14. oktober 2022

Hempel indrømmer: Også leveringer til bombet Krim-bro

Hempels produkter er også blevet brugt til konstruktion af Krim-broen og Simferopol Lufthavnen på Krim, erkender selskabet nu efter Danwatch tidligere afsløringer.

Den omdiskuterede Krim-bro, som Putin indviede i 2018, blev i lørdags ramt af eksplosioner. Broen, der forbinder Rusland og Krim, er behandlet med produkter fra danske Hempel. Viktor Korotaev/SIPA/Ritzau Scanpix
Har du særlig viden om denne historie, som du gerne vil dele med os? Så hører vi meget gerne fra dig. Også anonymt, hvis du foretrækker.
Del din viden

Den danske malings-gigant Hempel erkender nu, at firmaets produkter i perioden mellem 2016 og 2019 også er blevet brugt til konstruktionen af den meget omdiskuterede Krim-bro samt en udbygning af Simferopol Lufthavnen. 

Det er på trods af, at Krim har været underlagt sanktioner siden 2014 efter, at Rusland ulovligt besatte halvøen.  

Broen over Kertj-strædet var i lørdags - den 8. oktober - i alle danske og internationale medier, da den blev ramt af eksplosioner. Broen med Hempel-maling blev indviet af Ruslands præsident Putin i 2018.    

Indrømmelsen fra Hempel kommer som følge af Danwatch afsløring tidligere i dag om, at krigsskibe i Sortehavsflåden er blevet behandlet med skibsmaling fra Hempel.

Her ses Ruslands præsident Putin, da han i 2018 indviede en ombygning af Simferopol Lufthavnen på Krim, hvor det danske selskab Hempels produkter er blevet anvendt. (FOTO: kremlin.ru)

I følge kontrakter fra den officielle russiske udbudsdatabase, så havde to leverandører fra 2016 til 2018 leveret Hempel-produkter til en samlet værdi af 1,4 millioner danske kroner til Sortehavsflådens skibsværft, der har til opgave at reparere og vedligeholde Sortehavsflådens skibe.

Salgene til Sortehavsflåden blev opdaget i forbindelse med en intern revision i 2019, og ifølge Hempel så er salgene til lufthaven og Krim-broen opdaget i samme revision. Det fremgår af en pressemeddelelse, der er udsendt efter Danwatch afsløring.  

“I 2019 under en rutinemæssig intern revision af vores datterselskab, Hempel Rusland, erfarede Hempel A/S, at uden deres viden var produkter indirekte blevet leveret til konstruktionen af ​​Kerch-strædet-broen, Simferopol Lufthavn på Krim samt nogle russiske flådeprojekter. Vi fordømmer på det kraftigste, at vores produkter endte på disse aktiver," skriver Hempel. 

Hempel skriver også, at en undersøgelse med deltagelse af eksterne juridiske eksperter og erhvervsefterforskere har konkluderet, at Hempel ikke brød sanktionerne mod Rusland.

Hempel fremfører i stedet, at man angiveligt blev vildledt af nogle ansatte, som efterfølgende er blevet fyret.

“(...)Visse medarbejdere i Hempel Rusland bedragede os ved at sørge for, at Hempel belægning indirekte blev leveret til disse projekter. Dette var og er imod Hempel A/S' egne regler og Code of Conduct.”

Kritisabel kontrol

Tara Van Ho, som er en af verdens førende eksperter i menneskerettigheder og erhverv hos Essex Law School i England, vurderer, at Hempels kontrol med selskabets forretninger i Rusland har været for svag, hvilket  strider mod FN's vejledende principper om forretning og menneskerettigheder(UNGP)

“Det, som Hempel anfører, opfylder ikke standarderne i UNGP. I betragtning af situationen på Krim og i Sevastopol på det tidspunkt er en intern revision for begrænset.”

“Hempel burde rutinemæssigt have foretaget løbende grundige menneskeretlige due diligences(risikovurderinger) for at sikre, at de ikke bidrog til konflikten,” siger hun.

Som følge af krigen i Ukraine, meldte Hempel i april måned i år ud, at man trækker sig fra det russiske marked.

Har du særlig viden om denne historie, som du gerne vil dele med os? Så hører vi meget gerne fra dig. Også anonymt, hvis du foretrækker.
Del din viden
Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Leave this field blank
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram