“Markedet er i en position, som aldrig før er set”, sagde Christopher Marich, medstifter af MySky, en platform for privatflyejere, til finansmediet Bloomberg i november sidste år.
“For hvert fly derude er der to eller tre købere til de populære modeller”.
Bloomberg, som blandt specialiserer sig i de ultrarige, konkluderer selv, at pandemien må forventes at have styrket ønsket om privat transport med minimal kontakt med andre. Men den stigende efterspørgsel på privatfly må først og fremmest ses i sammenhæng med, at efterspørgslen på ekstremt dyre boliger og lystyachter også stiger, konkluderer finansmediets analytiker: Det er et resultat af voldsomt stigende formuer hos verdens ultrarigeste, hvoraf de 500 mest velhavende alene så deres formuer stige med 8 billioner – altså 8.000 milliarder – kroner i 2021.
Den ene procent
Men hvad betyder de her mange privatfly så for klimaet?
Lad os starte med at slå fast, det i forvejen er en meget lille elite, som står for langt størstedelen af den globale flytrafiks CO2-udledning.
Faktisk var det kun 2-4 procent af verdens befolkning, som fløj internationalt i 2018, og 1 procent af jordens befolkning stod alene for omkring halvdelen af verdens samlede kulstofudledning fra flytrafik samme år. Det fremgår af et studie i tidsskriftet Global Environmental Change fra 2020, hvis konklusioner bakkes op af andre studier, som peger på, at en lillebitte elite af “super-udledere” er ansvarlige for en enorm andel af verdens samlede flytrafik.
Og midt i den her i forvejen ekstremt skævvredne fordeling, der udleder privatflyenes passagerer – som altså bare tæller en mindre del af denne jetset-elite – så endnu mere CO2 end alle andre flyrejsende.
Studiet fra Transport & Environment viser blandt andet, at privatfly udleder 5 til 14 gange så mange drivhusgasser per passager som et rutefly, og fire timers rejse med privatfly sender lige så meget CO2 ud i atmosfæren, som en gennemsnitlig europæer gør på et helt år.
”Når vi ser nærmere på den allerrigeste elite, så bliver den her utroligt ulige fordeling af udledninger fra flytrafik også endnu mere tydelig – og det er privatflyene en stor del af forklaringen på”, siger Andrew Murphy, chef for flytrafik i Transport & Environment, til Danwatch.