26. maj '24Sikkerhed og våben

Løkke misinformerede om omfang af kampflyeksport

Udenrigsministeren indrømmer at have fejlinformeret Folketinget om omfanget af den danske kampfly-eksport. Oppositionen kræver klar besked om F-35 leverandører

Henning bagger ritzau scanpix scaled
Terma producerer mere end 80 dele til F-35 kampflyet, heriblandt de såkaldte pyloner, der holder flyets missiler og bomberHenning Bagger/ Ritzay Scanpix

Denne artikel er en del af undersøgelsen Dansk militært udstyr bidrager til krigen i Gaza

  • Danmarks største forsvarsvirksomhed Terma eksporterer dele til F-35 kampfly, som Israel bomber med i Gaza.
  • De dansk-udstyrede fly anvender megabomber, som FN advarer imod at bruge i tætbefolkede områder.
  • Eksperter vurderer, at eksporten er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
  • De danske myndigheder er blevet sagsøgt for våbeneksporten til Israel.

Omkring 15 danske virksomheder har kontrakter i forbindelse med det kontroversielle F-35 program. 

Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen sagt så mange gange, både i skriftlige svar til Folketinget og i folketingsdebatter, at det nærmest er blevet et faktum.

Problemet er bare, at det ikke er sandt.

En aktindsigt fra Erhvervsministeriet viser tværtimod, at adskillige af de firmaer, der har haft eller drømt om at få kontrakter med F-35 producenten Lockheed Martin er gået konkurs.

Og efterfølgende research viser, at en række af de øvrige firmaer på listen ikke længere leverer til kampflyprogrammet.

Efter at have henvendt sig til alle firmaer på ministeriets liste over leverandører kan Danwatch og Information kun med sikkerhed bekræfte fire leverandører til kampfly-programmet og ikke 15.

De firmaer, der med sikkerhed leverer til kampflyene  Aarhus-firmaet Terma, der producerer mere end 80 forskellige dele til F-35, herunder de såkaldte pyloner, der holder flyets bomber og missiler. 

Derudover producerer Multicut, der holder til i den vestjyske landsby Vildbjerg, et stort antal aluminiumsdele til kampflyene, det svensk-ejede SAAB Denmark, der ligger i Sønderborg leverer dele til flyenes selvbeskyttelsessystem og Flatirons Solutions, der hører hjemme i Birkerød vedligeholder flysoftware, som de tidligere har leveret.

FAKTA

De producerer til F-35 kampflyene

Danwatch og Information har identificeret fire virksomheder, som tilsammen har kontrakter på levering af mere end 130 dele til de amerikansk-producerede F-35 kampfly. Kampflyene bliver blandt andet anvendt af Israel, som beskyldes for at begå krigsforbrydelser mod civilbefolkningen i Gaza. Her kan du se, hvilke firmaer, der har ordrer og hvad, de producerer.

Kilde: Danwatch/Information

Der kan i princippet være flere leverandører, men hverken Erhvervsministeriet eller Udenrigsministeriet ønsker at oplyse det præcise antal leverandører eller øvrige firmanavne til Danwatch og Information.

Til gengæld har Lars Løkke Rasmussen over for Folketinget måttet erkende de fejlagtige oplysninger og oplyser nu, at der ikke var tale om 15 nuværende leverandører, men om 15 virksomheder, som “har eller har haft kontrakter” i forbindelse med F-35 programmet.

Den danske F-35 eksport foregår via USA, hvorfra kampflyene eksporteres til blandt andre Israel, der anklages af flere internationale domstole for at begå krigsforbrydelser mod civilbefolkningen i Gaza.

Gennem de seneste måneder har den danske kampflyeksport været genstand for kraftig kritik fra  menneskerettighedsorganisationer og eksperter i bl.a. folkeret, der vurderer,  at eksporten er i strid med såvel EU’s som FN’s regler for våbeneksport.

Danwatch og Information har blandt andet afsløret, hvordan F-35 kampflyene spiller en afgørende rolle i den israelske krigsførelse, som indtil videre har kostet over 35.000 mennesker livet, heraf mange civile.

Partier kræver klar besked

I et mailsvar til Danwatch og Information bekræfter Lars Løkke Rasmussen, at der ikke er tale om 15 firmaer, som leverer til F-35. Men hvor mange, der leverer eller hvem de er, ønsker udenrigsministeren ikke at oplyse. 

I Folketinget undrer flere af partierne sig over, hvorfor regeringen ikke bare fortæller, hvem der leverer til det højt profilerede kampflyprogram.

På baggrund af en aktindsigt hos Erhvervsministeriet samt kontakt til alle nævnte firmaer på ministeriets liste over firmaer, der “har leveret dele, software eller viden” til F-35 programmet, kan Danwatch og Information konkludere, at;  

Følgende firmaer leverer med sikkerhed til F-35 programmet:

  • Terma
  • Multicut A/S
  • SAAB Denmark
  • Flatirons Solutions

Følgende firmaer oplyser, at de ikke længere leverer til F-35:

  • Brüel & Kjær A/S  
  • DAMCO A/S (overtaget af Mærsk) 
  • GPV International A/S 
  • Systematic A/S 
  • Trelleborg Sealing Solutions Helsingør A/S 

Følgende firmaer er gået konkurs og er dermed heller ikke leverandører: 

  • Danish Aerotech A/S  
  • HIQ København A/S 
  • Printca A/S  

På Erhvervsministeriets liste over virksomheder, der på et tidspunkt har leveret til F-35 optræder yderligere fem firmanavne, som er undtaget aktindsigt. Disse fem har det af samme grund ikke været muligt at kontakte.

Hos Enhedslisten følger Trine Pertou Mach spørgsmålet om F-35 eksporten tæt. Og hun mener det er for dårligt,  at regeringen ikke kan oplyse det korrekte antal firmaer, der deltager i F-35 eksporten.

“Det burde jo være et relativt simpelt datatræk, især når det er så højprofileret en eksport, som kræver tilladelser til hver enkelt firma”, siger hun.

“Jeg har fuld respekt for, at der er nogle fortrolighedshensyn i forhold til konkrete leverancer, men hvilke virksomheder, der får tilladelse til at eksportere til F-35 programmet, bør ikke være en af dem”, siger Trine Pertou Mach, der nu vil gøre et nyt forsøg på at få ministeren til at svare på spørgsmålet.

Det samme mener Alternativets udenrigsordfører Sasha Faxe.

“Jeg spørger mig selv, hvad er motivationen for at overdrive omfanget af F-35 eksporten. Hvorfor ikke bare lægge kortene åbent på bordet”, spørger hun. 

“Jeg er med på, at der kan være detaljer, som ikke skal frem, men hvis virksomhedsnavnene i sig selv skal være hemmelige, skal jeg have en virkelig god begrundelse for det.”

Hemmelighedskræmmeri

De tre partier mener i det hele taget, at der er alt for meget hemmelighedskræmmeri omkring den danske våbeneksport. 

Christian Friis Bach fra De Radikale mener, at den manglende åbenhed er et demokratisk problem. 

“Med mindre der er meget konkrete hensyn til national sikkerhed, så mener jeg der bør være langt mere åbenhed omkring eksporttilladelser af våben og dual-use udstyr. Den praksis som Rigspolitiet har for rapportering er for lukket og restriktiv”, siger han.

“Var der større åbenhed, ville der ikke ske misforståelser omkring våbentilladelserne og de ville sikre en højere grad af offentlig samtale. Den samtale har vi brug for i et åbent og liberalt demokrati.”

Og netop offentlighedens interesse i den danske våbeneksport er også et af hovedargumenterne for mere åbenhed hos Enhedslisten og Alternativet.

Derudover mener Trine Pertou Mach, at det netop i øjeblikket er særlig vigtigt at have åbenhed omkring våbeneksporten.

“Der er så store økonomiske interesser involveret i øjeblikket på grund af den igangværende oprustning, at  det er et stort demokratisk grundproblem, hvis vi ikke kan få troværdige og klare oplysninger om omfanget af eksporten og hvordan den foregår. Det er jo de oplysninger, vi skal lovgive på baggrund af,” siger hun.

Enhedslisten og Alternativet har siden den 13. februar forsøgt at få udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen og justitsminister Peter Hummelgaard i åbent samråd om F-35 eksporten, men det har vist sig meget vanskeligt. I øjeblikket er samrådet programsat til 17. juni.