Historier fra Kenyas queer-miljø omsættes til film

Husk at dele
Land
Filmen ’Stories of Our Lives’ må ikke vises i Kenya, men den visuelt betagende fortælling turnerer heldigvis verden rundt. I 2014 vandt den juryens specialpris på Berlins Filmfestival.
“Sig be’ om” forlanger en ung kvindelig elev drillende til en ditto på en kostskole i Kenya. Drillerierne udvikler sig til flirt, og pigerne indleder et forhold, som blandt andet skoleinspektøren prøver at forhindre ved at suspendere den ene elev.
En ung fyr går på bøssebar i Nairobi. Hans ven opdager det og gennembanker ham – for hvad nu hvis de andre tror, at han også er bøsse? Den unge fyr løber væk for bestandig.
 

Sådan udspiller to af de fem kortfilm sig, som Njoki Nguma og Jim Chuchu fra kunstnerkollektivet The Nest i Nairobi har samlet under titlen ‘Stories of Our Lives’. Her dumper vi ned i en virkelighed, som få har adgang til, og får et kort og intimt indblik i karakterernes følelsesliv.

Stærk sårbarhed

Vi møder også Athman, en ung mand på en teplantage i Kenya, der er forelsket i sin bedste ven og kollega. Han erklærer sin kærlighed, men afvises pænt og Athman beslutter sig for at forlade teplantagen.

To kvinder bliver angivet af naboerne for at have et seksuelt forhold. Naboerne tropper op foran deres lejlighed og vil have syn for sagn.

En højtuddannet kenyansk mand modtager en hvid, britisk, mandlig prostitueret på et hotelværelse i England. Det er den kenyanske mands første gang.

Alle fem kapitler, ’Itisha Poa’, ’Run’, ’Athman’, ’Duet’ og ’Each Night I Dream’, er baseret på virkelige historier. Her ser vi de personlige konsekvenser af en række eksistentielle valg udfolde sig.

Det er blevet til et lille mesterværk. Fortællingerne fremstår ikke bare fine og poetiske i et sort/hvidt og nærmest grafisk univers, det er også et stærkt vidnesbyrd og en milepæl for seksualitet i Kenya.

Chuchu har malet de virkelige fortællinger op på det store lærred og brugt kunstneriske virkemidler, der fremhæver de særlige udfordringer, karaktererne møder. Ingen gøres til ofre. Instruktøren viser deres tvivl og sårbarhed tydeligt, og netop derfor fremstår de særligt stærke, når de tager svære beslutninger. Vi er med der, hvor det sker, når det handler om sex første gang, der afsluttes forhold, uddeles tæsk, når tiltroen til ens nærmeste mistes og man afvises.

Forbud i Kenya

Men der er også håb, der kommer til udtryk når der vises vilje til at banke ting på plads og til at ville gå mod strømmen. Instruktøren lader lyset flimre fint i trækronerne. Han får himlens skyer til bevæge sig hurtigere og hurtigere over himlen, til de er ved at eksplodere.

Stories of Our Lives

Kenya 2014
60 min.
Instr.: Jim Chuchu
Manuskript: Jim Chuchu og Njoki Ngumi
Produktion: Wangechi Ngugi, George Gachara og Steven Markovitz
Medvirkende: Kelly Gichohi, Paul Ogola, Tim Mutungi, Mugambi Nthiga, Rose Njenga, Janice Mugo, Allan Weku, Maina Olwenya, Louis Brooke og Judy Gichohi

Stories of Our Lives

Kenya 2014
60 min.
Instr.: Jim Chuchu
Manuskript: Jim Chuchu og Njoki Ngumi
Produktion: Wangechi Ngugi, George Gachara og Steven Markovitz
Medvirkende: Kelly Gichohi, Paul Ogola, Tim Mutungi, Mugambi Nthiga, Rose Njenga, Janice Mugo, Allan Weku, Maina Olwenya, Louis Brooke og Judy Gichohi

Der er vennen på teplantagen, der i gummistøvler løber alt, hvad han kan for at nå sin ven, der er taget væk. Der er den kenyanske forsker, der har overskud til at diskutere stereotyper om Afrika, og den britiske prostituerede, der viser forståelse for kenyanerens generthed.

Selvom filmen først blev erklæret ulovlig i Kenya, er den blevet vist verden over i blandt andet i Toronto, London, Cape Town, Haag, Berlin og København. Anklagen gik på, at The Nest havde filmet uden tilladelse. I marts 2015 blev anklagen dog trukket tilbage. Filmen må imidlertid stadig ikke vises i Kenya. Begrundelsen er, at den ’opfordrer til homoseksualitet i modstrid med nationale normer og værdier’.

Trailer: The Stories of Our Lives

Relaterede nyheder
Mere om samme ...
Land

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.