18. marts 2023

“Hvis Mærsk for alvor bekymrede sig om afskovning, ville de nægte at transportere træ ud af Mozambique”

Den mozambikanske miljøorganisation AAAJC opfordrer Mærsk til at suspendere enhver trætransport ud af sydøstafrikanske land. Det sker efter, Danwatch og Zitamar News har afsløret, at den danske rederigigant i flere år har sejlet med ulovligt og beskyttet tømmer fra Mozambique til Kina.

Illustration: Ditte Lander Ahlgren

Minimum ti gange mellem 2019 og 2021 har Mærsk sejlet med ulovligt og beskyttet træ fra Mozambique. 

Det kunne Danwatch og mozambikanske Zitamar News afsløre onsdag på baggrund af kinesisk importdata delt med os af C4ADS, en amerikansk dataindsamler med fokus på illegal handel og global sikkerhed.

Mærsk selv anerkender, at der er problemer med illegal tømmerhandel i Mozambique, men oplyser samtidig til Danwatch og Zitamar News, at det i sidste ende er myndighedernes opgave at sikre sig træets lovlighed. Dette bekræftes af Kristina Siig, professor i søret på Syddansk Universitet. 

Nu opfordrer den mozambikanske miljøorganisation Associação de Apoio e Assistência Jurídica às Comunidades (AAAJC) imidlertid Mærsk til alligevel at tage konsekvensen og suspendere al eksport af tømmer fra Mozambique. 

“Vi ved, at store dele af det træ, der bliver eksporteret fra Mozambique er ulovligt. Hvorfor så overhovedet tage chancen som shippingselskab?”, spørger Simao Sebastiao, der arbejder med afskovning for AAAJC. 

I en mail til Danwatch og Zitamar News skriver Mærsk, at de er klar til at “handle”, hvis de opdager- eller får pålidelige informationer om, at “visse forretninger” skulle være i strid med virksomhedens egne forpligtelser eller loven. 

I Mozambique er Mærsk imidlertid endnu ikke parat til at tage affære, meddeler de. 

Præcedens andre steder i Afrika

Det er ikke første gang, at shippingindustriens rolle i illegal tømmerhandel i Afrika kommer i fokus. 

De seneste par år har den amerikansk-britiske miljøorganisation Environmental Investigation Agency beskrevet, hvordan der i årevis er blevet fragtet ulovligt træ ud af både Gambia og Mali på containerskibe fra store, internationale shippingfirmaer. 

På den baggrund har både Mærsk og det franske rederi CMA-CGM valgt helt at suspendere enhver form for trætransport fra Gambia. De to rederier accepterer heller ikke længere forsendelser af den truede træsort palisander fra 15 lande i Vest- og Centralafrika. 

Når Mærsk ikke ønsker at følge det gambianske eksempel i Mozambique, handler det om at beskytte de virksomheder, der rent faktisk overholder loven, skriver virksomheden i en mail.  

“Det er komplekst og uden en nem løsning. En total suspendering af træeksport fra eksempelvis Mozambique ville ramme lovlige forretninger og forhindre dem i at eksportere deres varer. Men vi evaluerer løbende varegruppen, og hvis CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora, red.) skulle anbefale en total suspendering, ville vi følge den, lyder det. 

Mærsks tøven frustrerer Simao Sebastiao fra AAAJC i Mozambique. 

“Hvis Mærsk for alvor bekymrede sig om afskovning, ville de nægte at transportere nogen former for træ ud af landet”, siger han. 

Fra Tete i det centrale Mozambique følger han på nærmeste hold, hvordan ulovlig træfældning har store konsekvenser for både økonomien, naturen og sikkerheden i landet. 

“Mange af Mozambiques store udfordringer, hvad enten det er dårlig økonomi, naturkatastrofer eller terror, kan forbindes til ulovlig handel med tropisk træ”, siger han.

Blandt andet vurderer Mozambiques egen regering, at skovhugst  i 2022 frarøvede landet 1,3 milliarder kroner i tabt skattefortjeneste 

Et dilemma 

Christian Sloth, ekspert i international tømmerhandel og programchef i Preferred by Nature, en organisation, der rådgiver både virksomheder og myndigheder om bæredygtig handel med træ, kalder situationen for et “dilemma”. 

“Hvis det er tilfældet, at Mærsk sejler rundt med ulovligt træ, ser det selvfølgelig mærkeligt ud”, siger han. 

Men Christian Sloth er alligevel i tvivl om, det giver mening helt at suspendere træforsendelser fra Mozambique.

“Hvis myndighederne i Mozambique ikke lever op til deres ansvar, så er der selvfølgelig en risiko for, at andre aktører i stedet vil forestå den ulovlige eksport siger han.

Christian Sloth mener, at der fremfor alt er tale om et politisk problem:

“Shippingindustrien har også en rolle at spille, men i første omgang ligger problemet hos de mozambikanske myndigheder og de toldere, der ikke passer deres arbejde”, siger han. 

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram