18. december 2011

Supermarkeder sælger peber fra landmænd i gældsfælder

Når du svinger peberkværnen over din hakkebøf, kan du være med til at holde Asiens peberbønder i gældsfælder og fattigdom. De danske supermarkeder kender ikke til problemet trods politikker om etisk handel.


Danske supermarkeder sælger peber fra Indien og Indonesien, hvor peberbønder bliver holdt i fattigdom for den pris, de får for peberet. Mange stifter gæld, de ikke kan afbetale. Og for nogle – som i Indien i sidste årti – står valget mellem selvmord eller at gå fra hus og hjem, når gælden skal inddrives.

Peber fra Dansk Supermarkeds eget mærke Princip!, der bliver solgt i Føtex og Bilka som et mærke der kræser for kvaliteten, stammer fra Indien og Indonesien.

Også i COOPs supermarkeder Kvickly og SuperBrugsen finder du peber fra Indien og Indonesien i peberglas fra Santa Maria, et af nordens største krydderimærker, og danske Spize.

[INSERT_ELEMENTOR id=”8121″]

Etisk brist hos danske supermarkeder

Både Dansk Supermarked og COOP har politikker om at handle etisk og tage et socialt ansvar for de produkter, de sælger.

COOPs politik for etisk handel siger, at de vil respektere FNs og ILOs konventioner om menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder. Både Dansk Supermarked og COOPs indkøbsselskab InterCOOP er medlem af Business Social Compliance Initiative (BSCI), som er et virksomheds-drevet initiativ til at forbedre arbejdsforhold i globale leverandørkæder.

DanWatch har i samarbejde med Tænk kontaktet de danske supermarkeder. Til Tænk siger begge supermarkeder, at de aldrig før har hørt om problemerne, som DanWatch’s undersøgelse kaster lys på.

”På baggrund af jeres artikel (i Tænk, december 2011, red.) har vi været i kontakt med vores leverandører af peber. Vi er blevet bekræftet i, at vores aftaler med leverandørerne bliver overholdt”, skriver indkøbsdirektør Morten Petersen fra Dansk Supermarked i en mail til Tænk.

Men ifølge COOPs direktør for miljø- og fødevarepolitik Mogens Werge tager BSCI-initiativet som begge supermarkeder er medlem af ikke højde for peberbøndernes gældsproblematik.

”Vi har nogle samarbejdsaftaler, men de omfatter ikke hensyn til denne gældsproblematik. Og personligt har jeg aldrig hørt om det før. Vi er fokuseret på børnearbejde, arbejdsmiljø og lignende”, siger han til Tænk.

COOP er også medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som vil fremme bæredygtig udvikling i u-lande. Her vil Mogens Werge tage problemstillingen op.

”Vi skal drøfte, hvordan vi kan arbejde med denne problemstilling. Problemet er, at det ikke er nok at sikre en minimumsløn i et bestemt land, da bønderne ikke nødvendigvis kan leve af denne løn”, siger Mogens Werge.

Hvad siger pebermærkerne selv?

Santa Maria fortæller, at virksomheden i årevis har arbejdet med socialt ansvar. Ifølge kvalitetschef Sandra Flodström har Santa Maria ikke hørt om gælds- og fattigdomsproblemerne før. Hun mener, at situationer som i Indien og Indonesien er uacceptable.

”Vi besøger vores leverandører regelmæssigt og har ikke hørt om disse problematikker på under vores besøg. Vi arbejder tæt med vores leverandører om vores Code of Conduct. Santa Maria køber også Fairtrade certificeret peber, som sikrer bønderne en mindstepris”, siger hun.

Verdenshandlen med peber

Vietnam, Indien og Indonesien er verdens tre største producenter af peber. Tilsammen står de tre lande for knap 60 procent af produktionen af sort og hvidt peber i verden. Andre større producentlande er Brasilien, Malysia, Sri Lanka og Kina.
(Kilde: Nedspice Market Update November 2010)

Kun sjældent har eksportører og mellemhandlere, som vi taler med i Indien og Indonesien, hørt de internationale købere spørge om peberbøndernes sociale og økonomiske situation. Det bekræfter John Joseph fra den indiske hjælpeorganisation Wayanad Social Service Society (WSSS):

”Gennem selvmords-årene besøgte de store eksportører Wayanad distriktet som de plejede. Men de viste aldrig interesse for vores programmer, som skulle hjælpe ofrene og forebygge flere selvmord”, siger han.

I Indien interviewer DanWatch Sibi Thomas, vice-præsident for AVT McCormick der er et joint-venture mellem verdens største krydderivirksomhed Mc Cormick Inc. og den indiske virksomhed AVT Group. AVT McCormick sælger sort peber til Santa Maria.

Sibi Thomas fortæller, at virksomheden stiller en række etiske krav til leverandører, men bøndernes sociale og økonomiske forhold er ikke omfattet.

Også krydderimærket Spize fra danske Zelected Foods, som du finder på hylderne i Føtex, Kvlckly, SuperBrugsen og SuperBest, får peber fra de samme gælds- og fattigdomsplagede områder i Indien og Indonesien, som DanWatch har besøgt.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down