Tech-virksomheder strømmer til udviklingslande for at tjene penge på at uddanne verdens fattigste børn. Hvad kan gå galt?

En af verdens største kæder af privatskoler, Bridge International Academies, har fået trecifrede millionbeløb for at give de fattigste børn i Afrikas og Indiens slumområder en grundlæggende skolegang. På 10 år ville Bridge uddanne 10 millioner fattige børn. Indtil videre har tusindvis af elever været gennem 2.000 Bridge International Academies i Indien, Nigeria, Liberia, Uganda og Kenya. Men noget er gået galt. Verdensbankens Ombudsmand undersøger klager fra forældre og lærere mod Bridge International Academies i Kenya. Klagerne mener, at skolerne er for dyre og undervisningen for dårlig. Det er anklager, som Bridge afviser. Danwatch har talt med lærere, forældre og eksperter for at undersøge, hvordan det kan gå, når drømme fra Silicon Valley møder slumkvartererne i Kenya.
Dato
3. marts 2021
En af verdens største kæder af privatskoler, Bridge International Academies, har fået trecifrede millionbeløb for at give de fattigste børn i Afrikas og Indiens slumområder en grundlæggende skolegang. På 10 år ville Bridge uddanne 10 millioner fattige børn. Indtil videre har tusindvis af elever været gennem 2.000 Bridge International Academies i Indien, Nigeria, Liberia, Uganda og Kenya. Men noget er gået galt. Verdensbankens Ombudsmand undersøger klager fra forældre og lærere mod Bridge International Academies i Kenya. Klagerne mener, at skolerne er for dyre og undervisningen for dårlig. Det er anklager, som Bridge afviser. Danwatch har talt med lærere, forældre og eksperter for at undersøge, hvordan det kan gå, når drømme fra Silicon Valley møder slumkvartererne i Kenya.
Redaktør: Jesper Hyhne | Ansv. chefredaktør: Jesper Nymark
En Danwatch-undersøgelse

Tech-virksomheder strømmer til udviklingslande for at tjene penge på at uddanne verdens fattigste børn.

Hvad kan gå galt?

En af verdens største kæder af privatskoler, Bridge International Academies, har fået trecifrede millionbeløb for at give de fattigste børn i Afrikas og Indiens slumområder en grundlæggende skolegang.

På 10 år ville Bridge uddanne 10 millioner fattige børn via tablets. Indtil videre har tusindvis af elever været gennem 2.000 Bridge International Academies i Indien, Nigeria, Liberia, Uganda og Kenya. Men noget er gået galt.

Verdensbankens Ombudsmand undersøger klager fra forældre og lærere mod Bridge International Academies i Kenya. Klagerne mener, at skolerne er for dyre og undervisningen for dårlig. Det er anklager, som Bridge afviser.

Danwatch har talt med lærere, forældre og eksperter for at undersøge, hvordan det kan gå, når drømme fra Silicon Valley møder slumkvartererne i Kenya.

Kapitel 1

Drømmen om et andet liv

01 06
En Danwatch-undersøgelse

Tech-virksomheder strømmer til udviklingslande for at tjene penge på at uddanne verdens fattigste børn.

Hvad kan gå galt?

En af verdens største kæder af privatskoler, Bridge International Academies, har fået trecifrede millionbeløb for at give de fattigste børn i Afrikas og Indiens slumområder en grundlæggende skolegang.

På 10 år ville Bridge uddanne 10 millioner fattige børn via tablets. Indtil videre har tusindvis af elever været gennem 2.000 Bridge International Academies i Indien, Nigeria, Liberia, Uganda og Kenya. Men noget er gået galt.

Verdensbankens Ombudsmand undersøger klager fra forældre og lærere mod Bridge International Academies i Kenya. Klagerne mener, at skolerne er for dyre og undervisningen for dårlig. Det er anklager, som Bridge afviser.

Danwatch har talt med lærere, forældre og eksperter for at undersøge, hvordan det kan gå, når drømme fra Silicon Valley møder slumkvartererne i Kenya.

Kapitel 1

Drømmen om et andet liv

Redaktør: Jesper Hyhne | Executive Editor: Jesper Nymark | Vil du vide mere om denne undersøgelse, kan du kontakte Danwatch her

Sådan gjorde vi

I juni 2020 interviewede en kenyansk journalist i samarbejde  med Danwatch flere nuværende og tidligere lærere og forældre til tidligere elever på Bridge International Academies i Kenya. Vi har spurgt dem, hvordan de oplevede Bridge, og vi har bedt dem dokumentere deres påstande. Det har ikke været muligt i alle tilfælde. Alle ønskede at være anonyme af frygt for repressalier. De optræder derfor ikke under deres egne navne, men Danwatch kender deres identitet. Bridge er blevet forelagt alle påstande.

3. marts 2021

Det skulle egentlig have været svaret på hendes drømme. Rose havde meldt sine døtre ind på privatskolen Bridge International Academies, der var støttet af amerikanske tech-filantroper som Bill Gates og Mark Zuckerberg. En kæde af privatskoler, der solgte drømmen om et bedre liv for hendes datter end det hun selv har haft.

“Stipendiet var det, der betød mest for mig. At min datter kunne gå i skole i udlandet, er som at komme i himlen”.

Det er juni 2020 i Kenyas hovedstad, Nairobi. Rose sidder i en havestol i sin stue, der er foret med brune papkasser, imens hun taler om at tilhøre den etniske minoritetsgruppe gumba og om drømmene, der opstod, da hun fandt Bridge International Academies i sit lokalområde. Og bristede få år senere.

På Bridge’s hjemmeside smiler tidligere elever fra de kenyanske Bridge skoler. Cynthia Meikan, Victor Msafiri og Latifah Chebet læser i dag medicin, jura og biokemi på universitetetet, står der på hjemmesiden. De er tidligere elever på Bridge, der fik topkarakterer. Det fik Roses døtre ikke.

  • Verdensbankens Ombudsmand (Compliance Advisor Ombudsman) risikovurderer, hvorvidt bankens egne investeringer har sociale eller miljømæssige påvirkninger, hvis Ombudsmanden modtager klager eller selv vurderer, at der er behov for undersøgelser.
  • Fra april 2018 til december 2021 undersøger Verdensbankens Ombudsmand fire forhold, hvor Bridge International Academies spiller en hovedrolle.
  • Tre af dem er fra ngo’en East Africa Centre for Human Rights, der klager på vegne af 12 forældre til nuværende og tidligere elever og et antal lærere ved Bridge International Academies i Kenya. Skolerne anklages blandt andet for at være for dyre og undervisningen for dårlig, og lærerne klager over deres arbejdsvilkår.
  • Det fjerde punkt  rejses først i 2020 af Ombudsmanden selv efter et besøg i Kenya, hvor Ombudsmanden bliver opmærksom på påstande om seksuelle overgreb fra Bridge personale mod børn.
Kilde: IFCs Ombudsmand, klage 04

“Kandidater fra Bridge-skoler går nu på universiteter i hele Kenya og endda i USA. Ved at opbygge tillid og disciplin sikrer vi vækst og giver børn værktøjerne til at få succes”, skriver Bridge.

Historien bag de succesfulde unge kenyanere skal findes i  begrebet edtech,  det vil sige uddannelsesteknologi, der skal skabe nye former for læring gennem eksempelvis tablets, mobiltelefoner og gaming. Edtech kan få flere børn i skole, hævder mindst 239 virksomheder på Edtech Hubs liste over edtech-virksomheder, der lige nu satser på Afrika.

I Afrika er væksten i edtech større end noget andet sted i verden. Her er en spirende middelklasse er ved at rejse sig fra fattigdommen i slummen og udgør et nyt marked.

De tørre tal bekræfter, at manglende uddannelse er et kæmpe problem: Ifølge UNESCO gik 258 millioner børn i verden ikke i skole ved udgangen af skoleåret i 2018, og halvdelen af dem bor i Afrika syd for Sahara. Der kan være mange grunde til, at børn ikke går i skole. Én af dem er, at der i mange udviklingslande er mangel på gode undervisningsmaterialer, en anden, at der er langt til skole. Begge dele kan billige tablets og 2G netværk være med til at løse.

I 2020 nåede verdensmarkedet for edtech 89 milliarder USD, og blandt de største købere – hele 42 procent – var skoler, der uddanner børn under 18 år.

En af virksomhederne er amerikanske Bridge International Academies, der på kort tid blev en af verdens største kæder af privatskoler og hyldet af Verdensbankens præsident, Jim Yong Kim, i en tale i 2015:

Bridge-skoler i verden

I 2018 driver Bridge omkring 400 skoler i Kenya. To år senere, i 2020, er antallet af åbne skoler 297 skoler i Kenya, 47 skoler i Uganda og 63 i Nigeria. I Liberia driver Bridge 170 skoler i et privat-offentligt partnerskab. I Indien har Bridge 6 skoler, og de træner 12.000 lærere på 578 skoler i Nigeria.

“Vi ved, at ny teknologi kan transformere uddannelsesresultater. For eksempel bruger Bridge International Academies software og tablets på skoler, der underviser over 100.000 studerende i Kenya og Uganda. Efter cirka to år er elevernes gennemsnitlige score for læsning og matematik højt over eleverne  i den offentlige skole”, sagde han blandt andet.

Og prisen var kun 6 USD om måneden, sagde Jim Yong Kim.

I dag har hundredetusindvis af elever været gennem 2.000 Bridge International Academies i Indien, Nigeria, Liberia, Uganda og Kenya. Men noget er gået galt. De seneste måneder har Verdensbankens Ombudsmand undersøgt en række klager fra tidligere forældre og lærere mod Bridge International Academies i Kenya. Klagerne handler om, at pensum ikke levede op til landets standarder, og at skolerne var for dyre og for dårlige. Bridge selv afviser anklagerne.

Verdensbankens ombudsmand skriver på sin hjemmeside, at de, i forbindelse med undersøgelsen af klagepunkterne, også blev opmærksomme på  påstande om seksuelle overgreb på flere børn på Bridgeskoler. Påstande, som ombudsmanden nu undersøger.

I en kommentar til påstandene om seksuelle krænkelser af børn i Bridge skoler svarer Bridge Kenya’s direktør for Køn og Børns indflydelse, Lillian Wamuyu:

”Vores elevers sikkerhed er vores højeste prioritet. Vi har altid været opmærksomme på og dybt bekymrede over de veldokumenterede tilfælde af misbrug, der finder sted i mange af de områder, hvor vi opererer”.

Silicon Valley får fattige børn i skole

Der er to fortællinger om Bridge. Den ene handler om powerparret fra Silicon Valley, Jay Kimmelman og Shannon May, edtech udvikleren og antropologen, der ville tjene penge på at udrydde fattigdom. Missionen var at få 10 millioner børn i skole.

Investorer i Bridge

  • Verdensbankens finansielle arm, International Finance Corporation, investerer i 2014 10 millioner USD i Bridge, og i England støtter regeringens investeringsfond for udviklingslande, Commonwealth Development Corporation, CDC, med 6 millioner USD.
  • Fem udviklingsbanker i Frankrig, Norge, Holland, Luxemborg og England investerer via kapitalfonden Novastar Ventures 80 millioner USD i forskellige start up-projekter i Østafrika, herunder Bridge.
  • Novastar Ventures ejer desuden 12,5 procent af Bridge International Academies.

Sammen med vennen fra Harvard University, Phil Frei, grundlagde Shannon May og Jay Kimmelman i 2008 moderselskabet New Globe Schools i Delaware og Bridge International Academies Kenya i Kenya.

Og nogle år senere, i 2015, fik de techfilantroperne med på ideen. Teknologi er vejen frem, sagde grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerberg, da han kom ombord som investor i 2015 med 10 millioner USD. Microsoft-grundlæggeren Bill Gates investerede også 10 millioner USD, og en talskvinde for Gates sagde: “Gates ser bemærkelsesværdig innovation i tilgangen og vil støtte ideen personligt”.

Gates’ blik for Bridges’ innovation hænger sammen med en billig og simpelt bygget tablet ved navn the Nook, som lærerne underviser eleverne med. Bill Gates investerede først 300 millioner USD i firmaet bag the Nook, for derefter i 2013 at forsøge at købe firmaet helt. I dag bruger lærerne forskellige typer af tablets til undervisningen, oplyser Bridge.

Både private og statslige investorer var vilde med ideen om Bridge International, og fra 2013 rullede investeringerne ind. Knap 140 millioner dollars blev det til, og parret bag, Jay Kimmelmann og Shannon May, har høstet et utal af priser for innovativt socialt iværksætteri.

Verdensbanken er den største bidragyder til uddannelse i udviklingslande, og da bankens finansielle gren, International Finance Corporation (IFC), i 2014 investerede 10 millioner USD i Bridge, sagde  IFCs administrerende vicedirektør, Jin-Yong Cai:

“Uddannelse af høj kvalitet til en overkommelig pris har potentiale til at øge adgang til uddannelse for de fattige i udviklingslande og transformere livet for børn, der lever i fattigdom”.

Fem år senere er begejstringen anderledes afdæmpet. Sidste år fastfrøs IFC alle fremtidige investeringer i profitskabende privatskoler i udviklingslande.

Kapitel 2

Samtidig. I slummen i Kenya

Den første Bridge skole åbner i Mukuru, det største slum-område udenfor Nairobi. Her bor mere end 100.000 mennesker tæt sammen i skure uden toilet og vand.

Da det hele begyndte. Bridge International Academies åbner skoler for 1.,2. og 3. klasses elever i Kenya. Screendump: Wayback Machine

Den anden fortælling om Bridge International Academies begynder i Mukuru Kwa Njenga, et slumområde øst for Nairobi. Da den første skole åbnede her i 2009, var den kenyanske regering endnu ikke klar med retningslinjer for, hvordan privatskoler som Bridge skulle godkendes. En bureaukratisk detalje, der skulle vise sig at blive et problem.

Bridge-skolerne var allerede dengang organiseret med en academy manager, der har det overordnede ansvar, blandt andet for, at alle elever og lærerens tilstedeværelse registreres i en tablet, i det, som Bridge kalder “lærervejledning”. Lærervejledninger viser ikke alene dagens undervisningsprogram, oplysninger om hver elevs fravær, faglige niveau og forståelse af pensum, registreres også på tabletten, skriver Bridge på deres hjemmeside, og i en mail til Danwatch skriver landedirektør for Bridge Kenya, Reuben Mwangi Wambugu:

“Lærervejledninger er bredt anerkendt i mange akademiske studier som en effektiv undervisningsmetode, den bruges over hele verden”, skriver Reuben Mwangi Wambugu og henviser til et 2017-studie fra den uafhængige forskningsinstitution, RTI International.

FAKTA

Kritik fra fagforeninger

I Kenya undervises flertallet af Bridge International Academy-studerende af ukvalificerede, overanstrengte lærere, der bruger et pensum udviklet i USA, som de læser højt fra tablets. Alt for mange nyuddannede lærere står uden arbejde, og Bridge ansætter alle, som de finder egnede til at undervise efter deres eget 200-timers program, står der i rapporten, Bridge Vs Reality (2016)

I 2016 udgiver den globale lærerfagforening, Education International (EI) og Kenya National Union of Teachers (KNUT) en rapport med titlen, Bridge Vs. Reality, der konkluderer ovenstående.

Begge fagforeninger er en del af en koalition af 174 civilsamfundsorganisationer, der er modstanderne af privatisering af uddannelse i almindelighed og Bridge International Academies i særdeleshed. I en kronik i den britiske avis,The Guardian, opfordrer de 174 civilsamfundsorganisationer den britiske regering til at stoppe med at sende udviklingsmidler til Bridge International Academies.

I en mail til Danwatch skriver landedirektør for Bridge Kenya, Reuben Wambugu: 

“Alle Bridge lærere lever op til eller overgår de påkrævede kvalifikationer, og det pensum, der undervises i i Kenya, er det nationale pensum”.

Studiet konkluderede blandt andet, at tablets i undervisningen førte til forbedrede læringsresultater. 

Netop tabletten vækker bekymring hos flere forældre og lærere, vi har talt med i Kenya. Da Roses ene datter i 2009 begyndte i en Bridge skole i en forstad til Nairobi, som hun selv kalder et slumkvarter, undrede hun sig over lærerens tablet. 

“Læreren er i klasseværelset, men det er en tablet, der kontrollerer, hvad eleverne undervises i. Når en time er forbi, så er undervisningen også forbi, og der er ikke tid til at forklare opgaverne for de børn, der ikke helt har forstået, og læreren er under tidspres fra tabletten. Det er svært for dem, der, som min datter, er længere tid om at lære”, siger Rose.

Dagens pensum ligger i tabletten. Undervisningsmaterialet er udviklet af et team af  akademikere i Kenya og USA, oplyser Bridge. Det uploades dagligt og hentes ned igen af læreren via en 2G telefons internetforbindelse, fortæller to lærere til Danwatch. Læreren kan ikke ændre eller gentage dagens manuskript for dem, der måtte have brug for det. De elever, der kan følge med, lærer det, de skal. De elever, der ikke kan følge med, sakker bagud, siger de. Derfor er Bridge for de hurtige elever, siger Simon, en uddannet lærer, der forlod Bridge for to år siden.

“De langsommere elever har sværere ved at følge med, fordi programmet ligger fast. Til gengæld har de mange timer i løbet af en dag og bliver eksponeret for meget sprog, og det hjælper andre elever til at lære meget”, siger Simon.

Det bekræfter en anden lærer, Benjamin, der stadig arbejder for Bridge. 

“Hver morgen får lærerne deres lektioner på en tablet, og de er forpligtet til at følge manuskriptet uden afvigelser. Programmet tillader heller ikke, at man bruger mere tid på elever, der falder bagud. Hvis programmet ikke bliver overholdt, så afkodes det som dårlig performance, og det kan man blive fyret for”, siger han.

Vi har sendt det fulde citat fra Benjamin til Bridge, fordi vi gerne vil have svar på, om lærerne er forpligtet på at følge det fulde program i deres tablet, og om det betyder, at elever, der ikke kan følge med, falder bagud. Vi ville også gerne have svar på, om man kan blive fyret, hvis man ikke overholder programmet i Bridges lærervejledning. 

Til det svarer landedirektør i Bridge International Academies, Kenya, Reuben Mwangi Wambugu, i en email:

“Lærervejledninger giver alle lærere mulighed for lektioner, der er omhyggeligt baseret på den nyeste pædagogiske forskning og indsigt. Dette betyder bedre forberedte og støttede lærere, der kan fokusere på undervisning og mere læring for de børn, der har mest brug for det”.

Kapitel 3

“Hvis du ikke betaler, kommer dit barn ikke ind”

Benjamin er lærer på Bridge International Academies, og selvom han synes, at lønnen er peanuts, så siger han ikke op, for han holder af børnene. Han siger, at hvis skolepengene ikke er betalt, så må han ikke lukke børnene ind. Hvis han gør, bliver han trukket i løn.

En morgen besøgte Beatrice sin søn i skolen. Hun er en ung mor til to drenge, hvoraf den ældste søn gik på Bridge, ihvertfald når hun havde råd til det. Mange dage kunne Beatrice ikke finde arbejde, og når der ikke var penge, kunne hun ikke betale skolegebyrer. Den morgen fandt hun sin søn uden for skolen, imens alle andre elever var i gang med undervisningen inde på skolen, fortæller Beatrice.

“Jeg gik over på skolen og så mit barn lege udenfor. Jeg spurgte academy manageren hvorfor, og jeg fik at vide, at hvis jeg ikke kunne betale hele semesteret, så ville de sende mit barn hjem igen”, siger Beatrice.  

Lærerens tablet indeholder ikke alene dagens pensum, fortæller læreren Benjamin, den holder også styr på, om forældrene har betalt skolegebyr. Og det kan få øjeblikkelige konsekvenser, hvis de ikke har, siger han. 

“Hvis forældrene ikke betaler skolepenge, så bliver eleven sendt hjem. Der er ingen forhandling. Så når du som forældre for tredje gang bliver sendt hjem, fordi du ikke kan betale, så tager du dit barn ud af skolen”, siger Benjamin.

De elever, Bridge henvender sig til, kommer fra Kenyas fattigste områder. Som udgangspunkt lever familierne her for under to dollars om dagen. Det koster i dag omkring 7,5 USD (46 kr, red.) om måneden at sende sit barn på en Bridge-skole i Kenya, oplyser Bridge, og ofte har familierne flere børn, der skal betales skolepenge til.

For knap ti år siden, da det hele begyndte, var prisen 6 USD (37 kr, red.) om måneden, og prisstigningen på 1,5 USD (9 kr, red.)  kan virke ubetydelig med danske øjne. Men det kan være forskellen på, om fattige forældre vælger at spise eller sende deres barn i skole, og det er ofte det sidste, de vælger, fortæller de mødre, vi har talt med.

At elever udelukkes fra skolen, fordi forældrene ikke kan betale, kritiseres i en rapport fra FN’s særlige udsending for uddannelse, Dr Koumbou Boly Barry i en rapport fra juli 2020.

“Børn er blevet sendt hjem fra skole, når de skylder så lidt som 50 schillings (næsten 3 kroner, red.), selv når de stod og skulle til eksamen, og lærere bliver trukket i løn, hvis de alligevel tillader elever i klassen, der ikke har betalt”, skriver Dr. Koumbou Boly Barry i rapporten, der er baseret på interviews med lærere og elever i Kenya. 

Vi har forelagt kritikken fra lærere, en forælder til en tidligere elev og rapporten fra FNs særlige udsending for uddannelse, Dr Koumbou Boly Barry for Bridge, der svarer i en email: 

“Bridge Kenyas skoleledere har mulighed for at være meget fleksible i forhold til vores lave skolepenge. Vi har en bred vifte af politikker for at yde yderligere støtte til forældre og værger i løbet af skoleperioden. Et barn vil altid fortsætte med at være i klassen, indtil alle disse veje er udtømt”, skriver landedirektør for Bridge Kenya, Reuben Mwangi Wambugu i emailen.

Lige så ivrigt som Verdensbanken har inviteret privatskoler til at løse problemer, der ligger i vejen for at få alle børn i skole, lige så ihærdigt fordømmes privatskolerne af FN-organisationer: De kommercielt drevne skoler fokuserer på profit frem for at løfte hver enkelt elev. Privatskoler sigter efter et højt niveau, men ender med at ramme socialt skævt, skriver Dr. Koumbou Boly Barry. 

“Kommercielle skolekæder truer ikke alene med at hæmme retten til uddannelse, men også med at skade demokrati, social sammenhængskraft og stabilitet i udviklingslande”, står der i rapporten fra Dr. Koumbou Boly Barry.

Eksamensresultater overrasker

Fra 2009 til 2013 ekspanderede Bridge International Academies, og i 2013 var Bridge med 250 skoler og knap 3000 lærere ifølge dem selv Afrikas største kæde af privatskoler.

Bridgeelever scorede 3 procent højere i læsetests og 19 procent højere i matematik end de offentlige skoler i Kenya, og i 2015 var afgangselever i Kenya for første gang til eksamen, og de brillerede. Bridge-elevernes karaktergennemsnit var højere end resten af landet, skrev Bridge på deres website. 

Screendump: Wayback Machine

Samme år modtog Jay Kimmelmann prisen som årets sociale iværksætter af Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, et socialøkonomisk knopskud fra World Economic Forum, ledet af Klaus Schwab. 

De imponerende eksamensresultater undrede en forsker i London. Graham Brown-Martin er forfatter til bogen Learning {Re}imagined, om international uddannelse og har forsket i uddannelse og teknologi i mere end 30 år. Hans nysgerrighed blev vakt af, at så mange anerkendte organisationer, Verdensbanken, det britiske udviklingsministerium (DFID) , Harvard University og Stanford University, alle refererede til passager fra Bridges egen evaluering af deres resultater, The Bridge Effect

“Alarmklokkerne ringede, da jeg læste Bridge-rapporten igennem og skar gennem det mest åbenlyse promo-marketing-halløj”, fortæller Graham Brown-Martin i dag.

Da forskeren selv så nærmere på Bridge’s egne analyser af deres uddannelsesresultater, var der to ting, der bekymrede ham. For det første handlede det om et meget lille udsnit af skolerne, når Bridge fortalte om deres resultater. 

Ifølge Graham Brown-Martin undersøgte forskerne bag Bridge rapporten kun en lille mængde Bridge-skoler og andre skoler, private og offentlige, der var udvalgt af Bridge selv, og altså ikke af en uafhængig forsker. 

“Det i sig selv var forbløffende, særligt set i lyset af alle de internationalt anerkendte institutioner, der citerede resultaterne uden at stille spørgsmål”. 

For det andet var der ingen forskere, der kvalitetssikrede resultatet af Bridge-rapportens metode og konklusioner som et led i god forskningsskik, et såkaldt peer review, fortæller Graham Brown-Martin.

Graham Brown-Martin bad den nu afdøde statistiker og professor på University of Bristol, Harvey Goldstein, om at gennemgå tallene fra Bridges’ resultatrapporter. I 2016 kom Harvey Goldsteins konklusion:

”Kort sagt har denne (Bridge red.) rapport så store svagheder, at dens påstande skal behandles med skepsis. Det ser ud til at være forfattet af folk, der er forbundet med Bridge, og dermed formodentlig med en vis egeninteresse. Spørgsmålet om, hvorvidt privat uddannelse kan levere ‘overlegen’ uddannelse, er stadig et interessant og åbent spørgsmål”.

Imens Graham Brown-Martin og  Harvey Goldstein i 2016 begyndte at pille ved Bridges evalueringer af deres egne eksamensresultater, hyldede det amerikanske magasin, Fast Company, Bridge med en pris som en af de 10 mest innovative uddannelsesvirksomheder. 

Bridge kan “levere uddannelse i høj kvalitet til udviklingslande i et år for det samme beløb som en middag på Manhattan koster”, lød det i artiklen.  Jay Kimmelmann fik samme år en innovationspris ved det årlige Goldman Sachs summit, og Shannon May blev hædret ved World Economic Forum som “én af 15 kvinder, der forandrede verden i 2015.

Vi har forelagt kritikken af Bridge’s egen evaluering for Bridge, og landedirektør for Bridge Kenya, Reuben Wambugu skriver i en email:

“Successen ved vores tilgang til at forbedre læring er bevist gennem flere uafhængige undersøgelser, studier og rapporter. Siden 2015 har vores elever været til eksamen i tre lande, hvor de konsekvent har klaret sig betydeligt bedre end deres jævnaldrende. I Kenya scorede vores afgangselever i 2019 et gennemsnit på 16 point højere end det nationale gennemsnit”, skriver Reuben Wambugu og henviser til en undersøgelse med Oxford University (2018) finansieret af det britiske udviklingsministerium, der viste lige muligheder for læring, uanset socioøkonomisk baggrund.

Kapitel 4

Skoler lukker, og lærerne klager over lange dage

I Kenya og Uganda lukker myndighederne Bridge skoler ned med begrundelsen, at lærerne ikke var fagligt kompetente, klasseværelserne var utilstrækkelige, og der var ikke lavet en miljøvurdering.

Men i Kenya begyndte noget at gå galt. En højesteretsdom gav skolemyndighederne i en by medhold i en sag mod Bridge. Sagen begyndte i 2014, da Busia County inspicerede Bridge skolerne i amtet og vurderede, at lærerne ikke var fagligt kompetente, klasseværelserne var utilstrækkelige, og der var ikke lavet en miljøvurdering. Bridge sagsøgte Busia County, men konklusionen blev den samme. I 2016 lukkede Højesteret 10 ud af 12 Bridge-skoler. 2400 elever måtte gå i skole et andet sted.

Samtidig i nabolandet Uganda beordrede Højesteret 63 Bridge-skoler med i alt 12.000 elever lukket og beskrev Bridge skolerne som uhygiejniske og ukvalificerede.  Skolerne var ikke godkendt, lærerne var ikke tilstrækkeligt kvalificerede til at undervise, og ingen steder kunne embedsmændene se, at Bridges pensum var blevet godkendt i et ministerium, sagde direktøren for uddannelsesstandarder i Uganda, Huzaifa Mutazindwa til CNN. Ifølge Bridge blev skolerne ikke lukket og Bridge driver stadig skoler i Uganda.

Uddrag af dommen fra Ugandas Højesteret, der giver landets undervisningsministerium ret i, at skolerne kunne lukkes.

I interviewet med CNN sagde direktør for Bridge Uganda, Andrew White:

“Der er en masse fejlkommunikation og en masse meget alvorlige, ubegrundede beskyldninger. Vi vil gerne have mulighed for at forklare os selv”, sagde Andre White til CNN og senere publicerede Bridge en længere forklaring på deres hjemmeside.

Også i 2016 udgav den globale lærerfagforening, Education International (EI) og Kenya National Union of Teachers (KNUT) en rapport med titlen, Bridge Vs. Reality, der er en direkte kritik af Bridge International Academies. Fagforeningerne interviewede i alt 388 forældre og elever, academy managers, lærere og stakeholdere i Kenya tilknyttet Bridge.

Hele 71,5% af Bridge-lærerne, som forfatterne bag rapporten har talt med, har ingen læreruddannelse. Lærerne hævder, at de arbejder alt for mange timer, helt op til 59 timer om ugen uden pauser.

Bridges svarer igen på kritikken fra Education International (EI) i et åbent brev på deres hjemmeside, der bliver det foreløbige punktum i en længere disput mellem modstandere og tilhængere af betalings-skoler.

Bridge skrev blandt andet: 

“Det skal bemærkes, at de fleste rapporter og beviser, der er samlet i denne rapport, er bestilt af Education International og deres tilknyttede selskaber og i vid udstrækning blevet tilbagevist tidligere.

Disse organisationer kæmper åbent mod uddannelsesreform og er ivrige beskyttere af status quo; pålideligheden af deres påstande undergraves grundlæggende af dette udgangspunkt”.

Høj arbejdsløshed giver lave lønninger 

Selvom Benjamin i dag er træt af sit job som lærer på en Bridge-skole, så har han ikke tænkt sig at sige op.

“Lønnen er peanuts. Men de ved, at man ikke skrider. Jeg har undervist de børn siden 3. klasse, og nu er de i 7. klasse, og én af drengene scorede topkarakterer. Han elsker at gå i skole, og det er det, jeg elsker ved det job. Det er som et ægteskab: Måske er det ikke din mand, men børnene, der holder dig i det. Og de ved, at vi bliver for børnenes skyld”, fortæller Benjamin.

Omregnet betyder peanuts, at en relativt ny lærer som Benjamin tjener omkring 17.000 KES (942 kr) om måneden. Og det er muligvis ikke fair, men sådan er arbejdsmarkedet i Kenya for tiden, siger Jacob Omolo, der er arbejdsmarkedsforsker ved School of Economics, Kenyatta University.

Mindstelønnen i Kenya er 14.000 KES (cirka 780 kr) om måneden, uanset hvilket job man har, fortæller han.

“Jeg vil ikke kalde Bridges lønninger for en fair løn, men det er systemet, der er i stykker. Selv hvis du lever i randområderne, så er det svært at klare sig for 17.000 KES (942 kr) om måneden, fordi leveomkostningerne på landet er ved at være på niveau med byerne”, siger  Jacob Omolo.

Problemet er den høje arbejdsløshed blandt uddannede lærere, der stiger hvert eneste år, når nye lærere bliver færdiguddannet.

“Der er ikke jobs nok i de offentlige skoler, og derfor uddannes lærere til arbejdsløshed, og privatskoler kan betale helt ned til 12.000 KES (668 kr) om måneden”, siger Jacob Omolo.

Der er også positive ting ved jobbet, mener Benjamin, for eksempel at lønnen bliver udbetalt til tiden. Ihvertfald indtil marts 2020, hvor covid19 brød ud, og regeringen lukkede alle skoler. Bridge sendte en mail ud til alle lærere om, at de var fritaget for at undervise og var “på midlertidig orlov”. Lærerne ville stadig få løn til tiden – men de ville miste 90 procent af deres løn, viser en email til en lærer.

DOKUMENTATION

Vi har i en email til Bridge spurgt dem, hvordan de forestillede sig, at lærerne skulle klare sig, når deres løn blev reduceret med 90 procent. Vi har desuden spurgt, hvordan de forestillede sig, at lærerne skulle betale husleje, mad og andre regninger. 

I en mail svarer Reuben Mwangi Wambugu, landedirektør for Bridge Kenya: 

“Indtil nu er mindst 1,7 millioner arbejdspladser gået tabt (i Kenya red.). Der er meldinger om hundredvis af skoler, der har lukket permanent. Bridge lærere og -personale er vores prioritet, og vi har forpligtet os til at støtte dem i denne meget udfordrende tid med COVID. Vi er fortsat med at betale vores lærere og personale en månedlig løn på trods af lukningen af alle skoler, indtil denne globale krise går over, og kenyanske skoler bliver genåbnet af regeringen og arbejdet kan genoptages. Det er meget vanskelige tider for alle. Mange lider efter at have mistet deres job og enhver indkomst. Vi er fast besluttede på at støtte dem, der arbejder for os på trods af den midlertidige suspension af vores aktiviteter”. 

I en email til Bridge spørger vi endnu engang, hvordan Bridge forestiller sig, at lærerne skal overleve på en løn, der er 90 procent mindre. 

Reuben Mwangi Wambugu fra Bridge, landedirektør for Bridge Kenya, svarer: 

”Desværre er millioner i vores land nu uden indkomst som følge af at de mister deres job eller forretning under pandemien. Heldigvis er de, der arbejder for Bridge Kenya, ikke en del af det tal”.

Kapitel 5

Eksamensbevis med et forkert logo

Elever, der har gået på Bridge International Academies, får ikke nødvendigvis deres eksamen derfra. Skolerne er ikke godkendt til at tage børn til eksamen, fortæller lærere og Bridge. Det skuffer forældre, vi har talt med. 

Roses drøm var at sikre sin datter en international uddannelse. Drømmen om at sende hende på et universitet i Kenya eller til USA for at forfølge sin egen lykke, der langt ville overstige de muligheder, som staten tilbyder fattige børn i slummen i Kenya. Rose valgte Bridge International Academies, fordi de serverede drømmen for hende på et sølvfad.

“Uanset om jeg skulle gå i seng uden at spise for at betale skolepenge, så var det det hele værd, hvis min datter en dag kunne læse i udlandet”.

Hun troede, at billetten til et stipendium på en international uddannelse fandtes hos Bridge. Men stipendier gives til særligt talentfulde elever, der scorer topkarakterer, forklarer Bridge i dag.

Forvirringen er let at forstå. På forsiden af Bridge’s hjemmeside under hashtagget #imaginethepossibilities står der:

“I et utroligt milepælsøjeblik går den første af Bridge’s Alumni i Kenya nu på amerikanske eliteuniversiteter efter at have vundet stipendier. Natashas, Josephines, Geoffreys og Graces rejse, fra nogle af Kenyas mest fattige samfund til prestigefyldte amerikanske universiteter, viser den sande magt ved uddannelse”.

Det var det, Rose fik at vide, siger hun i dag. At et eksamensbevis fra Bridge International Academies var en billet til amerikanske eliteuniversiteter. Derfor var hendes skuffelse stor, da hun så sin datters afgangseksamensbevis, der var underskrevet af Muslim Primary School. Her havde datteren taget sin afgangseksamen, for det kunne ikke lade sig gøre at gå til eksamen hos Bridge, fik Rose at vide op til eksamen, fortæller hun.

“Vi skulle bare acceptere, at børnene skulle gå til eksamen et andet sted, de skulle til Muslim Primary School, som ligger langt væk herfra. De var nødt til at tage dertil for at gå til eksamen”, siger Rose.

Da Roses datter gik til afgangseksamen i 2017, stod der Muslim Primary School i stedet for Bridge International Academies på eksamensbeviset. Bridge var endnu ikke godkendt.

Den tidligere lærer hos Bridge, Simon, forklarer, at de fleste privatskoler i de fattige kvarterer underviser elever, imens de venter på den formelle godkendelse fra myndighederne, så eleverne er nødt til at tage deres afgangseksamen på en anden skole, der allerede er registreret.

Det bekræftes af klagen til Verdensbankens Ombudsmand. I sin foreløbige rapport fra december 2020 skriver Ombudsmanden, at klager fra forældre og lærere tilknyttet Bridge går på, at der er problemer med registrering af Bridge-skolerne. Derfor var de ikke godkendt til at føre elever op til eksamen. 

I en email til Danwatch oplyser Bridge, at det er almindelig praksis for skoler at samarbejde med andre skoler, der er godkendt til at eksaminere elever i grundskolen.

Vi har spurgt  Bridge, om de anser det for fair for de forældre, der specifikt vælger Bridge, fordi det er Bridge International Academy, at deres børn skal gå til eksamen på en helt anden skole.

I en mail svarer Reuben Mwangi Wambugu, landedirektør for Bridge Kenya:

“Der er titusinder af skoler i Kenya, der gennemgår en registreringsproces under Undervisningsministeriet. Det er en almindelig situation, og forældre er opmærksomme på, om den skole, de har valgt, er eller ikke er fuldt registreret. Det er forældrenes valg, hvor de vælger at uddanne deres barn”. 

I mailen forklarer Reuben Mwangi Wambugu yderligere:

“Det er almindelig praksis for skoler at samarbejde med dem, der er godkendt til at tage elever til eksamen, så elever kan tage deres afgangseksamen. Mulighederne for at ansøge om et stipendium, enten i Kenya eller andre steder, hænger ikke sammen med hvilken skole, et barn går i,  eller på hvilken skole, de tager deres afgangseksamen. Stipendier er baseret på fortjeneste og fagligt niveau. Hvis et barn klarer sig usædvanligt godt til afgangseksamen, kan de vælge at ansøge om et stipendium”, skriver Reuben Mwangi Wambugu fra Bridge i emailen.

Anklagerne

I april 2018 sender en gruppe af 10 lærere og forældre til tidligere og nuværende elever hos Bridge en klage over skolerne til Verdensbankens Ombudsmand. Ombudsmanden håndterer risikovurderinger i forbindelse med alle bankens udlån, og da Verdensbankens finansielle gren IFC over årene har investeret 13,5 millioner USD i Bridge, tager de klagerne seriøst.

Klagepunkterne ligner dem, som Danwatch er stødt på gennem research og interviews med lærere, forældre, aktivister og tidligere elever i Kenya: Forventninger om stipendier, der af den ene eller anden grund ikke blev indfriet. Udelukkelse fra skolen, når forældrene ikke kunne betale. Eksamensbeviser uden det eftertragtede internationale logo fra Bridge. Faldefærdige skoler, der kan være farlige for børnenes helbred. Alle sammen anklager, som Bridge afviser.

I marts 2020 fryser Verdensbanken over én kam alle kommende investeringer i privatskoler i udviklingslande, fordi de har lyttet til “bekymrede stakeholdere og lokalbefolkning”, skriver en talsperson fra IFC til Danwatch.

Et halvt år senere, i september 2020, opfordrer Vicepræsidenten for IFC Ombudsmanden til at rejse en sag, fordi ombudsmanden var blevet opmærksom på påstande om seksuelle overgreb mod børn på Bridge skoler i Kenya. Påstandene om seksuelle overgreb er omtalt i Ombudsmandens rapport fra december 2020.

Her udtrykker ombudsmanden alvorlig bekymring for børnenes sikkerhed i forhold til de konkrete påstande om seksuelle krænkelser, der involverer Bridge-personale og elever.

I en mail har vi bedt Bridge om en kommentar til påstandene om seksuelle krænkelser af børn på Bridge skoler. Til det svarer Bridge Kenya’s direktør for Køn og Børns indflydelse, Lillian Wamuyu, i en email: 

”Vores elevers sikkerhed er vores højeste prioritet. Vi har altid været opmærksomme på og dybt bekymrede over de veldokumenterede tilfælde af misbrug, der finder sted i mange af de områder, hvor vi opererer. Selv et tilfælde af overgreb er et for meget; og det er fordi vi er drevet af denne overbevisning, at vi fra første dag implementerede stærke procedurer og rapporteringsmekanismer på alle vores skoler.

Vi er forpligtet til at sikre et sikkert læringsmiljø ved at arbejde i partnerskab med andre organisationer på lokalt og nationalt niveau. I løbet af det sidste årti har vi været en pålidelig og effektiv uddannelsesudbyder for over en million børn i Kenya med hensyn til sikkerhed, social og følelsesmæssig udvikling og den uddannelse, vi tilbyder”, skriver Lillian Wamuyu.

Alle detaljer om påstandene om seksuelle overgreb er fortrolige. Ombudsmanden er færdig med undersøgelsen i december 2021.

Et af det vigtigste spørgsmål, når tech-virksomheder strømmer til udviklingslande for at tjene penge på at uddanne verdens fattigste børn, er: Gør de så det? 

Tilsyneladende ikke. Ifølge Bridge selv har de endnu ikke haft økonomisk overskud, og de mister millioner af dollars om året, fordi Bridge er baseret på en langtidssigtet investeringsmodel, der først løber rundt, når de underviser millioner af børn om dagen, oplyser Bridge til Danwatch.

Er denne undersøgelse noget værd for dig?​

Vi synes, det er vigtigt at undersøge virksomheders og staters påvirkning af menneskerettigheder og miljø. Og vi vil rigtigt gerne lave mange flere af denne slags undersøgelser.

Derfor håber vi, at du har fået lyst til at styrke vores arbejde.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.
Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross