Splittede loyaliteter
FN’s uafhængige ekspert på menneskerettighedssituationen i Mali, Alioune Tine, advarede for nyligt om stadig større problemer med at sikre de civiles sikkerhed.
“En svækket og magtesløs stat har svært ved at beskytte den civile befolkning fra væbnede grupper, der hærger i hele landet. Det er foruroligende, at civile også lider under vold fra de forsvars- og sikkerhedsstyrker, der ellers burde komme dem til undsætning”, skrev han i en officiel erklæring den 6. august 2021 efter et visit til Mali.
Af erklæringen fremgik det samtidig, at MINUSMA, FN’s fredsbevarende styrke i landet, har dokumenteret minimum 43 henrettelser begået af regeringssoldater mellem 1. april og 30. juni i år.
Det kan være svært at forstå: Hvorfor begå overgreb på medlemmer af sin egen befolkning? Hvorfor dræbe civile som de tre mænd i Solla? Ifølge Troels Burchall Henningsen må man gribe til en række forskellige forklaringer.
Et af problemerne er, at forsvarsstyrkerne ligesom resten af Mali er præget af etniske kløfter.
“Størstedelen af soldaterne bliver rekrutteret blandt Mandé-stammen, Malis største, som også har en række understammer. På den måde er der jo bygget en etnisk spænding ind i hæren i forhold til landets øvrige grupper, Tuareg, Dogon og Fulani for eksempel”, siger han.
Dernæst har staten begrænset legitimitet. I årevis har skiftende regeringer forsøgt at opdyrke områder, der traditionelt har tilhørt hyrdestammer. Landreformerne har skulle øge landbrugsproduktionen, men resultatet har snarere været en masse landkonflikter, forklarer Troels Burchall Henningsen.
“Allerede der er staten involveret på nogens side. I den forstand har vi ikke at gøre med en neutral stabilisator, men en part”, siger han.
Fejlslagne angreb og hævnmotiver
Endeligt er hærens drab på civile en konsekvens af, at kampene i Mali generelt bliver mere og mere rå.
Jihadisternes “ekstreme logik” – deres nådesløse og ofte vilkårlige angreb – smitter af på de maliske forsvars- og sikkerhedsstyrker, mener Troels Burchall Henningsen. Særligt efter august 2020, hvor en gruppe militærfolk afsatte præsident Ibrahim Boubacar Keita, og overdrog magten til tidligere forsvarsminister Bah Ndaw; Ndaw, der selv blev offer for et kup i maj i år, da oberst Assimi Goïta gjorde sig selv til chef for en overgangsregering.
“Når regeringshæren tager mange tab, og der ikke er tæt kontrol med, hvad der foregår på jorden, bliver alt muligt – især hvis soldaterne samtidig har sympati med visse af krigens parter. Lad os sige, at en gruppe regeringssoldater har mistet en kammerat i en landsby, så vil nogle af dem have tendens til at yde en eller anden form for gengældelse samme sted”, siger adjunkten fra Forsvarsakademiet.
Han vurderer, at de danske udsendinge står foran et dilemma. Det er helt afgørende, at der er tillid mellem dem og de maliske styrker, men hvordan sikres det, når der samtidig er behov for tæt overvågning af regeringssoldaternes opførsel?
“Det kan virke nemt på papiret, men det er vanvittigt svært i praksis. Forestil dig, at vores partner tager en fange og påstår, at de kører ham i fængsel, men i virkeligheden skyder ham på vejen. Skulle vi have sendt en mand med for at sikre os, at alt gik efter bogen? Måske, men det ville også skabe mistillid og på den måde skade det øvrige samarbejde”, siger Troels Burchall Henningsen.
Det er dog en klar fordel, at de danske soldater, skal bo og operere sammen med deres maliske allierede.
Når EU-træningsmissionen, EUTM Mali, der løbende uddanner regeringssoldater, har haft et hold igennem på Koulikoro-basen nord for hovedstaden Bamako, sender de dem ud i felten uden mulighed for at holde styr på, hvad de egentlig bruger deres nyerhvervede viden til. Det undgår danskerne.
“På den måde er vi faktisk i en god position til at overvåge de lokale enheder”, siger Troels Burchall Henningsen.