Gratis journalistik?

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Mærsk fortsætter brug af udskældt skrotværft

EU-kommissionen har givet afslag på at godkende ophugningsværftet Shree Ram i Indien, som shippinggiganten Mærsk har benyttet siden 2016. Afslaget vil dog ikke forhindre Mærsk i at sende skibe, der ikke flager europæisk, til ophugning på det afviste værft.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
  • Foto: S. Rahman
  • Mærsk-skib til ophugning på Shree Ram i 2016


Et af de værfter, som Mærsk bruger til at ophugge udtjente fragtskibe, fik i februar en nedadvendt tommelfinger af EU-kommissionen. Værftet Shree Ram i byen Alang i Indien levede ikke op til Kommissionens krav til arbejdsforhold og miljø.

Men Mærsk vil ikke udelukke at benytte sig af værftet i fremtiden.

Værfterne i Alang har siden 2016 været under massiv kritik pga. brugen af ‘beaching’-metoden, hvor skibe ophugges på strande under åben himmel, mens tidevandet skyller de giftige affaldsstoffer ud i havet.

Derudover kritiseres værfterne på Alang for manglende sikkerhed og kontrakter for arbejderne, der kan sikre arbejdere, der kommer ud for arbejdsulykker.

I en undersøgelse fra 2016 kunne Danwatch dokumentere farlige forhold for arbejderne på værftet, bl.a. manglende sikkerhedsudstyr mod giftige gasser og åbne flammer fra den manuelle ophugning med håndholdte flammeskærere.

EU-kommissionen afviser FN-godkendt værft

Efter besøg af EU-kommissionen og et hold uafhængige inspektører har Shree Ram-værftet fået afslag på at blive optaget på EU’s liste over forsvarlige værfter.

EU’s nye liste er første initiativ til at skabe regler om forsvarlig ophugning af europæiske skibe. Frem til nu har forsvarlig skibsophugning været baseret på retningslinjer fra FN’s Hongkong-konvention.

Skibe som flager europæisk må fra 1. januar kun ophugges på værfter, der står på EU’s liste over godkendte værfter.

Indtil videre indeholder EU’s liste over godkendte værfter 23 i Europa, et i USA samt to i Tyrkiet.

Skibe med dansk flag har været forpligtede til at følge Hongkong-konventionen siden 2017, ifølge brancheorganisationen Danske Rederier.

Både FN-konventionen og EU’s liste indebærer en række miljø- og arbejdsmæssige krav for ansvarlig skibsophugning. Kravene fra EU-kommissionen er dog muligvis strengere. Shree Ram blev nemlig godkendt af FN allerede i 2013.

Ringe sikkerhed for arbejderne og miljøsikring

Ud af de over 120 krav fra EU, som værfter skal efterleve for at blive godkendt, levede Shree Ram ikke op til 34 punkter.

I rapporten, som EU-kommissionen har offentliggjort, er tilsynsmyndighedens konkrete bedømmelser streget ud, men ud fra anmærkningernes kategorier er det muligt at danne sig et indtryk af afslaget.

EU-kommissionen forklarer til Danwatch, at udstregningerne skyldes personfølsomme oplysninger og kommercielle hensyn.

Langt de fleste af tilsynsmyndighedens anmærkninger handlede om manglende miljøhensyn, som for eksempel ringe håndtering af giftigt affald, ozon-ødelæggende stoffer, skadelige kemikalier og tungmetaller.

Kritikken lyder ligeledes på, at arbejderne mangler uddannelse og oplæring til at varetage de farlige arbejdsopgaver på Shree Ram. Derudover er der ifølge rapporten mangler ved værftets sundhedsfaciliteter og sikkerhedsprocedurer for arbejderne.

Mærsk vil ikke udelukke at benytte Shree Ram igen

Danwatch har spurgt Mærsk, hvorvidt EU’s afslag vil påvirke Mærsks fremtidige samarbejde med værftet.

“Hvis (Mærsk, red.) trækker sig ud af Alang nu, ville det risikere at sætte de forbedringer, der har fundet sted de sidste 2-3 år, over styr”, siger John Bang Kornerup, chef for Mærsks bæredygtighedsstrategi.

Han pointerer, at EU’s afvisning af Shree Ram ikke er endelig, da værftet kan blive optaget på listen, hvis det forbedrer sig på de punkter, der fremgår i rapporten. Det vil stadig være lovligt for Mærsk at ophugge skibe i Alang, så længe skibene ikke flager europæisk.

Mærsks skibe flager med flag fra både Danmark, Singapore, Hong Kong og USA.

Mærsk har i øjeblikket ingen konkrete planer om ophugning hos Shree Ram, men ville over for Danwatch ikke afvise at bruge værftet igen.

“I forbindelse med skibsophugning tager vi beslutninger fra sag til sag”, siger en talskvinde for Mærsk og fortsætter:

“Vi er i kontakt med værftet for at forbedre de mangler som lå til grund for EU-kommissionens afvisning”.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Vores bank
Merkur Bank

Registreringsnr.
8401

Kontonr.
0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355
SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice

Månedligt bidrag

Årligt bidrag

Du kan bakke op om Danwatchs arbejde ved at blive fast bidragyder ved et månedligt eller årligt beløb. Som fast bidragsyder får du gratis adgang til arrangementer.

Husk, at du kan trække det fra i skat, hvis du tilføjer dit CPR nr.