24. dec '24Handel

Lyv, skjul og smid ud: Lær kunsten at profitmaksimere

Hvordan profitmaksimerer man uden at tage ansvar for affald og overforbrug? Ny Netflix dokumentarfilm, “Bye Now! The shopping conspiracy,” giver dig svaret. Filmen kortlægger en dyster sandhed om giganter som Amazon, Adidas og H&M.

Juleanbefaling24 Joachim
Buy Now! The Shopping Conspiracy. Af dokumentarist or instruktør Nic Stacey.Photo: Netflix

Når julegaveindkøbene har tømt kontoen, kan du kompensere for dit overforbrug ved at se Netflix-dokumentaren med den danske titel, “Køb nu: Sådan narres vi til forbrug”.

Den giver lektioner i profitmaksimering som, ifølge filmens skaber, manuskriftforfatter og instruktør Nic Stacey, er hovedårsagerne til, at milliarder af tons affald ødelægger kloden og gør dens beboere syge.

Filmen rejser et helt fundamentalt spørgsmål: 

Er det forbrugerne eller producenterne, der har ansvaret for den enorme mængde affald som efterlades, når der f.eks. produceres 2,5 millioner sko og 68.700 telefoner hver time året rundt, eller 190.000 stykker tøj hvert minut og 12 tons plastik hvert sekund?

“Det er virksomhederne,” siger Paul Polman, tidligere topdirektør for verdens største producent af dagligvarer, Unilever, i filmen. De har ansvaret for de store mængder affald fra det (over)forbrug, som erhvervslivet stimulere men helst ikke taler om. 

Overraskende bekender Paul Polman sine klimasyndere og beklager, at han – som frontfigur i Unilever – gennem årtier har spekuleret i virksomhedens profitmaksimering uden at bekymre sig om konsekvenserne og luskede metoder til at dække over skraldet.

Det er opsigtsvækkende, fordi han i mange år har modtaget hæder som en CSR-guru med stor forstand på ansvarlig virksomhedsdrift. En hæder han nu tager afstand fra. 

Buy Now! The Shopping Conspiracy | Official Trailer | Netflix

Dokumentaren ledsages af en AI-styret fortællerstemme, der også “prompter” billeder og visuelt guider seerne gennem storbyer begravet i affald fra blandt andet de 13 millioner telefoner, der hver dag bliver smidt ud, og 130.000 varer, som Amazon ugentligt sender til destruktion.

Det er et effektfuldt visuelt fortællegreb.

Filmen er opdelt i fem lektioner: Fra tøjindustriens “fast fashion”, der producerer millioner af unødvendige tøjstykker årligt, til “planlagt forældelse” af elektroniske produkter, der tvinger os til konstant at købe nyt – igen og igen. 

Vi lærer blandt andet, at svenske H&M årligt producerer 25.000 forskellige versioner af tøj, franske Zara 36.000 og Shein – den kinesiske fast fashion onlinebutik –  hele 1,4 millioner forskellige tøjversioner.

Ved at gemme det overskydende tøj væk og eksportere det til sårbare økonomier i fjerne lande kan virksomhederne fortsætte med at tjene penge uden at tage ansvar for de store affaldsmængder, forbruget medfører.

Det er bevidste forretningsstrategier, fremfører filmen, om at lyve om klimaambitioner, noget Amazon angiveligt har gjort, og om lyssky eksport af farligt elektronikaffald fra vesten til udviklingslande, som filmen dokumenterer.

Vil du lære om konsekvenserne fra virksomheder, der spekulere i profitmaksimering, gemme deres affald væk, udnytter fattige lande, lyver om realiteterne og sørge for at ingen opdager noget. Så skal du se filmen.