Hvem har plukket de kaffebønner, vores kaffe er lavet af?Det giver Danwatch’s nye undervisningsmateriale ‘Moderne slaveri i din kaffekop’ svar på.Kaffeindustrien er nemlig omdrejningspunktet for det nye undervisningsmateriale, som netop er blevet gjort frit tilgængeligt for landets folkeskolelærere til 8. og 9. klasse.
Med materialet ‘Moderne slaveri i din kaffekop’ sætter Danwatch igen menneskerettigheder og globalt forbrug på skoleskemaet. Selvom de færreste elever i 8.-9. klasse i Danmark er storforbrugere af kaffe, er kaffe en vare, som de fleste børn kender hjemmefra. Danmark er nemlig den 4. mest kaffedrikkende nation i verden.
Materialet sætter fokus på kaffeindustriens store problemer med slavelignende arbejdsforhold og børnearbejde, som Danwatch tidligere har afdækket.
Louise Voller, chefredaktør på Danwatch, fortæller om baggrunden for udgivelsen af undervisningsmaterialet, at den undersøgende journalistik oplyser offentligheden om, hvad der foregår i de ofte fattige lande, hvor langt størstedelen af vores varer bliver produceret:
“Derfor er det vigtigt at oplyse den næste generation om, hvordan deres telefoner, tøj og mad bliver produceret, så de kan blive mere kritiske og bæredygtige forbrugere”, siger hun.
Undervisningsforløbet fra Danwatch ‘Moderne slaveri i din kaffekop’ bliver udgivet på Danwatchs undervisningsside og på Undervisningsministeriets undervisningsportal EMU. EMUs samfundsfagsredaktør Steen Juhl Møller har været læringskonsulent for Danwatch og kvalitetssikret materialet, der er baseret på læringsmålstyret undervisning og de forenklede fælles mål.
Steen Juhl Møller mener, at Danwatchs nye materiale understøtter målene omkring bæredygtighed i samfundsfag godt. Han udtaler:
“For eleverne bliver et abstrakt begreb som “globalisering” gjort konkret og praksisnært, når de undervejs i forløbet både skal undersøge varekæden for kaffe, familiens holdninger og indkøbsvaner. Gennem de tre temaer, globale forbrugere og varekæder, moderne tvangsarbejde og slaveri og bæredygtigt forbrug skal eleverne forholde sig til globale problemstillinger og formulere deres egen holdning gennem klassediskussioner og forskellige aktiviteter og opgaver”.
Undervisningsmaterialet er opdelt i en lærervejledning og et elevmateriale. Lærervejledningen indeholder en detaljeret undervisningsplan til lærerne.