20. september 2024Sanktioner

Kurs mod Storebælt: Skib med sprængfarlig last er nu på slæb

Et skadet fragtskib på vej fra Rusland mod Danmark har mistet kontrollen, og i sin last har det 20.000 tons højeksplosivt materiale.

Web Inrikes
Skibet Ruby ses på billedet i norsk havn.Barents Observer

Fragtskibet Ruby sejler fortsat mod Storebælt, lastet med 20.000 tons sprængfarligt ammoniumnitrat, som er det samme materiale, der forårsagede Beirut-eksplosionen. 

Skibet har pådraget sig alvorlige skader, men forventes alligevel at passere gennem Storebælt lørdag. Ruby er ude af stand til at sejle selv og bliver trukket af en slæbebåd, men danske myndigheder forholder sig fortsat tavse om risikoen for en ulykke.

Forsvaret oplyser dog til Danwatch og Information, at de er “opmærksomme” på skibet. 

Fragtskibet blev skadet under en grundstødning nær Kolahalvøen i Rusland, hvor både ror og skrue tog skade, ligesom der gik sprækker i skroget. 

Søfartsstyrelsen har meget kortfattet oplyst til Danwatch og Information, at de overvåger situationen, men har ikke kommenteret yderligere på skibets tilstand og last. Med en mængde ammoniumnitrat, der er 7,5 gange større end det, der eksploderede i Beirut i 2020, rejser det alvorlige spørgsmål om sikkerheden i de danske farvande.

Bør returneres til Rusland

Jens Wenzel Kristoffersen, der er forsvarsanalytiker ved Nordic Defense Analysis, og tidligere søofficer, kritiserer beslutningen om at lade Ruby fortsætte sin sejlads. 

“Man kan stille spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er forsvarligt, at skibet får lov til at sejle. Det er der flere årsager til: Det har revner i skroget. Det har rorproblemer. Det kan ikke sejle selv længere, men skal slæbes”, siger han.

Efter grundstødningen forsøgte Ruby at søge nødhavn i Tromsø i Norge, men blev afvist på grund af den farlige last. 

Siden har Ruby været på vej mod Litauen eskorteret af et norsk patruljefartøj og en slæbebåd, men risikoen forbliver høj. 

“Det giver ingen mening, at man ikke har returneret skibet til Rusland,” fortsætter Jens Wenzel Kristoffersen..

 “Det her er et skib, ingen vil have – men som ingen kan slippe af med”.

Svensk krisemøde – dansk stilhed

Svenske myndigheder har allerede holdt krisemøde for at forberede sig på eventuelle uheld med det skadede fartøj. Blekinge Amt har indkaldt lokale myndigheder og aktører for at drøfte situationen. 

Den svenske kystvagt følger Rubys sejlads tæt, selvom pressechef Mattias Lindholm understreger, at der endnu ikke er grund til alarm. 

“Som situationen er nu, er vi ikke bekymrede. Men vi ville være uansvarlige, hvis vi ikke overvejede forskellige scenarier”, siger han til Dagens Nyheter.

I Danmark har myndighederne været mere tilbageholdende. På trods af gentagne henvendelser har Beredskabsstyrelsen og det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab ikke ønsket at kommentere situationen. 

Tidliere har Søfartsstyrelsen sagt, at de har kontaktet Rubys flagstat, Malta, for at sikre, at sejladsen foregår forsvarligt. Malta har som skibets flagstat ansvaret for, at alle sikkerhedsprocedurer bliver fulgt. 

Men spørgsmålet om, hvorvidt de danske myndigheder har iværksat deres eget beredskab, står stadig ubesvaret.

En tikkende miljøbombe

Udover risikoen for en potentiel eksplosion udgør lasten en miljømæssig trussel, hvis kemikalierne skulle slippe ud i havet. 

“Under de rette omstændigheder kan det her blive en enorm miljøkatastrofe,” advarer Jens Wenzel Kristoffersen. 

“Skibet er ikke sødygtigt, og ammoniumnitrat er et yderst farligt stof. Hvis det skulle sive ud i havet, ville det have alvorlige konsekvenser for både havmiljøet og den omkringliggende kyst”.

Selvom skibet nu er under slæb, påpeger forsvarsanalytikeren, at det langt fra eliminerer risikoen: 

“Når man slæber et skib, er der altid en risiko for, at noget går galt. Hvis trossen knækker, eller slæbebåden mister kontrollen, kan situationen hurtigt eskalere”, siger han.

Bundet af traktater

Danmark har på grund af internationale aftaler begrænset mulighed for at forhindre skibe som Ruby i at sejle gennem Storebælt. 

Gennemsejlingen af de danske stræder er traktatbeskyttet, og derfor tæller ruten gennem Storebælt ligesom internationalt farvand, så Danmark har yderst begrænsede muligheder for at nægte passage. 

Jens Wenzel Kristoffersen opfordrer til mere gennemsigtighed fra myndighedernes side.

 “Offentligheden har krav på at vide, hvordan myndighederne agter at beskytte vores farvande og kyster mod potentielle katastrofer. Ruby udgør en klar risiko, og den situation burde ikke håndteres i stilhed”, siger han.