En Danwatch-undersøgelse

Der er med stor sandsynlighed chilensk litium bag den skærm, du læser det her på

Efter vandet i Atacamas saltlage er fordampet, bliver litiumholdigt salt transporteret til den chilenske kystby Antofagasta, hvor det omdannes til den kemiske forbindelse litiumkarbonat. Herefter bliver det eksporteret fra havnen – især til batteriproduktion i Sydøstasien.

Nikolaj Houmann Mortensen

Journalist

Nikolaj Houmann Mortensen

Journalist

Redaktør: Jesper Hyhne | Executive Editor: Jesper Nymark | Vil du vide mere om denne undersøgelse, kan du kontakte Danwatch her

Foto: Pablo Rojas Madariaga
1. december 2019
Litium-udvinding skaber konflikter om vand i verdens tørreste ørken i Chile. Og du kan godt regne med, at du har chilensk litium i dine Apple-produkter, din Samsung-telefon eller i din elbil.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Det er med god grund, at Chile til tider er blevet kaldt for ‘Litiummets Saudi Arabien’. I løbet af de sidste 20 år har landet nemlig stået for næsten 40 procent af den globale produktion af det sølv-hvide metal, som er helt essentielt for de genopladelige batterier i vores computere, telefoner og elbiler.

Om undersøgelsen

Danwatch har været i Chile for at se nærmere på udvindingen af det litium, der lige nu udvindes som aldrig før. Undervejs har vi interviewet en lang række forskere, repræsentanter fra industrien, politikere, miljøorganisationer og nogle af de oprindelige folk, der bor i Atacamaørkenen, hvor metallet udvindes.

Undersøgelsen er støttet af det EU-finansierede projekt Make ICT Fair og udgivet i samarbejde med Setem.

Litium ses som en afgørende del af en ‘grøn energiomstilling’ fra olie til el, men samtidig skaber den stigende udvinding problemer med vandmangel for de oprindelige folk, der bor i Chiles Atacama-ørken, hvor nogle verdens største litium-depoter findes.

Danwatch har gennemgået årsrapporter, shippingdata og pressemedelser for at finde ud af, hvilket firmaer der køber litium fra Chile. Selvom de fleste firmaer er hemmelighedsfulde om hvem, der leverer deres litium, kan vi godt slå fast, at mange af verdens bedst kendte producenter af elektronik og elbiler anvender litium fra det latinamerikanske land.

Verdens største køber litium fra Chile

Som Danwatch har beskrevet, er de to største selskaber, der udvinder litium i Atacama, amerikanske Albemarle samt det chilenske og delvist kinesisk-ejede SQM.

FAKTA

Fra Chile til din elektronik

Litiumbatteriers varekæde afhænger af batteriets type, og der er stor forskel på de forskellige batteritypers vej fra saltlaget til et færdigt batteri. Det er derfor svært at spore, hvordan og hvor litiummet indgår i produktionen. Grafikken viser derfor overordnede forbindelser fra mineselskaberne Albemarle og SQM i Chile til kendte producenter af elbiler og forbrugselektronik. 

Ingen af de to virksomheder har ønsket at oplyse Danwatch, hvem de sælger litium til. Men i Albemarles årsrapport fra 2017 fandt vi, at Panasonic Corporation, Umicore S.A. og Samsung SDI. Co. Ltd. er nævnt, som nogle af selskabets største kunder. Alle tre selskaber er ifølge markedsanalysefirmaer på top 10 over verdens største batteriproducenter, og Panasonic er ifølge flere opgørelser verdens største producent af batterier til elbiler. I 2018 ser det pågældende afsnit i årsrapporten stort set identisk ud med rapporten for 2017, men Albemarle har nu fjernet oversigten over deres kunder.

Spurgt til om selskabet stadig sælger til de samme kunder, svarer Albemarles landechef i Chile Ellen Lenny-Pessagno, at selskabet “fortsætter med at sælge litium til de største batteri-producenter og de væsentligste producenter af batterier til elbiler”, samt at Albemarle forsøger at bevare “langvarige strategiske forhold til deres kunder” – og hun undgår dermed at svare direkte på Danwatchs spørgsmål om konkrete firmaer.

Pumpe der suger saltlage op fra Atacamas undergrund. SQM og Albemarle har tilsammen licens til at pumpe omkring 2000 liter saltvand op i sekundet.

Gigafabrikker

  • Flere producenter satser på at lave deres egne litium-ion batterier på såkaldte gigafabrikker,
  • Teslas første gigafabrik, ‘Gigafactory 1’, åbnede i 2016, men er endnu ikke færdigt funktionel.
  • Tesla hævder, at fabrikken bliver den arealmæssigt største bygning i verden, når den er færdig. Ifølge Business Insider producerer Panasonic i øjeblikket op mod tre millioner batteri-celler om dagen til Tesla Motors på fabrikken
  • Planen er, at 60 procent af verdens litium-ion batterier i 2020 bliver produceret på denne ene fabrik – ifølge Tesla kommer den til at producere flere genopladelige batterier i 2020, end der blev produceret i hele verden i 2014
  • Tesla er begyndt at bygge ‘Gigafactory 3’ i Shanghai, hvor LG Chem producerer batterierne
  • Volkswagen har sammen med svenske Northvolt planer om en gigafabrik, der kan producere alle batterier til Volkswagens elbiler.

SQM har ingen offentligt tilgængelige oplysninger om deres kunder. Men ifølge amerikansk shippingdata, som Danwatch har analyseret, sælger selskabet blandt andet litium til den britiske batteriproducent Johnson Matthey Battery Systems. Johnson Matthey er ifølge deres egen hjemmeside Europas største uafhængige designer og producent af litium-batterier. Ifølge anden shippingdata, som Danwatch har set på, leverer selskabet blandt andet batterier til producenter af forbrugerteknologi som tyske Bosch samt koreanske LG Chem og kinesiske A123 Systems, der begge vurderes til at være på top 10 over verdens største batteriproducenter.

Danwatch har kontaktet batterigiganterne Panasonic, Umicore., LG Chem, Johnsons Mattheys og Samsung for at få bekræftet oplysningerne. Men kun Umicore har svaret med en mail til Danwatch:

“Umicore har en generel politik om ikke at afsløre specifikke navne eller kommentere specifikke leverandør- eller kundeforhold”, skriver afdelingsleder for presse og eksterne forbindelser  Marjolein Scheers. 

Chilensk litium i iPhones og Teslaer

Danwatch har henvendt sig til en række producenter af elbiler for at høre, om der er chilensk litium i deres batterier, men størstedelen har ligesom Umicore en firmapolitik om hemmeligholdelse af leverandører og kundeforhold. KIA og Hyundai har svaret, at de ikke vil oplyse deres leverandører. BMW vil heller ikke oplyse deres leverandør, men fortæller dog, at de bruger litium fra Chile:

“Litiummet i vores produkter kommer fra Sydamerika (Chile) og Australien, og bliver behandlet i Kina. Bemærk at vi ikke kan kommentere offentligt på vores distribution af råvarekøb i detaljer på grund af konkurrencehensyn”, skriver Dominic Stoiber fra BMW groups.

Saltsøen Laguna Chaxa i Atacama.

Hvad er et litium-ion batteri?

  • Et litium-ion batteri er et genopladeligt batteri, der er baseret på litium. Sony lancerede det første litium-ion batteri til kommerciel brug i 1991.
  • Batteriet har den størst mulige energitæthed. Det vil sige, at litium-ion batterier kan indeholde mest mulig energi i forhold til deres vægt. Derfor er batterierne velegnet til mobiltelefoner, computere og elektriske køretøjer.
  • I et litium-ion batteri indgår der ofte også  stoffer som kobolt, nikkel, kobolt og aluminium.
  • I øjeblikket udvikles der på mega-litiumbatterier, der skal kunne lagre store mængder energi fra vind og sol – lagring af strøm har ellers hidtil været en stor udfordring med den vedvarende energi.
  • I 2019 blev Nobelprisen i kemi givet til John Goodenough, Stanley Whittingham og Akira Yoshino for udviklingen af litium-batteriet – blandt andet fordi det muliggør “lagring af store mængder energi fra sol- og vind, og dermed muliggør et samfund fri for fossile brændsler”

Kilde: Teknologisk Institut, Battery University, Nobelprize.org

Tesla har ikke svaret på Danwatchs henvendelser. Men det fremgår af offentlige dokumenter, at elbilsproducenten siden 2014 har samarbejdet med Panasonic om Teslas amerikanske ‘Giga-factory’, der har til formål at masseproducere batterier til Tesla Motors. Tesla har desuden bestilt batterier til en kommende ‘giga-fabrik’ i Shanghai fra LG chem, som også leverer batterier til Volkswagen. Volkswagen har heller ikke svaret på Danwatch’s henvendelser.

Foruden den stærkt stigende produktion af elbiler anvendes der også meget litium til den forbrugerelektronik, de fleste danskere omgiver sig med.

Samsung og Panasonic står for batteriproduktionen til en stor del af de mest populære smartphones og computere. Det fremgår af Apples leverandøroversigt fra 2019, at selskabet får produceret batterier hos LG Chem, Samsung Electronics og Panasonic. Apple’s direktør for PR i Europa, Sam Fulton, bekræfter over for Danwatch, at LG Chem og Samsung Electronics leverer batterier til Apples produkter, men Apple vil ikke fortælle, om der er chilensk litium i selskabets batterier.

En mængde og kvalitet, som kun få kan tilbyde

Det er blandt andet de mange led, fra litiummet udvindes, til det ender i batteriet i en smartphone eller en computer, som gør det svært at spore, præcis hvilke genstande, der indeholder litium fra Chile.

Langt størstedelen af den chilenske litium eksporteres først til Sydkorea, Kina og Japan, hvor en meget stor del af verdens batteriproduktion foregår. Ifølge Andrew Miller fra Benchmark Minerals, en markedsanalysevirksomhed med speciale i litium-ion-batterier, kan det yderligere komplicere sagen, at batteriproducenterne gerne har  adskillige leverandører af litium. Men han mener, at der er stor chance for, at mange af de bedst kendte elektronik- og elbilsproducenter anvender chilensk litium: 

“Chile er den mest etablerede leverandør på markedet i dag og leverer i en skala og kvalitet, som kun få andre kan tilbyde”, siger han til Danwatch.

en danwatch-undersøgelse
Hele undersøgelsen delt op i artikler. Bestem selv, hvor du begynder.

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.

Er denne undersøgelse noget værd for dig?

Vi synes, det er vigtigt at undersøge virksomheders og staters påvirkning af menneskerettigheder og miljø. Og vi vil rigtigt gerne lave mange flere af denne slags undersøgelser.

Derfor håber vi, at du har fået lyst til at styrke vores arbejde.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.