12. juni 2024

F-35-leverandør beklager bidrag til krigen i Gaza

Trelleborg Sealing Solutions i Helsingør er et af de danske firmaer, hvis udstyr ender på de F-35 bombefly, som Israel anvender til mulige krigsforbrydelser i Gaza. Det er Trelleborgs luft- og rumfartsdirektør Torben Andersen ikke glad for, men han mener, det er svært at forhindre

Israel anklages for at begå krigsforbrydlelser i Gaza, hvor mere end 35.000 mennesker har mistet livet. Senest blev en FN-skole angreb og mere end 270 dræbt, heraf mange kvinder og børn Foto: Bashar-Taleb AFP/Ritzau/Scanpix

Det er ikke i overensstemmelse med Trelleborgs etiske værdier at levere udstyr, der kan anvendes til mulige krigsforbrydelser.

Så klar er meldingen fra det store svenskejede firma, der hvert år leverer tusindvis af såkaldte tætninger til fly, heriblandt til det avancerede F-35 kampfly, som Israel anvender til at bombe mål i Gaza i forbindelse med krigen mod Hamas. 

Så sent som i sidste uge bombede Israel en FN-skole i Nuserat flytningelejren i Gaza, hvor mere end 270 palæstinensere angiveligt blev dræbt, heraf mange kvinder og børn.

Angrebet er blevet kraftigt fordømt af blandt andre EU’s udenrigschef Josep Borrell, der har betegnet angrebet som et veritabelt ”blodbad.”

“Det ærgrer mig, at vores komponenter sidder på israelske F-35-fly”, siger Trelleborgs direktør med ansvar for luft- og rumfart Torben Andersen i et interview med Danwatch og Helsingør Dagblad.

“Det stemmer ikke overens med vores etiske retningslinjer, hvis de fly bruges til at bryde menneskerettighedskonventionerne”, understreger han. 

Afgørende kampflydele

Trelleborg Sealing Solutions i Helsingør leverer noget så umiddelbart kedeligt som hydrauliske tætninger, som sidder blandt andet i flyets kontrolsystemer. 

Men de er helt afgørende for, at et kampfly kan fungere, siger Torben Andersen.

“Hvis cylinderne i flyenes kontrolsystemer er utætte, flyver flyet ikke. Derfor er tætningerne helt essentielle. Alle dele på et fly har en vigtig funktion,” siger han.

Ifølge Torben Andersen sidder de hydrauliske tætninger som produceres af de 350 ansatte på Fabriksvej nummer 17 i Helsingør med stor sikkerhed på de kampfly, som Israel anvender i Gaza.

“Vi laver omkring en million tætninger til fly om året her i Helsingør, så det ville undre mig, hvis ingen af dem sidder på de israelske F-35 fly”, siger Torben Andersen.   

Men ifølge Trelleborg-direktøren er der ikke tale om direkte eksport til flyproducenten Lockheed Martin eller en navngiven underleverandør.

“Vores tætninger er standardvarer, der kan købes på nettet. Langt de fleste af vores tætninger anvendes på civile fly fra Boeing og Airbus, men nogle af dem ender på kampfly. Vi leverer ikke direkte til hverken Lockheed Martin eller Boeing, men vi leverer til en masse underleverandører, der derefter leverer videre til de helt store virksomheder.” 

Forsvandt fra leverandørliste

Selv om Trelleborg Solutions leverancer er indirekte, optrådte fabrikkens navn indtil for kort tid siden på Lockheed Martins hjemmeside som en af tre danske leverandører til F-35.

Efter en forespørgsel til Lockheed Martin om Trelleborgs rolle, forsvandt oplysningerne om Trelleborg og to andre danske leverandører, Terma og Multicut, imidlertid.

FAKTA

Danske leverandører

Her forsvinder Trelleborg og andre danske leverndører fra Lockheed Martins hjemmeside.

 Lockheed Martins hjemmeside den 7. april 2024
Samme side i marts 2024. Nu uden de tre leverandører
Visualiseringen er lavet ved hjælp af hjemmesiden ‘Waybackmachine.com’, der gemmer kopier af gamle hjemmesider.
Kilde: Lockheed Martin og Wayback Machine

I en mail oplyser Lockheed Martin, at oplysningene er fjernet, fordi de var forældede og at Trelleborgs leverancer til F-35 stoppede i 2019.

Men den oplysning kan Trelleborg Solutions aerospace direktør ikke genkende.

Han mener, at Lockheed Martin har brugt fabrikken i Helsingør til at puste antallet af danske leverandører til F-35 programmet op.

“Lockheed Martin har en klar interesse i at fortælle, at vores tætninger sidder på deres fly. De vil gerne indgå et samarbejde med Danmark, og derfor finder de frem til, at vores komponenter sidder på flyene, og bruger det derefter som salgsargument over for den danske stat”, siger Torben Andersen.

Helsingør Dagblad og Danwatch har forelagt beskyldningen for Lockheed Martin, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Svært at stoppe eksport

Ifølge Torben Andersen er det svært at forhindre Lockheed Martin, der producerer de avancerede kampfly, i at købe Trelleborgs tætninger.

Men hvis den amerikanske flygigant skulle foreslå en direkte leverandøraftale, ville han sige nej tak. 

“Hvis det drejer sig om en direkte aftale med Lockheed Martin, så vil vi ikke indgå den, sådan som det ser ud i dag. Det er formentlig over 15 år siden, vores komponenter er blevet udvalgt, og verden har ændret sig meget siden da.”

Torben Andersen understreger dog, at de trelleborgske tætninger ikke er et decideret våbensystem, som kan anvendes til at slå folk ihjel. 

“Jeg er selvfølgelig dybt berørt over situationen i Gaza, men vi snakker jo ikke om, at vi producerer en bombe eller et måludpegnings-system. Der er tale om en standardvare, hvor det er svært for os at holde styr på, hvor de ender henne.” 

“I modsætning til det militære udstyr fra Terma, der sidder på de israelske F-35 fly, kræves der ikke nogen form for eksporttilladelse for de komponenter, som Trelleborg leverer.

I hvert fald meddeler både Rigspolitiet og Erhvervsstyrelsen, at de ikke har udstedt nogen form for F-35 eksporttilladelse til Trelleborg Sealing Solutions. 

Ifølge de danske regler for våbeneksport, udsteder Rigspolitiet tilladelser til eksport af våben og andet militært udstyr, mens Erhvervsstyrelsen udsteder eksporttialder til såkaldt dual use udstyr, som er udstyr, der kan anvendes både til civile og militære formål.

Organisation kalder på embargo

Selv om der ikke er tale om komponenter, som kræver eksporttilladelse, mener menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch, at Trelleborg Sealing Solution burde stoppe den del af eksporten, der ender på israelske kampfly.

“Hvis tætningerne ender hos militæret, vil vi gentage vores opfordring til en våbenembargo over for alle parter i de igangværende fjendtligheder i Israel og Palæstina. I dette tilfælde bør den danske regering standse al sådan eksport af våben, våbensystem-komponenter og flykomponenter til den israelske regering, siger Bill Van Esveld, der er Israel and Palæstina-ansvarlig hos Human Rights Watch.

i samarbejde med

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Vi skriver ud 1-2 gange om ugen og bruger selvfølgelig kun din e-mail-adresse til vores nyhedsbreve

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up

Vi skriver ud 1-2 gange om ugen og bruger selvfølgelig kun din e-mail-adresse til vores nyhedsbreve

heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right