Hvem har egentlig ansvaret for CO2, der udledes fra globale forsyningskæder? Altså den globale kæde af udvinding af råmaterialer, produktion af produkter og fragt af varer. Det er temmelig svært at finde rede på, og det ligner en varm kartoffel.
Når virksomheder sætter klimamål, skeler de meget sjældent til CO2, der udledes på de fabrikker, som producerer deres varer. New York Times skriver, at amerikanske virksomheder som Texas Instruments, Exxon Mobil og Walt Disney Company har visioner om at være CO2-neutrale i 2040, men ingen af dem nævner den CO2, der udledes i deres forsyningskæder. Virksomhedernes vej til at mindske CO2-udledning handler i stedet om at drive hovedkvarteret med grøn strøm og færre forretningsrejser til de ansatte. Det er altså virksomhedernes amerikanske hovedkvarter, der gøres CO2-neutralt og ikke produktionen af de varer, der ender hos os forbrugere.
En anden nøglespiller i den globale forsyningskæde er fragten af vores varer. Døgnet rundt bliver iphones, biler, løbesko, pesticider og meget mere fragtet på tværs af kloden med lastbiler, fly og enorme containerskibe. Men selvom danske rederier som Maersk, DFDS og NNC hiver milliardindtægter til Danmark, optræder deres CO2-udledning fra fragten, ikke i de det danske klimaregnskab. Det skyldes et særligt princip i FN’s klimakonvention, der betyder, at et land kun er ansvarlig for de drivhusgasser, der udledes indenfor landets grænser. Mediet Zetland skriver, at Danmark i 2018 udledte 51,9 millioner ton CO2, og at Danmarks internationale transport udledte 40 millioner ton CO2. Det vil sige, at hvis man regnede CO2’en fra den internationale fragt med i det danske klimaregnskab, så ville vi på papiret belaste kloden betydeligt mere og være knap så meget klimaduks.
Men tingene kan være ved at ændre sig. Mandag udsendte Statsministeriet i hvert fald en pressemeddelelse om netop skibsfarten med overskriften: Ambitiøse lande præsenterer fælleserklæring om klimaneutral skibsfart inden 2050. Sammen med blandt andre USA’s klimaudsending John Kerry og Marshalløernes delegationsleder Bruce Bilimon vil Mette Frederiksen lægge pres på Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) for at bidrage til klimaindsatsen.
Samtidig har store danske virksomheder som Coop, Danish Crown og Bestseller meldt ud, at de regner med kun at bruge grøn søfart fra 2040. Også Amazon og Ikea sigter efter grøn fragt, men lige nu lyder det fra Maersk, at de først vil være klimaneutrale i 2050. Dog siger Maersk-topchef Søren Skou til Shippingwatch: “Jeg vil bestemt ikke afvise, at vi kommer til at hæve vores ambitioner”.
Der er ikke ligefrem løfter på bordet, men det er dog fremskridt.
Her er nogle lidt større klima fremskridt: