L’Oréal sætter nyt fokus på børnearbejde som følge af DanWatch-rapport

L'Oréal vil tjekke leverandørkæder efter DanWatch afsløring af risiko for børnearbejde i deres produkter.


L’Oréal har kendt til børnearbejde i mikaudvindingen i Indien siden 2009. Virksomheden vil nu se sine leverandørkæder efter i sømmene.Det siger l’Oréals danske pressearbejder, Sonja Christensen, i dag til P3. Sonja Christensen genkender ikke DanWatch’s dokumentation af, at der kan være børnearbejde i l’Oréals produkter, da de ikke bruger den kinesiske leverandør, Kuncai, som i rapporten hævder at være leverandør til L’Oréal.Alligevel lover hun, at de nu vil gå deres leverandører efter i sømmene: “Nu kontakter vi dem igen, for igen at gennemgå hele forsyningskæden for at sikre, at der ikke finder børnearbejde sted i forbindelse med vores produkter.”

“Det er meget vigtigt for os at understrege, at vi tager menneskerettigheder meget alvorligt, og vi accepterer ingen medarbejdere under 16 år. Hverken hos os selv, eller hos vores leverandører”.

I en mail til Information, svarer Sonja Christensen:

“L’Oréal er medunderskriver af FN’s Global Compact og er derfor pr. definition imod børnearbejde. Virksomheden er stærkt engageret i menneskerettigheder som en del af vores bæredygtighedsstrategi, og vi får løbende uafhængige audits af vores leverandører for at sikre, at de overholder vores forretningsregler”.

“L’Oréal blev første gang opmærksom på, at der kunne være børnearbejde involveret i produktion af mika i Indien i 2009, og siden har virksomheden arbejdet tæt sammen med sine leverandører for at sikre sin forsyning af mika mod en risiko for dette. Virksomheden har også nedbragt sin forsyning af mika fra Indien betydeligt til fordel for kilder fra andre dele af verden (nemlig USA),” skriver Sonja Christensen.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down