19. nov '19Transport / shipping

Ophugning af Mærsk-skib på strand i Bangladesh var ulovlig

Bangladesh’ højesteret har kendt eksporten og ophugningen af Mærsks tidligere olieskib North sea producer ulovlig.

Foto S. Rahman Danwatch
Det udtjente Mærsk-skib North Sea Producer ligger klar til ophugning på en strand i BangladeshFoto: S. Rahman

Det var ulovligt, da skibet ‘North Sea Producer’ i 2016 blev sejlet til en strand i Chittagong i Bangladesh for at blive  hugget op. Det har Højesteret i Bangladesh netop afgjort, skriver NGO’en Shipbreaking Platform i en pressemeddelelse.

I 2016 dokumenterede Danwatch sammen med Politiken og TV2, hvordan skibet blev skrottet på et livsfarligt værft i Bangladesh, hvor arbejderne i bare fødder skar skibet op med flammeskærere og uden beskyttelse mod farlige gasser.

Mærsk fralagde sig først ansvaret men erkendte siden, at det havde svigtet.

‘North Sea Producer’ var oprindelig et tankskib med navnet ‘Dagmar Mærsk’. I 1997 blev skibet ombygget til en flydende olieplatform, en såkaldt FPSO (Floating Production Storage and Offloading) og ejet i et joint venture mellem brasilianske Odebrecht og Mærsk. I 2015 blev det taget ud af drift og lagt op i en havn i England. I 2016 blev ‘North Sea Producer’ solgt til mellemhandleren GMS, som siden solgte skibet videre til værftet ‘Janata Steel’ i Chittagong i Bangladesh.

 

Vi har lavet et spørgeskema, der tager 4-8 minutter at udfylde, og vi håber du har lyst til at give din mening om os til kende.

Det gider jeg godt