Nyhedsoverblik

Velkommen til denne uges nyhedsoverblik, hvor vi ser nærmere på, hvad statsministeren og dronningen sagde om handel, danske virksomheder og vores forhold til verden – og hvordan det passer med virkeligheden.

Skriv dig op til vores nyhedsbreve her

5. januar 2023

Mette Frederiksen siger, vi har været “for naive”. Måske vi også har været lidt kyniske

I mange år, troede vi, at vi kunne ændre verden og skabe fred gennem handel. 

“Nu ser vi, at vi var for naive”. 

Sådan lød det kontant fra Mette Frederiksen i hendes første nytårstale som statsminister for SVM-regeringen.

Hun talte, om hvordan Ruslands invasion af Ukraine havde ændret vores forhold til verden. 

Det samme gjorde dronning Margrethe et døgn forinden, da hun i sin tale sagde, at “I denne tid påvirker begivenheder i udlandet os meget direkte.” 

Men, tilføjede dronningen, “vi kan også påvirke, hvad der sker uden for vore grænser.”

Det mente man også i september 2011, da dronningen med resten af Kongehuset og godt 100 danske virksomheder rejste til Rusland i et stort eksportfremstød. Her deltog dronningen i business-frokoster, besøgte danske virksomheder, lagde en krans ved Den Ukendte Soldats grav og mødtes med Vladimir Putin.

Et par måneder inden havde Vladimir Putin rejst den modsatte vej og var mødtes med daværende statsminister og nuværende udenrigsminister, Lars Løkke. 

“Danmark og Rusland har mange fælles interesser – det gælder økonomisk, som det gælder politisk,” sagde Lars Løkke ved den lejlighed.

Fremstødet i Rusland og forsøget på at eksportere danske værdier er en del af en fremtrædende tendens i dansk udenrigspolitik de seneste 10-15 år.

Eksportrådet i Udenrigsministeriet har vokset sig stort, og ambassadernes vigtigste funktion er blevet at hjælpe danske virksomheder ind på nye markeder: Rusland, Kina, Myanmar, Qatar og Saudi Arabien. Steder, vi ikke altid deler værdier med, er danske virksomheder blevet opfordret til at prøve lykken. 

For 800 kroner per påbegyndt time rådgiver og hjælper ambassaderne virksomheder med “deres kommercielle aktiviteter i udlandet”, står der i lovfastsatte bekendtgørelser på området. Det kan være alt fra hjælp til at etablere et kontor, til at hyre ambassadøren til at komme med ud, når man skal sælge sit produkt, har professor i diplomati Martin Marcussen forklaret til Information for nogle år siden.

Ud over den klare økonomiske interesse i en stor dansk eksport, har ideen været, at det var meget nemmere at tale om politik og værdier, hvis først man handlede sammen. Og når det kom til stykket, har Danmark helst ville tale om menneskerettigheder, hvis vi kunne gøre det sammen med resten af EU. På den måde har Danmark ikke været den primære afsender på kritikken og har kunnet fortsætte samhandlen med regimer, vi ellers ikke er så glade for.

Det er “ekstremt kynisk” har Martin Marcussen tidligere sagt til Information

Men måske har alt det økonomiske diplomati, eksportfremstødene og den venlige rådgivning fra danske ambassader også skabt en kultur, hvor danske virksomheder handlede med- og i lande, som vi nu opdager, ikke er så fornuftige. Og måske har det ligefrem bragt danske virksomheder i alvorlige kattepiner.

Mest tydeligt har det været i Rusland, hvor langt de fleste danske virksomheder har trukket sig fra landet, men også i Myanmar er danske virksomheder blevet fanget i et dilemma efter et militærkup i 2021. Imens endte udenrigsministeriet med at trække en opfordring til danske virksomheder om at byde ind på VM i Qatar tilbage. Som Danwatch har afsløret, så opfordrer udenrigsministeriet dog nu til at deltage i et megaprojekt i Saudi-Arabien, som kan blive meget værre.

Ligemeget om Danmark har været naiv eller kynisk, byder statsministerens nytårstale på nye toner for det økonomiske diplomati. Og for Danmarks rolle i verden.

Får du alle vores nyhedsbreve?

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifierchevron-down