Top 3 krav til virksomheder i Afrika

Redaktion
Husk at dele
Tema
Land
Hvad er de tre vigtigste krav, afrikanske lande bør stille til udenlandske virksomheder, som vil investere i landet? Det spørger Danwatch direktørerne fra to store filantropiske organisationer i Nigeria og Ghana om.
Redaktion

Betydningsfulde kvinder fra hele kloden var i denne uge samlet i København til verdens største konference for kvinders rettigheder, Women Deliver 2016.

En af hovedtalerne på konferencen var Theo Sowa, direktør i den filantropiske organisation African Women’s Development Fund, som indsamler penge til kvindeorganisationer i Ghana. Hun arbejder indgående med at få virksomheder til at tage et socialt ansvar.

Theo Sowa i paneldebat med Darrel Walker, direktør i Ford Foundation.

Spørgsmålet er, hvordan globale virksomheder i 2016 håndterer det tveæggede sværd, som CSR kan være, hvor virksomhederne udfører samfundsmæssige opgaver, samtidig med at de profiterer på det.

Hvis du var Minister for Erhverv og Vækst i Ghana, hvad ville være dine top 3 krav til udenlandske virksomheder?

“Betal skat. Og betal nu den rigtige skat, ikke en skatteaftale med kæmpe rabatter, du har lavet med regeringen. Efter min mening er regeringerne nogle gange for svage. De tror, at enhver virksomhed er bedre end ingen virksomhed. Derfor giver de kæmpe store rabatter og godtager alle vilkår, selvom virksomhederne rent faktisk trækker værdi ud af landet i stedet for at tilføre mere værdi”, siger Theo Sowa.

”De to andre krav er, at virksomhederne bør arbejde etisk. Det betyder, at arbejderne bør betales ordentligt og have sygeforsikringer. Og endelig bør virksomhederne frivilligt give noget tilbage”.

Landsby i firmafarver

Ifølge Theo Sowa udnytter alt for mange virksomheder CSR-begrebet til ren markedsføring. Hun besøgte en landsby, som havde modtaget en brønd fra en virksomhed. Til gengæld skulle alle husene males i virksomhedens firmafarver, og på vej ind til byen stod et stort skilt, hvor virksomheden bød velkommen til landsbyen.

”Det er reklame og har intet at gøre med CSR. Men når virksomheder gør det rigtigt, så er det fantastisk”, siger Theo Sowa.

Theo Sowa forklarer, at virksomheder opnår mest succes, når de er i direkte kontakt med lokale kvinderettighedsgrupper for at forstå, hvad de specifikke behov er. Alle lande har sin egen unikke sociale, politiske og økonomiske kontekst, og det skal virksomhederne tage med i deres CSR-strategi.

”Jeg beundrer virkelig de virksomheder, som arbejder sammen med de lokale foreninger, og jeg bliver så vred på dem, som bare skriver en enkelt sætning om socialt ansvar på virksomhedens hjemmeside og intet andet gør. De underminerer CSR, når de skriver, at de ansætter kvinder men samtidig tilbyder kvinderne dårlige arbejdsforhold”, siger Theo Sowa.

Kvinders rettigheder først

Women Deliver 2016

Over 5700 mennesker fra 169 lande var samlet til Women Deliver fra 16-19 maj. Det er fjerde gang konferencen bliver afholdt. Næste gang bliver i 2019.

Women Deliver 2016

Over 5700 mennesker fra 169 lande var samlet til Women Deliver fra 16-19 maj. Det er fjerde gang konferencen bliver afholdt. Næste gang bliver i 2019.

Et mantra på Women Deliver 2016 var, at hvis man investerer i en kvinde, vil det sprede ringe i vandet og påvirke hele samfundet positivt. Den tanke er også grundlæggende for Toyin Saraki (forsidefoto), stifter og direktør for velgørenhedsorganisationen Wellbeing Foundation Africa. Organisationen arbejder primært med at sikre kvinders rettigheder i forbindelse med graviditet og fødsel.

Hvis du var Minister for Erhverv og Vækst i Nigeria, hvad ville dine top 3 krav være til udenlandske virksomheder?

”At ansætte kvinder først og fremmest. Dernæst bør de overveje fleksible arbejdsforhold for kvinderne. Mange arbejdsgivere er bange for, at kvinder bliver gravide og forlader arbejdspladsen. Hvis de kunne arbejde hjemmefra under graviditeten, ville man få flere timer ud af dem. Endelig kræver jeg lige løn”, siger Toyin Saraki.

Begrebet CSR bliver af nogle kritiseret for at blive misbrugt til branding, hvad er din mening om det?

”Den påstand er jeg ikke enig i. Jeg mener ikke, der er noget galt med branding. Hvis du er et godt menneske, vil du gerne have, at andre ser det. Det samme gælder for virksomheder. Men jeg mener, at CSR skal erklæres åbent, og jeg har altid sagt, at enhver bør vise frem, hvad de giver til andre”.

”Men jeg kigger også på betydningen af CSR, og jeg kan ikke lide den type, som ikke er bæredygtig. Jeg synes, at CSR bør være programmer som lever videre og de bør kunne ses efter i sømme, stå til ansvar og udvise rettidig omhu. Men jeg vil aldrig afskrække nogen fra at lave CSR”.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...
Tema
Land

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.