En Danwatch-undersøgelse
Dåsetomater er en uundværlig ingrediens i de fleste danske køkkener, men de færreste forbrugere ved, at dåsetomater i de danske supermarkeder er plukket af fattige illegale immigranter.
Norma J. Martinez
Charlotte Heikendorf
Grafik:Kaspar Sivertsen
I samarbejde med
Dåsetomater er en uundværlig ingrediens i de fleste danske køkkener, men de færreste forbrugere ved, at dåsetomater i de danske supermarkeder er plukket af fattige illegale immigranter.
Sporbarhed i varekæden

Ud af 13 mærker er det kun mærket BioItalia der har certificeret sporbarhed i sin varekæde. Samme brand, BioItalia, er det eneste brand, der eksplicit tager fuld ansvar for varekæde.

Agrigenus og Mutti er de eneste af de besvarende virksomheder, der kan garantere, at deres tomater ikke er plukket af ulovlige sæsonarbejdere.

Mærkerne Irma Hverdag, Coop x-tra, La Campagna, Monte Rey, First Price, Grøn Balance lægger alt ansvar for arbejdsforhold over på brandets leverandør.

Er du som danskere er flest, vil du lade et par dåser tomater til under en ti’er trille i indkøbsvognen på din næste indkøbstur. Kødsovs er nemlig på top tre over danskernes foretrukne retter.

De fleste dåsetomater i Danmarks største supermarkedskæder kommer fra Syditalien, hvor op til en halv million fattige og ofte illegale immigranter arbejder uden kontrakt og udnyttes af bandeledere og tomatgårdene. DanWatch har undersøget tretten dåsetomat-mærker, der sælges i supermarkeder ejet af Danmarks største dagligvarekoncerner; Dansk Supermarked, Coop Danmark og Dagrofa samt tyske Lidl. Ti af disse mærker indholder tomater fra Puglia i Italiens hæl.

Udnyttelse af illegal arbejdskraft

Den italienske forening for juridiske studier af immigration (ASGI) peger på, at op mod 65% af alle ansatte i det italienske landbrug er ansat uden kontrakt, og at over 250.000 af landbrugsarbejdere er illegale immigranter. Dermed er brugen af illegal arbejdskraft i Syditalien så udpræget, at der er stor sandsynlighed for, at dåsetomater i danske supermarkeder indeholder tomater, der er plukket af illegal arbejdskraft.
Sporbarhed i varekæden

Ud af 13 mærker er det kun mærket BioItalia der har certificeret sporbarhed i sin varekæde. Samme brand, BioItalia, er det eneste brand, der eksplicit tager fuld ansvar for varekæde.

Agrigenus og Mutti er de eneste af de besvarende virksomheder, der kan garantere, at deres tomater ikke er plukket af ulovlige sæsonarbejdere.

Mærkerne Irma Hverdag, Coop x-tra, La Campagna, Monte Rey, First Price, Grøn Balance lægger alt ansvar for arbejdsforhold over på brandets leverandør.

De ansvarlige koncerner følger dog ikke deres dåsetomater fra de bliver høstet, til de står på hylderne. De påtager sig heller ikke det fulde ansvar for alle led i deres leverandørkæde. Undersøgelsen viser, at kun producenten Bioitalia, der bl.a. sælges i SuperBrugsen, har certificeret sporbarhed i hele sin varekæde og tager det fulde ansvar for alle led i sin leverandørkæde.

Dagligvarekoncernerne sikrer de danske forbrugere, at de lever op til deres sociale ansvar via nedskrevne CSR-politikker og etiske retningslinjer. Både Coop Danmark og Dansk Supermarked har skrevet under på Global Compact for virksomhedsansvar. Alligevel kan koncernerne ikke garantere forbrugerne, at tomaterne i deres dåsetomater ikke er plukket af illegal arbejdskraft, der arbejder under forhold, der krænker deres menneske- og arbejdstagerrettigheder. Kun mærkerne Agrigenus og Mutti, der forhandles i Føtex og Superbest, kan garantere, at der ikke udnyttes illegal arbejdskraft i deres produktion, da de ikke bruger sæsonarbejdere i Syditalien.

Det røde guld

Dagligvarekoncernerne køber dåsetomaterne fra italienske forarbejdningsfabrikker eller importører. Det er disse forarbejdningsfabrikker, der opkøber “det røde guld”, som tomaterne kaldes i Syditalien.

Dagligvarekoncernerne indgår kontrakter med deres leverandører, hvori de forpligter sig til at følge koncernernes etiske retningslinjer. Koncernerne fralægger sig dog det fulde ansvar for at disse retningslinjers efterleves på tomatgårdene. De mener, at ansvaret for tomatplukkernes arbejdsforhold og rettigheder ligger hos leverandøren.

Leverandører til supermarkedskæden Irma, som ejes af Coop Danmark, underskriver Coop Danmarks etiske regelsæt, som inkluderer respekt for menneske- og arbejdstagerrettigheder. Ansvarlighedschef i Irma, Signe Frese, påpeger dog:

“Det er svært, hvis ikke umuligt at garantere, at leverandøren overholder alt i vores kontrakt. Leverandøren skriver under på, at han efterlever vores Code of Conduct (etiske regelsæt red.), og det stoler vi naturligvis på, at han overholder.”

Også Dansk Supermarked stiller krav til sine leverandører om at sikre rimelige arbejdsforhold, men igen er det leverandørernes ansvar, at underleverandører lever op til de opstillede krav og standarder.

“Vi gør alt, hvad vi kan for at sikre, at vores leverandører overholder vores samhandelsaftale, men må også erkende, at det er svært at kontrollere hele værdikæden,” siger Dansk Supermarkeds pressechef Mads Hvitved Grand.

Ikke godt nok

Sune Skadegaard Thorsen, der er CSR ekspert og direktør i GLOBAL CSR, mener, at danske virksomheder bør gøre meget mere, hvis man ønsker at leve op til sit samfundsansvar.

“Man bliver nødt til at stole på sine leverandører, men FN’s retningslinjer fra 2011 udpensler, hvordan virksomhederne skal forholde sig til denne problemstilling. For det første har virksomheden et ansvar i hele kæden. Når virksomhederne bliver opmærksom på problemerne med udnyttelse af illegale immigranter i Syditalien, skal de handle for at komme problemet til livs. Det er ikke nok at afskrive sig eller sende ansvaret videre til leverandørerne.”

Sune Skadegaard Thorsen forklarer, at alle virksomheder er omfattet af FN’s Retningslinjer fra 2011. Dem der har underskrevet FN’s Global Compact for virksomhedsansvar, burde af alle kende FN’s Retningslinjerne, der definerer hvordan virksomhederne lever op til FN Global Compact’s første seks principper, der omhandler menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder.

“Dagligvarekoncernerne skal iværksætte en handlingsplan til at håndtere udfordringen. Hvis en virksomhed offentligt udtrykker, at den respekterer menneskerettighederne forpligter den sig, også over for forbrugeren, til at tage ansvar for hele varekæden, og ikke blot det første led.” afslutter Sune Skadeg

Danske virksomheder fralægger sig ansvaret

Ligesom Dansk Supermarked og Coop Danmark henviser Dagrofa til, at leverandøren har ansvaret for at sikre arbejdsforholdene på tomatgårdene. Dagrofa, der er ansvarlig for mærkerne Grøn Balance, First Price og Smagens Køkken, vil som den eneste koncern garantere, at deres leverandører ikke bruger illegal arbejdskraft. Ansvaret og garantien er dog leverandørens, påpeger kommunikationschef Markela Dedopoulos.

Producenterne af mærkerne La Doria, De Clemente og Mutti samarbejder med tomatproducenter, fagforeninger og politikere for at komme udnyttelse af ulovlig arbejdskraft til livs. Coop har påbegyndt en proces for at kortlægge deres varekæde, for at takle problemet med udnyttelse af immigranter.

Sådan gjorde vi

DanWatch har i juli-september 2014 gennemgået den nyest tilgængelige research og forskning om migrantarbejdere i Italiens tomatplantager i Puglia, Campania og Basilicata.

I september 2014 har DanWatch foretaget interviews med migrantarbejdere i Ghetto di Rignano, udenfor Foggia i Puglia Regionen.

DanWatch har undersøgt varekæden for 16 brands af tomater på dåse. Disse er udvalgt efter at de kan findes på hylderne i større anske supermarkeder.

Undersøgelsen er et samarbejde med Forbrugerådet TÆNK.

DanWatch’s feltrejse er støttet af Amnesty International.

I samarbejde med

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.