Vil I oplyse hvilke plantager i Brasilien jeres kaffe kommer fra?
“Ja. En af grundstenene som Coffee Collective er bygget på, er gennemsigtighed på alle stadier i kaffens rejse. Noget, som der desværre oftest ikke prioriteres i kaffeindustrien, og som i sidste ende har negative konsekvenser for kaffeproducenterne.
“I år har vi udgivet vores 5. bæredygtighedsrapport. Heri kan vores kunder og andre interesserede blandt andet få indblik i hvilke kaffeproducenter vi arbejder med, hvor mange år vi har samarbejdet og hvad producenten er blevet betalt”.
“Nogle år angiver vi i listen, at vi har købt et par procent uden samme sporbarhed, men mindst 95% af vores indkøb vil altid være på listen. Og hvis ikke alt er på listen, angiver vi hvor meget der mangler”.
“Som det fremgår af denne liste, er den eneste producent i Brasilien, vi køber kaffe fra, Daterra, som du også selv har fundet frem til. Daterra er også den første farm, vi købte kaffe fra, da vi startede firmaet, og samarbejdet har nu varet i 15 år. Dette er ikke enestående for os, og mange af producenterne vi samarbejder med, tæller snart mere end et årti.
“Baggrunden for at danne meningsfulde og lange samarbejder er vægtet på tillid, udvikling af kvalitet og at sikre, at farmeren ved, at han eller hun også har en indkomst til den næste høst – og derfor kan skabe en sund og bæredygtig forretning”.
Hvordan sikrer I, at jeres leverandør leverer op til jeres krav (code of conduct osv) om overholdelse af menneskerettigheder, arbejdsvilkår og i særdeleshed slavearbejde, der er et kendt problem i regionen?
“Det er essentielt for os, at bruge vores virksomhed til at skabe en positiv udvikling der, hvor vi kan. Nedenfor kommer jeg ind på eksempler om direkte betaling til farmeren, jævnlige besøg på farmen og en respektfuld tilgang til at styrke deres finansielle bæredygtighed.
“Dette er alle konkrete tiltag, som vi altid har praktiseret og skal sikre, at vores gæster kan drikke kaffe med god samvittighed og velvidende, at kaffen er blevet til under gode forhold.
Når en kunde køber en pose kaffe hos os, kan kunden se en kvalitetsbonus printet på label, der er betalt til den pågældende farmer. Den høje pris betalt direkte til farmeren skal gøre det muligt for dem at drive en ansvarlig produktion, som tager hensyn til såvel medarbejdere som natur”.
“Som du kan se i vores bæredygtighedsrapport betalte vi sidste år i gennemsnit 4,85 USD/lb FOB, hvilket var 157% over markedsprisen. Dernæst besøger vi mindst én gang om året alle producenterne, vi køber fra, for at kende dem personligt, se hvordan deres produktion foregår og tale med folk på jorden”.
“Vores tilgang skal også ses i kaffebranchens historiske lys, som er en branche, der er bygget op i det koloniale system og har været udviklet som sådan indtil for ganske nyligt. Og hvor der desværre stadig er mange strukturer i markedet, der er enten post-koloniale eller neo-koloniale”.
“En af de ting vi arbejder på at gøre op med, som historisk har været ekstrem, er den grundlæggende patronisering fra vores ende af verden overfor producenterne, hvor man i vores ende mener, at man skal fortælle producenterne, hvordan de skal opføre sig.
“Vi ønsker at møde de producenter, vi arbejder sammen med, i øjenhøjde og opbygge et gensidigt respektfuldt samarbejde. Og først og fremmest se på hvilke negative strukturer, vi måske er med til at opretholde, der presser producenterne – og hvordan vi kan ændre dem, før vi begynder at fortælle dem, hvad de skal gøre bedre”.
“Derfor bygger vores Supplier Code of Conduct på, at vi under vores årlige besøg hos producenterne ikke kommer med lange lister af krav, som vi måtte have udviklet, til hvordan de skal opføre sig”.
“I stedet ønsker vi at styrke det lokale system ved at gøre det klart, at det er den nationale lovgivning samt de internationale forpligtelser landet har (f.eks. ILO og menneskerettighederne), som vi bakker op om og forventer de lever op til”.
“Og så har vi også inkorporeret et systematisk arbejde med at tale med producenterne om, hvordan de arbejder med at forbedre sociale og miljømæssige forhold, så vi kan samarbejde om det på længere sigt”.
Kan I garantere, at jeres kaffe ikke kommer fra en plantage, der enten er eller kommer på de brasilianske myndigheders “beskidte liste” som resultat af inspektioner fra Arbejdstilsynet i Brasilien?
“Ja, det kan vi. Vi handler direkte med producenterne og ved derfor, hvem de er. Og det vil klart være et brud på vores Supplier Code of Conduct, hvis man står på en liste fra landets myndigheder af den karakter. Så vi vil aldrig købe kaffe fra en farm på en sådan liste”.
“Iøvrigt ville det være en god hjælp til vores arbejde, hvis flere lande lavede sådanne lister. Jeg tror også, at der er en stor gruppe af mindre og mellemstore risterier internationalt, som gerne ville kende til sådanne lister for at sikre, at de ikke køber kaffe fra farme, der i den grad overtræder både nationale og internationale love/regler”.