Udstilling: Jordrettigheder og fødevarespekulation i levende billeder

Amalie Linde

Journalist



Husk at dele
To fotojournalister har taget utraditionelle midler i brug for at fortælle komplekse historier, så folk gider fordybe sig i dem. Deres videoer bliver nu udstillet på museer og gallerier i USA, Canada og Tyskland.
Amalie Linde

Journalist



De to tyske dokumentarister Uwe H. Martin og Frauke Huber tager ofte af sted i flere måneder ad gangen, når de skal lave en historie.

De bosætter sig blandt fattige bønder i Etiopien, Brasilien og Californien, USA, for at få en dybdegående forståelse af, hvordan tørke og vandmangel er forbundet globalt.

Martins og Hubers seneste projekt “Landrush” undersøger økonomien i landdistrikter, jord-rettigheder, boomet af vedvarende energi, omfordeling af jord, store landbrugsinvesteringer, stigende priser på fødevarer og fremtiden for landbruget i hele verden.

En mildest talt kompleks historie. Derfor har de med “Landrush” valgt at tage en kunstnerisk drejning i håb om, at historierne vil synke dybere ind hos læsere og seere.

FAKTA: Uwe H. Martin og Frauke Huber

Prisbelønnet:

German Reporter Award 2011, Greenpeace Award in 2014 og Development Media Award 2013.

Kombinerer fotografi med dokumentarfilm, tekst og lyd og producerer multimedia dokumentarfilm om globale vandforsyning og landbrug.

Projektet “White Gold” undersøger de sociale og miljømæssige virkninger af den globale produktion af bomuld.

“Landrush” undersøger globale udfordringer med vandmangel og fødevarer.

Begge serier er en del af den kollaborative kunst og forskningsprojekt “World of Matter“.

FAKTA: Uwe H. Martin og Frauke Huber

Prisbelønnet:

German Reporter Award 2011, Greenpeace Award in 2014 og Development Media Award 2013.

Kombinerer fotografi med dokumentarfilm, tekst og lyd og producerer multimedia dokumentarfilm om globale vandforsyning og landbrug.

Projektet “White Gold” undersøger de sociale og miljømæssige virkninger af den globale produktion af bomuld.

“Landrush” undersøger globale udfordringer med vandmangel og fødevarer.

Begge serier er en del af den kollaborative kunst og forskningsprojekt “World of Matter“.

“Folk bruger måske 10-15 minutter på at læse en af vores artikler i et magasin og måske ser de sammenlagt 20-30 minutter af en webdokumentar. Men på museerne har vi oplevet, at der er folk, som har brugt tre timer på vores udstillingen. Og så bliver forståelsen af emnet meget dybere”, siger Uwe H. Martin, som var meget overrasket over den store mængde tid, folk tilbragte på udstillingen.

“Vi når ikke nær så mange mennesker med vores udstillinger, men til gengæld rammer vi dem dybere. De få mennesker som kommer på udstillingen, de taler med hinanden om videoerne, og bliver engagerede på en anden måde”, siger Uwe H. Martin.

Uwe H. Martin og Frauke Huber var i weekenden i Danmark med deres udstilling “Landrush” i forbindelse med festivalenCrossover Web Doc, hvor Danwatchs webdokumentar om Kenyas største investering i grøn energi “A People In The Way Of Progress” også blev vist.

Udstillingen består af et miks af videoer, som vises samtidig. Nogle film bliver projekteret stort op på væggen, så det føles som en biograf, andre vises på mindre skærme med dertilhørende høretelefoner. Filmene kan ses i vilkårlig rækkefølge og supplerer hinanden med forskellige vinkler på ét enkelt emne.

 

Photo: Uwe H. Martin and Frauke Huber

Tendens: Eksperimenter med journalistik

Søren Pagter, leder af fotojournalistuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, forklarer, at det er en tendens i tiden, at fotojournalister går nye veje.

“Udstillingen er et udtryk for, at journalistik i langt højere grad bevæger sig ud i nye præsentationsformer. De komplekse historier bliver forsimplet i magasiner, og en udstilling som denne giver flere aspekter”, siger Søren Pagter.

Tendensen med nye måder at vise sine film og billeder består blandt andet i at udstille udenfor, forklarer Søren Pagter.

“Jeg var i Nepal i efteråret til en fotofestival, og alt var udstillet udenfor. Billederne hang på husene og stod i gaderne, og om aftenen viste de film på storskærme, mens der spillede musik til. En masse lokale var samlet, som ellers aldrig ville have set billederne”, siger Søren Pagter.

Dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX har ligeledes siden sin begyndelse haft en klar kunstnerisk ambition ved at vise film, der ligger i et krydsfelt mellem dokumentar og kunst. I 2017 vil denne retning styrkes yderligere af et samarbejde med Kunsthal Charlottenborg, som ombygges til hovedkvarter med udstillinger, biografer, debatter, branche-forum og virtual reality-biograf.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.