Undersøgelse
Støt Danwatch

COWI har hjulpet Qatar klar til skandaleramt VM

Det danske konsulenthus COWI har i en årrække været til stede i Qatar, hvor de har været tilknyttet byggeprojekter i anledningen af næste års VM i herrefodbold. Golfstaten er kritiseret for alvorlige og vedvarende menneskerettighedsbrud i forbindelse med VM-forberedelserne.
Dato
20. maj 2021
Det danske konsulenthus COWI har i en årrække været til stede i Qatar, hvor de har været tilknyttet byggeprojekter i anledningen af næste års VM i herrefodbold. Golfstaten er kritiseret for alvorlige og vedvarende menneskerettighedsbrud i forbindelse med VM-forberedelserne.
Samarbejdspartner
I samarbejde med Ekstra Bladet
Foto: Hassan Ammar/AP/Ritzau Scanpix
Redaktør: Jesper Hyhne | Executive Editor: Jesper Nymark
En Danwatch-undersøgelse

COWI har hjulpet Qatar klar til skandaleramt VM

”Vi savner større gennemsigtighed fra COWIs side. Ifølge FNs Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv har virksomheder et ansvar for at vide og vise, at de respekterer menneskerettighederne"

Amnesty International Danmark

En af Danmarks største konsulentvirksomheder, COWI, har i anledningen af det kontroversielle fodbold-VM i Qatar deltaget i store infrastrukturprojekter i landet. Det kan Danwatch afsløre i samarbejde med Ekstra Bladet

Fra 2013 til 2018 var COWI involveret i metrobyggeriet i Qatars hovedstad Doha. Virksomheden var aktiv på en af den nye metros linjer, hvor de hjalp et entreprenørkonsortrium, hyret af det statsejede togselskab Qatar Rail, med design af både tunneller, stationer og brandsikring. 

Undervejs – fra 2015 til 2019 – arbejdede COWI også på anlæggelsen af en ny, gigantisk logistikpark, der sikrer nem, effektiv håndtering og opbevaring af varer og byggemateriale på vej ind og ud af Qatar. Her designede den danske virksomhed både veje og el- samt vandforsyninger.

Forberedelserne til VM i Qatar, der bliver spillet i november-december 2022, har i årevis været kritiseret for at have ført til alvorlige og vedvarende menneskerettighedsovertrædelser. Således er det dokumenteret, at tusindvis af de bygningsarbejderne fra Østafrika og Asien, der gennem et årti har knoklet på VM-byggepladserne, har levet og arbejdet under kummerlige forhold. 

Senest blev forholdene beskrevet som “inhumane” og “uden adgang til alle basale fornødenheder” af den egyptiske menneskerettighedsorganisation Maat, der er partner med EU og rådgiver for FN. 

Og i februar skrev den britiske avis The Guardian, at minimum 6500 migrantarbejdere fra Indien, Pakistan, Nepal, Bangladesh og Sri Lanka er døde i Qatar, siden Golfstaten fik tildelt VM i 2010. Det fulde tal frygtes at være endnu højere, da de 6500 kun dækker over migrantarbejdere fra en håndfuld lande.

COWIs arbejde i Qatar møder på den baggrund kritik fra Amnesty International Danmark. Menneskerettighedsorganisationen har i en årrække været engageret i kampen for at sikre migrantarbejdernes rettigheder i Qatar:

”Det kræver en grundig risikovurdering at operere i Qatar. Qatars brud på især migrantarbejderes rettigheder er velkendte, og når COWI og deres samarbejdspartnere er involveret i projekter i Qatar, hvor alvorlige brud på migrantarbejderes rettigheder har været udbredte, må man stille spørgsmålstegn ved, om COWI har gjort nok for at sikre sig, at menneskerettighederne er blevet respekteret i projekterne”, skriver pressechef Malene Haakansson til Danwatch og Ekstra Bladet. 

COWI har ikke ønsket at stille op til interview, men i et skriftligt svar meddeler pressechef Charlotte Holm, at kritikken giver anledning til selvransagelse:

“Vi er, lige som alle andre, forfærdede over at læse rapporterne om menneskeretskrænkelser i Qatar, og vi accepterer selvfølgelig ikke den slags krænkelser på nogen af vores projekter”, skriver hun til Danwatch og Ekstra Bladet

VM-omtale fjernet fra hjemmeside

Selvom der hverken skal spilles fodbold i Dohas metro eller i logistikparken i Al Wakrah, er de begge en del af det store VM-maskineri. 

Metroen er opført, så de mange tusinde fans kan blive fragtet hurtigt og bekvemt rundt mellem Doha og VM-arenaerne i området, mens logistikparken har været afgørende for, at diverse byggeprojekter har kunne glide planmæssigt frem. 

Parken, der ligger i Al Wakrah nord for Doha, er udviklet af en statslig task force for logistik og opført af en entreprenør fra Oman, Galfar Al Misnad Engineering and Contracting W.L.L, der også har arbejdet på flere af VM-slutrundens stadions - blandt andet Al Bayt Stadium, hvor Amnesty International i sommeren 2020 berettede om, hvordan mere end 100 bygningsarbejderne på Al Bayt Stadium var gået syv måneder uden løn

Efter opførelsen er parken blevet drevet af virksomheden Manateq, der har Qatars minister for handel og industri, Ali bin Ahmed Al Kuwari, som bestyrelsesformand. 

På COWIs egen hjemmeside er der ingen referencer til VM i fodbold i beskrivelsen af deres arbejde i metroen og logistikparken. Men virksomheden har tidligere reklameret med, at de har hjulpet Qatar med at blive klar til verdensmesterskaberne.

I et Facebook-opslag fra den 8. februar 2016 skrev de sådan her om deres arbejde i Dohas metro:

“Vidste du at 27.000 mennesker fra hele verden i øjeblikket arbejder på at bygge en ny metro i Qatars hovedstad Doha? Og deadlinen er stram. 113 kilometer metrotunneller og 74 stationer skal være klar til de mange fodboldfans, der kommer til Qatar under VM 2022”. 

Og så kan Danwatch og Ekstra Bladet dokumentere, hvordan virksomheden efter 15. april i år har redigeret i omtalen af logistikparken, så den ikke længere kædes sammen med VM.

Oprindeligt skrev COWI: “The facility was developed by the National Logistics Task Force to support the FIFA 2022 World Cup programme requirements”

Men nu er “FIFA 2022 World Cup” blevet skrevet ud af teksten og kan kun spores mellem linjerne:

“The facility was developed by the National Logistics Task Force to support the requirements for hosting major international sports events“, står der nu. 

Overskriften er også ændret fra  “Efficient and modern supply chain to support FIFA 2022 World Cup Preparations” til blot “Efficient and modern logistics park”.  

COWIs pressechef Charlotte Holm medgiver, at logistikparken er “tænkt som en udbygning, der kunne sikre ordentlig logistik op til afholdelsen af VM”, og bekræfter, at virksomheden har redigeret i omtalen på deres hjemmeside:

“Da projektet ikke direkte er knyttet til VM i Qatar, og vi ikke ønskede at blive associeret med de sager, som er kommet frem i forbindelse med VM-byggeriet, ændrede vi overskriften, også selv om vi ikke har kendskab til nogen overtrædelse af menneskerettighederne på det pågældende projekt”, skriver hun til Danwatch og Ekstra Bladet.

Sådan skrev COWI på sin hjemmeside. Men nu er VM 2022 skrevet ud af omtalen.

Kendskab til dødsfald

Det er straks anderledes med metroprojektet. Dohas nye undergrundsbane består i alt af fire linjer og 37 stationer. COWI har kun været involveret på den røde hovedlinje, der løber tværs gennem byen. Men akkurat denne har i flere omgange været sat i forbindelse med stærkt problematiske arbejdsforhold.

I 2016 - altså mens COWI arbejdede på projektet - døde en filippinsk bygningsarbejder, mens han var i færd med at grave en tunnel til den såkaldte Red Line. Angiveligt kollapsede dele af den ned over ham. Fire af hans kolleger blev såret. 

“Vi er bekendt med, at én person er afgået ved døden i en arbejdsulykke i den del af metroprojektet, vi har designet. Det er en tragedie, hver gang det sker”, skriver Charlotte Holm, pressechef i COWI. 

Samme år skrev Migrant Rights - en organisation, der taler migrantarbejderes sag i Mellemøsten - om kenyaneren Khamis Rajab, der var vendt hjem efter et forfærdeligt ophold som ansat i Dohas metro. 

I godt et år havde han været på kontrakt hos rengøringsfirmaet Zentury Age Cleaning and Contracting Company, hvor han arbejdede på Red Line under ledelse af entreprenørkonsortiet ISG. Men hans arbejdsvisum var aldrig blevet behandlet, og han havde heller ikke fået sin rette løn. 

I stedet for de lovede 1500 qatarske riyal fik han kun udbetalt 800. Pengene var ovenikøbet altid to-tre uger forsinkede. 

“Vi havde knap råd til mad”, fortæller Khamis Rajab til Migrant Rights. 

Efter et halvt år løb arbejdsgiveren også fra aftalen om at betale huslejen i en af Qatars store arbejdslejre. 

“En egypter var venlig til at lade os bo hos ham, men der var ingen aircondition, så det var bedre at sove udenfor”, siger Khamis Rajab. 

I artiklen retter Migrant Rights først og fremmest kritik af Zentury Age Cleaning and Contracting Company, men også ISG bliver stillet til ansvar.

“Det gør arbejderne sårbare, når store entreprenører som ISG ikke udviser behørig omhu og forsømmer at udrydde udbyttende underleverandører”, skriver Migrant Rights.

Netop ISG var dem, der hyrede COWI til at deltage i etableringen af Red Line. Det fremgår af den danske virksomheds egen omtale af metro-projektet. 

Til Danwatch og Ekstra Bladet meddeler pressechef Charlotte Holm, at “det ikke er kutyme, at man som rådgiver ved, hvilken løn kundens eller partneres medarbejdere får”. 

Ifølge hendes oplysninger skulle der heller ikke være noget galt med arbejdsforholdene i de projekter, COWI har bidraget til:

“Den viden, vi har om arbejdet på logistikparken og metroen, er, at de har en god standard for sundhed og sikkerhed, og at de har gode indkvarteringsforhold for deres medarbejdere”, skriver hun. 

“Vi er bekendt med, at én person er afgået ved døden i en arbejdsulykke i den del af metroprojektet, vi har designet. Det er en tragedie, hver gang det sker"

Charlotte Holm, pressechef i COWI

På vej ud af Qatar

Selvom både Dohas metro og logistikparken i Al Wakra er færdigbygget, er COWI stadig aktive i Qatar. Virksomheden oplyser, at de aktuelt er tilknyttet 10 forskellige projekter i landet. Blandt andet en storm- og regnvandsudledning til havet, et kystudviklingsprojekt og design af fire marinaer.

Det er til gengæld det sidste, COWI kommer til at foretage sig i Den Arabiske Golf lige foreløbig: 

“Pga. flere udfordrende forhold i Mellemøsten besluttede vi allerede i 2020 at afvikle vores aktiviteter i regionen og kun at arbejde for internationale kunder i området, som vi allerede kender. Vi har ganske få projekter tilbage i Qatar, som vi er forpligtet på at afslutte, og det regner vi med at gøre i løbet af et års tid”, skriver pressechef Charlotte Holm.

Imens fortsætter strabadserne for migrantarbejderne i Qatar. Selvom regimet i Doha (og for den sags skyld også det internationale fodboldforbund, FIFA) insisterer på, at de har vedtaget arbejdsmarkedsreformer, er det de seneste dage kommet frem, at Malcolm Bidali - en kenyansk sikkerhedsvagt, der flere gange offentligt har kritiseret sine og kollegernes arbejdsforhold - har været forsvundet, siden han blev anholdt af myndighederne den 4. maj. 

I en fælles pressemeddelelse skriver menneskerettighedsorganisationerne Amnesty International, Business & Human Rights Resource Center, Fair Square, Human Rights Watch og Migrant Rights:

“Trods gentagne henvendelser til de qatarske myndigheder, ved vi stadig ikke, hvor Malcolm er, eller hvorfor han er blevet anholdt. Vi opfordrer myndighederne til at fortælle, hvor Malcolm er og sikre, at han er beskyttet fra tortur og anden udnyttelse”

Undersøgelsen – kort fortalt
Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Leave this field blank
heartexit-upmagnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram