Gratis journalistik?

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Miljøministeren igangsætter undersøgelser efter ulovlig ophug af udtjent Mærsk-skib

Som svar på SFs opfordringer om politianmeldelse af Mærsk, starter miljøminister Lea Wermelin en undersøgelse af den ulovlige ophugning af et tidligere Mærsk-skib på en strand i Bangladesh.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
  • Foto: Socialdemokratiet
  • Miljøminister Lea Wermelin mener det er bekymrende, at et udtjent Mærsk-skib blev ophugget ulovligt på en strand i Bangladesh. Hun har bedt miljøministeriet om straks at undersøge sagen på ny.
Louise Voller

Journalist


“Det er en bekymrende sag”. Det slår miljøminister Lea Wermelin fast over for Danwatch, efter at højesteret i Bangladesh har konkluderet, at ophugningen af det udtjente olieskib North Sea Producer på en strand i Bangladesh er ulovlig.

Miljøministeren oplyser samtidig, at hun har bedt ministeriet om straks at igangsætte en ny undersøgelse af sagen.

Som Danwatch i samarbejde med Politiken og TV2 har dokumenteret, foregår arbejdet med at ophugge skibet, der indeholder radioaktivt affald, i klipklappere, og uden sikkerhedsudstyr eller anden beskyttelse. 

“Virksomheder skal selvfølgelig ikke kunne omgå loven. Det er uacceptabelt, når skibe ender deres dage på en strand og forurener miljøet. De skal håndteres på anlæg, som er indrettet til formålet”, skriver ministeren i en mail til Danwatch.

Vil undersøge hvad danske myndigheder kan gøre

Udenom højesteretsdommen i Bangladesh, er britiske myndigheder i færd med at efterforske, hvorvidt Mærsk vidste, at skibet skulle skrottes i Sydasien, da de i 2016 solgte skibet til virksomheden GMS, der er verdens største opkøber af udtjente skibe. 

Mærsk selv afviser, at det er tilfældet. De påpeger også, at Mærsk ikke har været genstand for højesteretsbehandlingen af sagen i Bangladesh, som har konkluderet at importen og ophugningen af skibet er ulovlig.

“De nye ejere overtog det juridiske og operationelle ansvar for skibet, og tog beslutningen om at ophugge det på en strand i Bangladesh. Den beslutning blev truffet af de nye ejere alene, og uden vores kendskab”, skriver Mærsks pressechef Signe Wagner til Danwatch.

SF mener, at en dansk politianmeldelse kan sætte skub i den britiske efterforskning, der har pågået i flere år.

Miljøministeren svarer ikke direkte på, om det kan blive aktuelt at politianmelde den danske rederigigant. Men hun skriver, at hun har bedt ministeriet om at undersøge sagen igen. 

“Danske myndigheder har kendt til denne sag siden 2016. Jeg har alligevel straks bedt ministeriet undersøge, om der er nye oplysninger i sagen, og om vi kan gøre mere for at sikre, at danske rederier lever op til deres ansvar”, udtaler Lea Wermelin.

Ny sag om skibsophug i Indien

Samtidig med, at SF bad miljøministeren politianmelde Mærsk, har Miljøstyrelsen krævet svar fra Mærsk i en lignende sag om ophug af udtjente Mærsk-skibe i Indien.

Danwatch og Politiken har også tidligere dokumenteret elendige miljø- og arbejdsforhold når skibe bliver ophugget på de indiske strande i Alang. 

Mediet Shippingwatch skriver, at styrelsen har bedt Mærsk om at forklare, hvorfor de i sommeren 2018 skiftede flag fra Danmark til Hongkong på fire skibe, som efterfølgende blev ophugget på strande i Alang i Indien.

Dermed undgik Mærsk at blive omfattet af en EU-lov, der trådte i kraft 1. januar 2019, og som indebærer, at skibe, der sejler under flag fra EU-lande, kan ophugges på værfter, der ikke er godkendt af EU.

“Hvis der er mistanke eller bevis for omgåelse af reglerne, kan Miljøstyrelsen overdrage sagen til politiet med henblik på politiets videre efterforskning og retsforfølgelse”, skriver Miljøstyrelsen til Shippingwatch.

 

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Prøv vores nyhedsbrev

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Vores bank
Merkur Bank

Registreringsnr.
8401

Kontonr.
0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355
SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Månedligt bidrag

Du viderestilles til ForeningenLet, der håndterer vores medlemskaber.
Du viderestilles til ForeningenLet, der håndterer vores medlemskaber

Årligt bidrag

Du viderestilles til ForeningenLet, der håndterer vores medlemskaber.
Du viderestilles til ForeningenLet, der håndterer vores medlemskaber

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139