En Danwatch-undersøgelse
Undersøgelsen ‘Pirattun på dåse’ kaster lys over, hvordan skibe fra EU stjæler tun fra Afrika, som blandt andet ender som dåsetun i Danmark. Mens afrikanske fiskere kæmper for at overleve.
Carsten Terp
Sarah Dieckmann, Tue Lindqvist, Trine Nygaard Nielsen, og Jeppe Wohlert
Undersøgelsen ‘Pirattun på dåse’ kaster lys over, hvordan skibe fra EU stjæler tun fra Afrika, som blandt andet ender som dåsetun i Danmark. Mens afrikanske fiskere kæmper for at overleve.

DanWatch´ dokumenterer, hvordan ressourcer fra Afrika ender som forbrugsgoder i vores del af verdenen – uden gevinst for kontinentets fattige.

Havene omkring Afrika er fulde af fisk, der betyder økonomisk vækst og fødevaresikkerhed for millioner af afrikanere. Samtidig er havene genstand for piratfiskeri – også kaldet illegalt, urapporteret og ureguleret (IUU) fiskeri, der frarøver afrikanske nationer fisk for milliarder, ødelægger deres økosystemer, udkonkurrerer det bæredygtige fiskeri og fastholder afrikanere i fattigdom.

Pirattun på danske supermarkeder

DanWatch har undersøgt europæiske fartøjers ulovlige fiskeri og videresalg af tun til danske forbrugere. Denne undersøgelse viser, at piratfisket tun med stor sandsynlighed havner i dåser på hylderne i danske supermarkeder.

Tun er én af de fiskearter, der fiskes ulovligt i stor stil, da den er særligt værdifuld. Når udenlandske fartøjer ikke rapporterer deres tunfangster, slipper de for at betale afgifter og franarrer de afrikanske lande deres retmæssige fiskeriindtægter.

Europæerne skal have fisk, og det får de i høj grad fra resten af verden. EU er verdens største fiskeimportør, og EU’s fiskerflåde på mere end 88.000 fartøjer strækker sig over hele kloden og opererer med licens til at fiske i fjerne afrikanske lande som Mozambique under de såkaldte fiskeripartnerskabsaftaler.

Europæiske fisker bryder aftalerne

Men de europæiske fiskefartøjer er involveret i piratfiskeri. Ikke alene bryder de fiskeriaftalerne og snyder afrikanske lande for deres økonomiske kompensation. De europæiske fartøjer underminerer også landenes bæredygtige fiskeri og modarbejder selvsamme udvikling af den lokale fiskerindustri, som EU skulle være med til at sikre.

DanWatch har besøgt Mozambique hvor de lokale fiskere arbejder hårdt for at fange fisk nok til dagen og vejen. Samtidig mister Mozambique hvert år millioner af kroner som følge af piratfiskeri, blandt andet begået af spanske fartøjer. Store havområder og få ressourcer til at kontrollere og overvåge dem betyder, at piratfiskere i Afrika stort set har frit spil. Havnene, hvor fiskene landes, spiller en vigtig rolle i kontrollen af fangster. Alligevel er den spanske havn Las Palmas på Gran Canaria en af piratfiskernes favorithavne.

Sådan gjorde vi

Undersøgelsen er støttet af Danidas Oplysningsbevilling, Foreningen Roskilde Festival og IBIS.

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.