kambi mener, han blev fyret, fordi han meldte sig ind i fagforeningen.

Det var også Thomas Kambi, der stillede op til video-interview, da Danwatch i oktober 2018 var på havnen i Mombasa i Kenya for at undersøge arbejdsforholdene hos Mærsks underleverandører. Han fortalte – som flere af hans kolleger – om en timeløn på omkring 2 kroner, vagter på 24 timer, hvordan de sov på usamlede papkasser i havnen, og at de selv måtte skaffe sikkerhedsudstyr.

Den 16. august modtog Thomas Kambi sin opsigelse, og han er ikke i tvivl om hvorfor:

“Vi fortalte vores chef, at vi havde meldt os ind i en fagforening. Jeg blev helt sikkert fyret, fordi jeg meldte mig ind i fagforeningen”, siger han.

I den skriftlige opsigelse, som Danwatch har set, er årsagen angivet som “hans arbejdsindsats ikke levede op til det forventede”. Det afviser Thomas Kambi selv:

“Nej, nej, nej. Jeg kom på arbejde og gjorde som jeg plejer.”

[Citat1]

Thomas Kambi arbejder som såkaldt “lasher”, der står for at fastspænde og sikre containere på skibene. Det har han gjort i 20 år på havnen i Mombasa – siden februar 2018 for virksomheden Island Marine Service, der er en underleverandør til Mærsk. Island Marine Service sørger for at laste og losse de skibe, der anløber havnen i Mombasa. Direktør Hamisi Ali fastholder, at afskedigelsen er sket efter bogen:

“Han blev fyret først og fremmest på grund af sine arbejdsevner. Han har ikke overbevist os om, at kan kan levere. Han er 64 år, og vores arbejde er meget krævende. Derudover havde han ikke en god relation til sine kolleger. På grund af disse ting besluttede vi at afbryde samarbejdet”, siger Hamisi Ali til Danwatch.

“Vi fulgte procedurerne og gav ham en måneds varsel, som loven foreskriver.”

Thomas Kambi oplyser selv, at hans alder er 51. Han afviser også, at han skulle være på dårlig fod med kolleger, hvilket heller ikke nævnes i den skriftlige opsigelse.

[Boks1]

Men han har spillet en nøglerolle i forhold til fagforeningen Kenya Shipping, Clearing, Freight Logistics & Warehouse Workers Union. Det oplyser fagforeningskoordinator Bonface Mugoya.

“Han har været kontaktperson i rekruttering af arbejderne til at blive medlem af fagforeningen. Nu er de bange, fordi han er væk”, siger Bonface Mugoya.

Bonface Mugoya fortæller også, at Thomas Kambi oplevede repressalier, allerede efter han stillede op til interview med Danwatch. Ifølge fagforeningskoordinatoren blev Thomas Kambi kaldt ind på chefens kontor, efter at Danwatch offentliggjorde historierne om arbejdsforholdene på havnen i Mombasa. Her skulle Thomas Kambi forklare, hvorfor han stillede op til interview.

“Han har arbejdet under trusler siden da”, siger Bonface Mugoya.

Thomas Kambi fortæller selv, at arbejdsgiveren efterfølgende i mere end 2 måneder ikke ville lade ham arbejde.

“Vi har ikke noget problem med fagforeningen”

Direktør Hamisi Ali afviser blankt, at afskedigelsen har noget at gøre med Thomas Kambis fagforeningsaktiviteter:

“Vi har ingen problemer med, at nogen går til en fagforening. Hvis han siger andet til jer, så lyver han. I dag lever vi op til alle arbejdsmarkedets love. De arbejder 8 timer i 6 dage om ugen. De får deres løn til tiden. Hvis jeg ikke fulgte loven, ville jeg frygte fagforeningen. Men jeg har ingen problemer med dem.”

Hamisi Ali siger, at sagen nu ligger mellem fagforeningen og Island Marine Service’s juridiske afdeling.

Fagforeningskoordinator Bonface Mugoya håber dog, at Mærsk blander sig i forløbet:

“Mærsk skal sikre, at underleverandører ikke truer eller fyrer arbejdere, der melder sig ind i en fagforening. Og i forhold til Thomas, så er Maersk nødt til at tilkalde Island Marine-direktøren og få en forklaring. Forhåbentlig får Thomas en ny chance for at arbejde. Hvis ikke, skal han kompenseres”, siger Bonface Mugoya.

Danwatch har kontaktet Mærsk, der nu er i gang med at undersøge sagen. Efter Danwatch’ afsløring af arbejdsforholdene i Mombasa i november 2018, har Mærsk lovet ændringer, som indebærer, “…at medarbejdernes ret til at danne eller tilslutte sig en fagforening respekteres.”

[Boks3]

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram