Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Novos dollar-spor
- Lever Novo Nordisk i USA op til den tredelte bundlinje, hvor miljømæssige og sociale hensyn vægter ligeså tungt som omsætning?
- Hvilke konsekvenser medfører Novo Nordisk's aktiviteter og investeringer i USA for Novo og for Danmark?
- Hvordan tackler Novo Nordisk det nye USA, hvor bæredygtige værdier er under pres fra kontroversielle organisationer?
For få år siden stod han frem omgivet af regnbuefarver og hyldede mangfoldigheden i en video. Han har offentligt beklaget, at han fik startet bevægelsen for flere kvinder i topledelsen alt for sent. Og han er blevet rost for at være fornuftens stemme, der holdt fast i sine værdier, mens Donald Trump rasede mod wokeismen.
Nu er en af Danmarks mest fremtrædende erhvervsledere og fortalere for diversitet blevet indhentet af Trumps woke-krig.
Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk administrerende direktør, har således måtte ændre kurs og gå på kompromis med sine værdier på medicinalvirksomhedens allervigtigste marked – USA.
Det kom frem onsdag, da Novo Nordisk udkom med et nyt kvartalsregnskab. Her fremgik det, at medicinalvirksomhedens forretning i USA ikke længere vil være omfattet af målet om flere kvinder i den øverste ledelse.
“Selv om Novo Nordisk fastholder dens globale målsætning om mindst 45 procent repræsentation af hvert køn (i den øverste ledelse red.) inden udgangen af 2025, vil Novo Nordisks forretninger i USA ikke længere være en del af denne globale indsats som følge af ændrede lovkrav,” skriver selskabet.
Det amerikanske marked er en helt central del af Novo Nordisk forretning. I 2024 solgte Novo Nordisk halvdelen af sine produkter i USA. Det resulterede i en omsætning i USA på 167 milliarder kroner ud af den samlede omsætning på 290 milliarder.
Vigtigheden af det amerikanske marked udtrykkes også i medicinalgigantens udgifter til politisk lobbyisme, som i USA er næsten fordoblet fra 21 millioner kroner i 2020 til 40 millioner i 2024, ifølge opensecrets.org.
Til DR uddyber Novo Nordisks direktør Lars Fruergaard Jørgensen, at det i USA er ulovligt at måle og rapportere at belønne folk baseret på diversitet. Det vil Novo Nordisk efterleve, men uden man opgiver troen på diversitet.
Danwatch har spurgt Novo Nordisk om, hvilken lovgivning det drejer sig om. Novo Nordisk har ikke inden for vores deadline svaret på det spørgsmål.
I samme DR-interview fortæller Lars Fruergaard Jørgensen, at målsætninger i USA om at inkludere flere med forskelligt ophav og race også er droppet.
Også den danske virksomhed Lego har tidligere set sig nødsaget til at ændre mangfoldighedsretorikken. I marts opdagede en vaks journalist på mediet Finans.dk således, at Billund-virksomhedens årsrapport og bæredygtighedsrapport var renset for ord omhandlende inklusion og diversitet.
Har jagtet flere kvinder
Presset på de danske virksomheder kommer efter, at Trump har taget kampen op mod de såkaldte DEI-programmer (Diversity, Equity & Inclusion) og søsat flere præsidentielle dekreter for at bekæmpe diversitet, lighed og inklusion, som ellers har været centrale mantra i det amerikanske samfund siden borgerrettighedskampen i 1960’erne.
Den amerikanske ambassade har siden taget direkte kontakt til danske virksomheder for at få dem til at skrive under på, at de vil følge amerikansk lovgivning og ikke har særlige programmer, som tilgodeser diversitet, lighed og inklusion.
En opfordring, som Dansk Industri (DI) har kritiseret i skarpe vendinger.
“I DI tager vi kraftigt afstand fra Trumps retning, og det bør ikke betyde, at danske virksomheder sænker niveauet på ambitionerne om diversitet og inklusion på arbejdspladsen,” har rådgivningsdirektør i Dansk Industri Kinga Szabo Christensen tidligere udtalt.
Danwatch har på den baggrund spurgt Dansk Industri, hvad de nu siger til, at Novo Nordisk ændrer mål om diversitet og kønsbalance i USA? Men det har DI ikke ønsket at kommentere på.
Novo Nordisk har om nogen solgt sig som et lysende fyrtårn for diversitet herhjemme. I et interview med Berlingske i februar 2023 udtalte Lars Fruergaard Jørgensen, at selskabets ambitiøse jagt på flere kvinder i den øverste ledelse burde være sat ind langt tidligere.
“Jeg fortryder, at jeg ikke trådte i karakter tidligere på spørgsmålet om diversitet, for det kunne have skabt hurtigere forandringer,” udtalte Lars Fruergaard om kønsmålet, der blev lanceret i 2021, og som mere præcist handler om, at mindst 45 pct. af Novo Nordisk øverste ledelse skulle være kvinder.
I en video, som bl.a. kan ses på Facebook, står Fruergaard i en t-shirt med et regnbuemotiv ved siden af Søren Skou – nu tidligere CEO i AP-Møller Mærsk – foran en regnbuefarvet container, hvor han hylder diversitet. Novo-direktøren ender med at skrive “all in for continued LGBTQ+journey” på den regnbuefarvede container.
Og så sent som i februar takkede Børsens Helle Ib Novo Nordisk i en leder for at stå fast på “sund fornuft”, mens Trump slagtede woke. Ib henviste her til en udtalelse fra Lars Fruergaard Jørgensen i Berlingske fra februar, hvor han slog fast, at Novo Nordisks fokus på diversitet og inklusion ikke kommer til at ændre sig
“Vores grundlæggende holdning som en innovationsbaseret virksomhed er, at en virksomhed bliver stærk af forskellighed,« sagde Lars Fruergaard Jørgensen.
Birgitte Mogensen, direktør i Board Management og en af landets førende eksperter inden for samfundsansvar og CSR, mener, at Novo Nordisk som rollemodel for diversitet skal tage mere ansvar.
“Som rollemodel kunne Novo Nordisk starte et samarbejde mellem danske virksomheder i USA. Bæredygtigheds-folk bør tale sammen om den nye amerikanske virkelighed,” siger hun og anerkender, at Novo Nordisk – trods ændringer i USA-forretningerne – fastholder virksomhedens globale mål om diversitet:
“Der er forskel på at ændre ambitionerne i mangfoldigheds- og diversitetsprogrammerne og kommunikere om dem i forhold til en konkret politisk virkelighed i USA. Novo Nordisk har stadig de samme globale mål, og det tolker jeg som, at Novo Nordisk stadig er ambitiøse og holder fast,” siger hun.
Danwatch har spurgt Novo Nordisk, om de vil fortælle, hvilke konkrete juridiske krav som kræver, at virksomheden ændrer politik i USA? Hvordan Novo Nordisk vil sikre opnåelse af globale mangfoldigheds mål uden deltagelse af virksomhedens amerikanske forretning? Og om Novo Nordisk agter at donere flere penge til amerikanske lobby-organisationer, der støtter diversitet og kønsbalance i erhvervslivet eller generelt?
Det har virksomheden ikke svaret på, men har i stedet sendt et generelt svar:
“Vores værdier er helt afgørende for os, og vi arbejder for at skabe en kultur, hvor alle føler sig inkluderet og respekteret. Vi er samtidig nødt til at følge lovgivningen i alle de lande, vi opererer i, herunder USA. Dette er for at sikre, at vi kan fortsætte med at levere medicin til mennesker, der lever med alvorlige kroniske sygdomme.”
Danwatch har tidligere beskrevet, hvordan Novo Nordisk støtter en kontroversiel højrefløjsgruppe i USA, som modarbejder klimaet og kæmpe for anti-ESG-politik. Læs den historie her: