Gratis journalistik?

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Ekspert: At Norges oliefond vil undersøge beaching i 2019 er bemærkelsesværdigt

Norges oliefond vil undersøge forholdene for beaching i Indien i 2019. Ekspert i maritim lovgivning håber, det vil sende et stærkt signal til andre i finanssektoren.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
  • S. Rahman/Danwatch
  • Danwatch kunne i 2016 fortælle, at arbejdere på Shree Ram-værftet i Indien arbejder under kummerlige vilkår. Nu vil den norske oliefond grave yderligere i beaching i Indien.


All articles loaded
No more articles to load

“Maersk og det livsfarlige affald i Indien”, lød overskriften, da Danwatch i 2016 kulegravede, hvordan arbejdere blev udsat for giftig røg, brandfarlige gasser og kummerlige arbejdsforhold under arbejdet med at ophugge to skibe fra Maersk på Shree Ram-værftet i Indien.

Begge skibe blev hevet op på land ved den såkaldte beachingmetode: Skibene bliver sejlet ind ved højvande, hvorefter de strander i vandkanten for at blive ophugget.

Nu vil den etiske vagthund, Etikrådet, under den norske stats Pensionsfond Udland (SPU) dedikere 2019 til at granske shippingfirmaers skrotmetoder på strande i Indien, hvor beaching foregår. SPU er også kendt som den norske oliefond, fordi fondens midler er baseret på indtjening fra olieboringer i Nordsøen.

Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, fordi de har valgt at fokusere specifikt på ophugning af skibe ud af alle de mulige miljøovertrædelser, de kunne fokusere på.

Alla Pozdnakova, professor i jura ved Skandinavisk Institut for Maritim Lovgivning.

Etikrådet har tidligere set nærmere på beaching i Bangladesh og Pakistan, hvilket førte til, at fire selskaber blev udelukket fra deres portefølje, og nu er turen så kommet til Indien.

“Fælles for de sager, vi prioriterer, er, at der er en tæt forbindelse imellem selskaber i SPU’s portefølje og eksempelvis alvorlig miljøskade eller grove brud på menneskerettighederne”, siger Aslak Skancke, fagchef i sekretariatet til Etikrådet om baggrunden for deres undersøgelser.

Om oliefonden

  • Statens Pensionsfond er verdens største uafhængige investeringsfond med en værdi på omtrent 6,8 billioner kroner. På trods af navnet råder fonden ikke over norske borgeres pensioner. Det er også baggrunden for, at fonden er benævnt ‘oliefonden’ i denne artikel.
  • De er underlagt etiske retningslinjer fra det norske parlament, hvilket hører under Etikrådet, der har til formål at kortlægge om selskaber i deres portefølje bør udelukkes.
  • Tidligere i marts vedtog den norske regering at udelukke selskaber, der direkte beskæftiger sig med udvinding af olie og gas. Beslutningen blev hyldet af miljøorganisationer, selvom baggrunden for beslutningen udelukkende var økonomisk, skriver DR.

Om oliefonden

  • Statens Pensionsfond er verdens største uafhængige investeringsfond med en værdi på omtrent 6,8 billioner kroner. På trods af navnet råder fonden ikke over norske borgeres pensioner. Det er også baggrunden for, at fonden er benævnt ‘oliefonden’ i denne artikel.
  • De er underlagt etiske retningslinjer fra det norske parlament, hvilket hører under Etikrådet, der har til formål at kortlægge om selskaber i deres portefølje bør udelukkes.
  • Tidligere i marts vedtog den norske regering at udelukke selskaber, der direkte beskæftiger sig med udvinding af olie og gas. Beslutningen blev hyldet af miljøorganisationer, selvom baggrunden for beslutningen udelukkende var økonomisk, skriver DR.

Bemærkelsesværdigt initiativ

Initiativet bliver mødt med begejstring fra Alla Pozdnakova, der er professor i jura ved Skandinavisk Institut for Maritim Lovgivning (UiO).

“Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, fordi de har valgt at fokusere specifikt på ophugning af skibe ud af alle de mulige miljøovertrædelser, de kunne fokusere på. Fonden viser på den måde, at den tager sin globale rolle alvorligt, fordi det er umuligt at bekæmpe det her udelukkende på nationalt plan”, siger Pozdnakova.

“Udover at målrette indsatsen mod specifikke virksomheder på en meget direkte måde, kan fonden også sende et stærkt signal til andre aktører i finanssektoren, som så kan følge trop”.

FN: Beaching er ikke miljømæssigt forsvarligt

Da Danwatch i 2016 undersøgte forholdene i Indien, interviewede vi også Baskut Tuncak. Han er FN’s særlige rapportør for miljømæssig forsvarlig håndtering og bortskaffelse af farlige stoffer og affald, og han sagde dengang:

“Beaching kan i sagens natur ikke gøres på en miljømæssig forsvarlig måde. Betingelserne tillader det simpelthen ikke. Skibe er i sig selv så giftige, at udledningerne er betydelige. Jeg ser beaching-metoden som meget bekymrende, fordi giftige kemikalier bliver udledt direkte i miljøet”.

Danwatch bragte i sidste uge nyheden om, at skrotværftet Shree Ram, hvor Maersk fik ophugget to skibe i 2016, ikke kom på EU’s liste over godkendte værfter til skibsophugning. Værftet levede ifølge EU ikke op til krav om arbejdssikkerhed og miljøhensyn, men Maersk vil alligevel fortsætte med at bruge værftet.

Oliefonden vil i Indien vurdere forholdene konkret og uafhængigt af, om EU har godkendt det enkelte værft eller ej.

“Det, at EU ikke godkender et ophugsværft er ikke ensbetydende med, at vi vil konkludere, at virksomheden er uacceptabel efter vores retningslinjer. Vi må foretage en konkret vurdering af forholdene”, siger Aslak Skancke, fagchef for sekretariatet til Etikrådet.

Kan ikke stå alene

Ifølge Alla Pozdnakova er det afgørende med en overordnet indsats, så oliefondens indsats skal flankeres af andre. Og helst shipping-aktørerne selv.

“Medmindre shippingfirmaerne selv ændrer deres attitude, og landene, hvor beaching foregår, forbedrer forholdene dramatisk, er jeg bange for, at de her uhyrlige fremgangsmåder vil fortsætte, uanset hvad SPU eller andre aktører gør”.

Hun mener, at industrien har en tendens til kun at rydde op i de værste overtrædelser. Derfor burde der være en lavere tærskel for overtrædelser.

“Mens den norske pensionsfond typisk går målrettet efter de mest seriøse overtrædelser, herunder beaching, burde shippingindustrien og pensionsfonden generelt også gå op i alle de tilfælde, der bliver karakteriseret som mindre seriøse. Særligt fordi der ikke findes nogen entydig definition af, hvad ‘seriøse tilfælde’ er”.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Vores bank
Merkur Bank

Registreringsnr.
8401

Kontonr.
0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355
SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice

Månedligt bidrag

Årligt bidrag

Du kan bakke op om Danwatchs arbejde ved at blive fast bidragyder ved et månedligt eller årligt beløb. Som fast bidragsyder får du gratis adgang til arrangementer.

Husk, at du kan trække det fra i skat, hvis du tilføjer dit CPR nr.